Skrivet av: sytacoma | 2013-07-07

Höga berg och djupa dalar

Efter att ha tillbringat några mycket blåsiga dagar i Inverness med vindar upp mot 20m/s gick vi in i vår allra första sluss, Clachnaharry lock. Eftersom vi aldrig slussat tidigare var vi tämligen osäkra, men vi hade talat med slussvakten innan och han berättade hur vi skulle göra, så allt gick bra.

Väl inne i kanalen blev vi betagna av den vackra naturen. Stora buskar gul ginst som hängde ner i vattnet, rhododenron, stora hedar ovanför med ginst, betande får, fåglar. Mycket lugnt och rofyllt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Framme vid Loch Ness var det inte lika lugnt. I sex timmar gick vi för motor genom sjön med vinden rakt emot, kraftig vind på 15-16 m/s. Kallt, jobbigt. Framme i Port Augustus blev det lugnare – tog en promenad på kvällen på det gamla klostrets ägor.

Fort Augustus

Nästa morgon var det sex slusskammare på raken under två timmar. Svettigt, det är mycket tungt att hålla Tacoma på plats i turbulensen som bildas när vattnet släpps på. Allt gick dock bra även här, och efter att ha pustat ut ett tag vid en brygga fortsatte vi i kanalen. Återigen hänfördes vi av den mäktiga naturen – berg, hedar, skog, blommor. Det var nu bättre väder med en hel del sol.

Det känns lite som att man tar sig fram med sin båt i de svenska fjällen. Vi är så högt uppe och det är så mycket berg runt om.

På eftermiddagen la vi till vid en brygga vid Cullochy lock. Här var vi helt ensamma med den mäktiga naturen, bergen, hedarna. Efter att ha suttit tysta en stund och lyssnat till fåglarna och fåren tog vi en promenad och plockade en bukett blommor – samma blommor som finns uppe i Norrlands skogar och hagar. Därefter grillning på kvällen.

Denna plats i Cullochy blev den verkliga höjdpunkten i Skottland. Vi är mycket glada för att vi valde att gå genom Skottland och inte genom Kielkanalen. Visserligen var Nordsjön inte det roligaste stället att vara på i kulingen, men naturen här uppe i the Scottish Highlands slår det mesta. Det påminner ganska mycket om att segla bland de norska fjordarna, men naturen kommer nämre här och är mer varierad.

Vi var nu så högt man kunde komma. Nästa dag fortsatte vi genom kanalen och ytterligare ett par slussar, denna gång neråt, kom sedan ut på Loch Oich och sen näst största sjön, Loch Lochy. Precis som på Nordsjön och på Loch Ness var det nu kuling, 19m/s som mest, och, ja, rätt emot. La till mitt i blåsten och regnet vid Glairlochy.

Sen vi lämnade Sverige har det nog blåst över 15 m/s under minst halva tiden. Också vindarna påminner om Norges fjordar – på fem sekunder kan vinden öka från fem m/s till 15-20 m/s. Innerligt trötta på dessa nyckfulla kulingvindar och det kalla och regniga vädret undrar man ibland om shortsen och linnena och bikinin där längst innne i skåpet någonsin ska komma till användning…

Urquhart castle

Trots de talrika regnskurarna har det varit en hel del sol, särskilt de sista dagarna av vår vistelse i Caledonian Canal. Det var betydligt lättare att slussa nedåt, inte alls samma turbulens. Men, man får vara väldigt på sin vakt. Att gå däruppe på slusskanten med Tacoma i ett rep efter sig och titta ner på Anders och Tacoma 5-6 meter där nedanför känns…

Vid den allra sista slussen stannade två busslaster med italienska turister. Samtliga ca 70-80 italienare ställde sig vid slusskanten med sina kameror och videkameror och filmade oss när vi gjorde våra manövrar och sedan sjönk nedåt. Gruppledaren frågade ut mig om var vi kom ifrån och våra planer och hur det kändes och vände sig sedan till den stora gruppen och översatte i mikrofonen det jag berättat. Många små utrop och ojanden och glada tillrop och Arrividerci, allt medan kamerorna klickade.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ben Nevis

Efter 29 slussar, 10 svängbroar och 4 akvedukter ligger vi nu Crochnach basin. I morgon söndag väntar det stora havet med sina tidvatten och strömmar. Har räknat ut att vi ska gå iväg klockan 8 på morgonen, färden går då till Oban.

Lite märkligt att man efter att ha sett tusentals skotska får beta på hedarna i affären hittar lammkött från Nya Zeeland…

Responses

1. Fantastiska bilder, och kul med italienarna!

2. Härligt att ni är glada över vägvalet trots allt blåsande. Det blåser på oss också, ligger nu i Farsund, planerar att starta överfarten i kväll. Perfekt väder lär det inte bli men kanske hyfsat. Kram

• Kan mycket varmt rekommendera att segla öster om Jura – mitt på ön ligger en jättefin ankringsvik, tror den heter Craigpoint (vet ej om jag minns rätt.) En cykeltur i Port Ellen i mycket vackert landskap är inte heller dumt.

3. Hej!
    Ni har en väldigt fin hemsida.Det är roligt att läsa om er seglats som ni beskriver på ett mycket trevligt sätt.Fortsatt god seglats med lite mindre vind.
    Seglarhälsningar från Catarina ,Magnus och m/s Soraja

• Trevligt att ni följer oss! Jo, nu har vi mindre vind, för lite vind. Det har blivit en del motorgång senaste dagarna.

4. Hejsan Syster o svåger!
    Kul att läsa och se på bilderna. Själva tog vi lillbåten över till Lilljungfrun på lördagseftermiddagen. Svaga dyningar, varmt och soligt. När ni inte har något att göra kan ni ju planera för Göta kanal och Höga kusten nu när ni har slusserfarenhet 🙂

5. För kallt! Nu vill vi till varma länder!