Skrivet av: sytacoma | 2013-06-08

Andra sorts känslor

För andra gången på två minuter tar jag ett stadigt tag i min man där han sitter på köksstolen. Denna gång lyckas jag väcka honom innan han ramlar i golvet.

Vi är trötta. Väldigt trötta. Anders somnar på köksstolen, jag somnar vissa kvällar inte alls. Efter alla de resebrev från långseglare jag läst har jag förstått att vi är i väldigt gott sällskap. De flesta är mer eller mindre dödströtta de sista veckorna innan avsegling. En del har allvarligt börjat tvivla på det vettiga i det hela. Någon långseglare, jag minns inte vem, beskrev vikten av att inte bara förbereda båten, utan också besättningen. Den mentala förberedelsen för de som ska segla ut är minst lika viktig. Någon seglare hade tagit hjälp av en psykolog för att ta itu med sina rädslor.

DSC_0015

De senaste åren har jag ibland föreställt mig hur det skulle kännas de sista månaderna innan avseglingen. Ju närmare det magiska avseglingsdatumet vi kom desto mer förväntansfull och uppåt skulle jag bli. Så blev det inte. Det fanns på något sätt inte plats för de känslorna, när vi hela tiden från det vi vaknade tills det vi somnat, och även mitt i natten, varit uppfyllda av allt jobb som måste göras för att det hela ska klaffa. Den känsla vi i stället varit helt uppfyllda av har varit en oro för att de saker som trasslat inte skulle fixas på ett bra sätt. De sista dagarna i maj var det väldigt nära till tårarna, när jag trodde att det här med laddningen till batterierna aldrig skulle fixa sig.

47

Allt har så här på sluttampen tagit så mycket längre tid än vi trott. Det låter till exempel väldigt enkelt för oss att få en rulle till kutterstaget monterat av en expert. Men, det ska också monteras ett antal block och avlastare till de nya fallen. Att montera ett block på babordssidan tar en halv dag då först innertaket måste skruvas ner. Att montera ett block på styrbordssidan tar också det en halv dag då först hela det stora stuvfacket i sittbrunnen måste tömmas och Anders sedan måste ligga på rygg i botten på facket och skruva, medan jag samtidigt står på utsidan och håller stilla de olika muttrarna. Ett montera en kabel från den nya antennen tar en hel dag eftersom den ska dras genom sex olika skåp, skåp som först ska tömmas och sedan omsorgsfullt packas igen.

I morgon seglar vi iväg. De första dagarna kommer vi att ta det väldigt lugnt, testa det vi ännu inte hunnit testa. En s.k. shakedown-cruise, där man förvissar sig om att allt fungerar som det ska.

Nu, äntligen, känner jag glädje och förväntan. Nu är vi redo att kasta loss!

DSC_0021

DSC_0383

Responses

  1. Hej, Eva och Anders! Detta blir toppen! Vi ses i morgon! Kramar frn Marianne och Dick i Strmstad.

    8 jun 2013 kl. 17:15 skrev Tacoma :

    > >

  2. Godmorgon! Stor dag för er i dag! Lycka till med avfärden så ses vi väl vi i Gottskär snart. Kramar


Kommentera

Kategorier

