Skrivet av: sytacoma | 2013-06-14

I Skagens folkvimmel…

…går jag med en glass i handen. Runt om mig, tätt intill, massor av människor. På gatan, på uteserveringar.
Plötsligt mitt bland allt folk stannar ett litet gäng av fem pojkar i åldern 13-15 år precis framför mig. De står tätt ihop. Den första pojken står 10-20 cm framför mig, och utan att direkt titta på hans händer ser jag att han har dem kupade framför sig. Inte kupade som en skål, utan som om han gömde något i händerna och som han strax tänker visa mig. Han mumlar något jag inte uppfattar. Samtidigt flyttar sig de övriga pojkana något. En ställer sig på min vänstra sida, de tre övriga på min högra sida där axelväskan hänger snett över bröstet.
”Tiggarpojkar” reflekterar jag utan att direkt tänka ordet, viker åt sidan och fortsätter gå. Tänker inte mer på det, förutom att jag senare berättar det för Anders.

IMG_2123

Tio minuter senare står jag i affären bland alla flaskor med mineralvatten. En kvinna håller fram en flaska framför mig och frågar på engelska om jag tror att den är med eller utan kolsyra. Jag böjer mig fram, försöker läsa det finstilta på flaskan, ser samtidigt en man på min högra sida. Tätt intill.

På natten ligger jag och tänker på de två incidenterna. Tycker nog att jag alltid håller koll på väskan, och tycker jag gjorde det idag också. Men historien med pojkarna lämnar mig inte. Vad gömde han i handen, han som stod precis framför min mage? Var det en kniv? Var det meningen att jag skulle bli så paralyserad över att se en knivspets mot min mage att de övriga pojkarna kunde göra vad de ville med min väska och mina fickor?

Tänker på vännen hemma som stod helt ensam på Dominica I Västindien med en machete mot sin hals.
Inser också att en tant i åldern Medelålders Plus nog inte ska gå ensam i Skagen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kommentera

Kategorier

