Skrivet av: sytacoma | 2013-06-21

I min nya vardag

Min vardag, i mitt hem.

Mitt hem är sällan stilla. Det guppar, gungar, kränger, forsar fram, glider sakta. Runt mitt hem är det alltid ljud. Från segel som slår, från tampar som smäller, från vinden som tjuter, från vatten som forsar, från vågor som kluckar… Eller bara en göks rop, ensam i en ankarvik.

Mitt hem på natten

Mitt hem på natten


Ensam i natten Inte ett enda ljus omkring mig. Lite orange i öster. Anders sover.

011 - Kopia

Torkar rent i köket mitt i natten. Gör en smörgås. Ändrar om i ett skåp. Tittar ofta på porträttet av mina barn som hänger på väggen. Blir varm i hjärtat varje gång.

Sitter stilla i sittbrunnen och ser ut i mörkret. Tänker på vilken förmån detta är, att kunna förverkliga en stor dröm.

Kollar noga runt om horisonten var femte minut. Ser på AIS:en att jag har kollisionskurs med ett fiskefartyg. Ändrar kurs och går parallellt en stund, ifall den har en trål ute.

010
Se solen gå upp klockan 4, med fina mäktigaste musiken i öronen.

024 - Kopia

028 - Kopia

Se en tumlare dyka upp mitt i glittret från den uppgående solen.

Känna frustrationen över att det inte bara är vind från fel håll utan också en motström på upp mot 2 knop som mest.

Bli väldigt osäker vid ett plötsligt vindskifte – seglen trasslar och jag vet inte riktigt hur jag ska reda upp situationen. Blir tvungen att väcka Anders.

I gryningen krypa ner i min sköna bädd. Rakt ovanför mig ser jag himlen ljusna. I fönstret rakt framför anar jag solen. Sätter mig upp och ser ut genom fönstret till vänster – ett kryssningsfartyg långt bort i fjärran. I fönstret till höger bara blått hav och obruten horisont.

031

Vakna till en ny dag. Kallt. Fryser så jag skakar innan jag fått på lite mer kläder och druckit lite te.

003

I värsta gunget krypa upp på däck med livselen kopplad för att ta in lite segel. Slå knät hårt i genuatravaren.

När det gungar som värst hålla mig hårt för varje steg jag tar.

Se Anders hämta upp middagen ur havet.

Sitta en stund på fördäck med en bok.

Sätta hörlurarna över öronen på min man, med en alldeles speciell låt.

silver 1

Överväga en dusch på akterdäck men inse att det ännu är för kallt. I stället tvätta sig hjälpligt samtidigt som man tar stöd mot väggen.

När solen går ner stå i sittbrunnen med hantlar och gummiband.

Den trötta tillfredsställelsen när man efter en lång etapp lagt till i en trygg hamn.

033

Responses

  1. Så fint! Vi är med er i tankarna. Ha en fin midsommar! Kramar Marianne o Dick

    Skickat från min iPhone

    21 jun 2013 kl. 16:52 skrev Tacoma :

    > >

  2. Hej!
    Det är så roligt att följa med er, med era mail och Gunnar följer er på datorn varje dag.
    Har tidigare idag varit och dansat runt midsommarstången, där var ovanligt mycket folk i år. Som tur var regnade det inte ännu, prognosen var att det skall regna mycket och åska idag., men det har vi inte sett ännu.
    Ha en skön midsommar,
    vi tänker mycket på Er.
    Gunnar och Margaretha

  3. Så fina bilder!

  4. Hej!
    Vad poetiskt du skriver. Blir avundsjuk när jag inser att ni har mer eller mindre obegränsat med tid. Inser att 6 månader är underbart men alldeles för kort.
    Önskar er en riktigt härlig resa. Vem vet vi kanske kommer ikapp någon dag.
    Ha det gott. Sofia o Tony på Adventure

  5. Så fina bilder! Kul att se & läsa.

  6. Härligt med havet. Vi har varit ute på strandpromenad runt Skatrevet och lyssnat på vågorna. Tänkte då på er och att det bara är ni och vinden…
    Vi har firat midsommar i stugan och haft en härlig kväll i båthuset. Nu är vi hemma igen och ska gosa med våra ”små barn”, de 5 veckor gamla kattungarna. Kram fr lillasyster

  7. Fantastisk soluppgång! Roligt att få läsa hur ni har det.


Kommentera

Kategorier