Skrivet av: sytacoma | 2013-07-18

I Irländska sjön

Dimman lättar

Sammna dag som vi lämnade Caledonian Canal blev det ett väder helt motsatt det vi haft i flera veckor. Nu blev det varmt, soligt och lugnt. Obeskrivligt skönt efter alla kulingar – vi njuter så väldigt, tar vara på varje stund.

Vi hade efter Oban planerat att gå genom Crinan Canal, men då vi läste att det var 15 slussar där valde vi att gå öster om öarna Jura och Islay i Stället. Det var ett beslut vi inte ångrar, men, vi förstod när vi redan var på väg att det var en betydligt besvärligare väg strömmässigt sett, och att det inte fanns många ställen att dra sig undan på om det skulle blåsa upp ordentligt.

Islay

Det var många eddies och races och vi såg många sälar. I Craighouse på Jura låg vi för ankar i en underbar liten vik – detta blev höjdpunkt nummer två under seglingen. Först nu, när det var varmt och soligt och vi låg ”själva” kände vi att det var dags att öppna den fina champagnen vi hade liggande, gåva från förra ägarna till Tacoma.

30 år gammal maltwhisky smakar helt utmärkt!

Nästa höjdpunkt kom bara ett dygn efter – en cykeltur i Port Ellen på Islay. Så underbar natur… Återfärden blev väl aningen vinglig, speciellt för Anders. Vi hade besökt två destillerier med tillhörande provsmakning.

Vi lämande Port Ellen på morgonen i dimma, en dimma som sen sprack upp efter lunch. Det blev en mycket varm eftermiddag och kväll. Många sjöfåglar. Vid lunch siktade vi Irland och la på kvällen till i Bangor utanför Belfast. Efter en dag i Bangor fortsatte vi sen den långa etappen till Howth utanför Dublin, där vi lade till vid 7-tiden på morgonen.

Hofth: Vår utsikt vid lågvatten

Hofth: Vår utsikt vid högvatten

Howth segelklubb är Irlands äldsta, själva Howth var från början en fiskeby som nu vuxit till sig till en liten förstad till Dublin. En mycket trevlig plats med hur mycket folk som helst som satt överallt i parker och på pirar. Själva tog vi en cykeltur och satt sedan med ett glas vin i sittbrunnen på bästa paradplats. Tre meter framför näsan på oss gled den ena båten efter den andra in i hamnen, säkert hundra båtar efter en kappsegling som just tagit slut. Alla log och vinkade eller nickade lite avmätt så tre gånger i minuten log vi och vinkade eller nickade lite avmätt tillbaka.

Vi har nått Nordirland, vars kust är väldigt brant.

Irland

Under vår färd i södra Irländska sjön slog det oss hur lite liv det var på havet. Inga sälar, nästan inga fåglar, nästan inga båtar. En stor kontrast till segligen öster om Jura och Islay där det var både sälar och väldigt många fåglar.

Jura

Rundningen av Irlands sydöstra hörn blev gungig. Här där Irländska sjön möter Atlanten är havet oroligt med starka tidvattenströmmar och en del starka races. Vi gick här i Kilmore Quay runt i en liten minnesträdgård precis vid stranden med namn över alla de som gått under på havet just här. Allt från stora passagerarfartyg där alla 387 ombord drunknat till mindre båtar av alla slag.
På den stora långa stranden är det förbjudet att bada – det är alltför farligt.

Sista stoppet på Irland blev Crosshaven strax utanför Cork. Ovant att styra in i en flod precis vid lågvatten och leta sig fram mellan en massa bojar och ankrade båtar mitt i floden, och dessutom vid lågvatten. Vi ligger nu strax intill Tir Na Noir som vi träffat på både i Farsund och Inverness. Också de gör sig klara och väntar på en bra prognos för att gå över Biscaya. Som det verkar just nu kanske vi påbörjar denna etapp på söndag eller måndag.

Crosshaven Crosshaven

Under snart sex veckors segling i Norge, Skottland och Irland har vi bara träffat på en svensk båt – det var JRSK-båten Hokus Pokus som vi mötte mitt i Loch Oich. Vi vet emellertid att Gottskärsbåten Mahimahi igår 17/7 låg i Oban. Kanske hinner de hit till Crosshaven innan vi ger oss av.

Något vi pratat mycket om är hur väldigt grönt det är, överallt, på Skottland och Irland. Visst har vi hört talas om ”Skottlands gröna kullar”, men det är svårt att föreställa sig riktigt hur det är innan man sett det.

Det var en mycket speciell känsla att sikta Irland. Det känns stort, detta att vi seglat till Skottland och sedan till Irland. Att efter alla förberedelser och allt jobb ha kommit ända hit…

Nu väntar nästa stora utmaning, Biscaya. Ett besvärligt område när allt vatten från det stora Atlanten grundar upp väldigt hastigt och allt vatten måste ta vägen någonstans. Det kan då bli mycket besvärlig sjö och höga dyningar. Det är viktigt att ha rätt väderprognos när man ger sig av, men… Det är fem dygns färd till La Coruna i Spanien och väderprognosen kan ha ändrat sig innan man kommer dit.

Ankring utanför Jura Ankring utanför Jura

Responses

1. Så vackert! Härligt ni fick bättre väder tillslut!

• Jo, det är underbart vackert. Just nu ostadigt dock.

2. Roligt att läsa om era upplevelser och se det på foton.Lycka till över Biscaya o grattis Martin. Vi har varit på Vindö idag o tänkte på er. Många kramar från Jonas o Elisabet

• Roligt att höra av er! Är allt bra med er?
      Oroliga vädersystem nu som är på väg mot Spanien – kuling på Biscaya vill vi inte ha. Hoppas vi inte får vänta för länge bara…

Kram tillbaka!

3. Jag har korsat Biscay 3 gånger och haft turen att ha stiltje en gång och 2 gånger som mest 10 m/s.
    Hoppas att ni skall få lika fin överfart som jag haft.
    Fair wind and following seas!

• Verkar ganska bra just nu. En del motvind men inga farliga vindar.