Skrivet av: sytacoma | 2013-10-28

Nattbestyr

DSC_0005

På Tacoma måste sulorna på skorna noggrant sköljas innan de lyfts ombord. När vi handlat tvättas alla frukter och grönsaker i en svag klorinlösning. Lökarna skalas. Alla ägg tas ur sin förpackning och granskas, plockas sen ner i våra egna plastförpackningar. Inga förpackningar tas ombord, de lämnas på bryggan. Konservburkar granskas för att se att alla etiketter sitter fast ordentligt.

Allt detta ska göras på bryggan, och det är både tidsödande och väldigt svettigt. I skuggan är det dag efter dag 30 grader, att då sitta i solen och skala lök medför en viss matthet. Vi fuskar lite ibland, öppnar fruktpåsarna i sittbrunnen inne under solskyddet och tvättar dem där.
Nästan alla långseglare håller på så här, och anledningen till detta är att man inte vill ha ombord kackerlackor. De kan gömma sig eller ha lagt ägg i äggkartongerna, i pappkartongerna, på frukten, under lökskalen, under löst sittande etiketter. Har man trampat på en kackerlacka kan det ha fastnat ägg under skosulan. Hur försiktig man än är kan man ändå få ombord dessa oönskade kryp, eftersom vissa arter kan flyga och de kan promenera ombord på tamparna. De gör ingen direkt skada, men det är otrevligt och de förökar sig snabbt. Det sägs att har man väl fått ombord kackerlackor (och det får de allra flesta långseglare, förr eller senare) så är de omöjliga bli av med. Även om man lyckas ta kål på de vuxna kackerlackorna med hjälp av olika metoder så tar man inte död på äggen. Inte förrän man kommit tillbaka till Sverige och båten fått stå utanför en vinter i minusgrader kan man andas ut.

Så händer det då att Anders ropar på mig från toaletten. Inte ont anande går jag dit. Han pekar på nåt på golvet. Ett litet kryp, ca 8-10 mm lång.

”En liten kackerlacksbebis”, säger han lakoniskt. ”Han har väl några hundra syskon, kan jag tro.”
Chock!!!
Jag fattar mig dock raskt och kastar mig över krypet med lite papper som jag sedan slänger överbord så långt bort jag bara kan.
Det kan ju bara inte vara en kackerlacksbebis! Så försiktiga som vi varit?

Vi fortsätter med vårt. Jag organiserar om i skåpen och frigör utrymme för de stora provianteringar vi ska göra. Anders drar ledningar till ännu en fläkt. Så småningom går vi och lägger oss.

Så vaknar jag på natten, klockan 2. Kackerlackor! tänker jag, och sen sover jag inte mer den natten. Den där ananasen vi köpte på Porto Santo som var så svårtvättad, kan det ha suttit något i den? Båtgrannen hade ju sett en kackerlacka på en tomat i affären.

Jag tar en ficklampa och smyger in i på toaletten, tänder den sedan samtidigt som jag skärskådar golvet. Ingenting. Inspekterar resten av båten. Ingenting.

Lugnad går jag och lägger mig igen. Kackerlackor rör sig ju på natten och syns ingen då så måste det ju ha varit något annat. Men en halvtimme senare är jag uppe igen med ficklampan, och nu lyser jag även in i köksskåpen och ner i soppåsen. Ingenting.

Lägger mig. Lyssnar. Det brukar visst rassla när de rör sig bland grejorna? Lät det förresten inte lite konstigt inne i pentryt? Går upp igen. Får syn på den där nektarinen som var lite övermogen. Delar den i småbitar och placerar ut bitarna lite varstans. Doften från nektarinen borde locka till sig eventuella kackerlackor.

Sätter mig ute i sittbrunnen och tittar på fullmånen. Så varmt, fast det är mitt i natten… Så kommer jag på något och drar på mig ett par shorts under nattlinnet, tar sen datorn och smyger upp till platsen utanför hamnkontoret där det finns internetuppkoppling. Kyrkklockan slår fem slag. Sätter mig och googlar fram bilder på kackerlackor, den ena hemskare än den andra. Men hur ser en kackerlacksbebis ut? Det finns det inga bilder på.

En nattvandrare går förbi på väg mot toaletten. Jag stirrar stint på dataskärmen, smyger sen tillbaka ner till Tacoma. Ingen kackerlacka vid nektarinbitarna, ingen på golven, ingen i soppåsen, ingen vid spisen. Lägger mig igen.

Något kryper på benet! Kastar av mig täcket och tänder lampan. Ingenting.
En halvtimme går. Funderar på i vilket skåp jag lagt kackerlackshotellen och borsyran och kackerlackssprayen vi köpt för att ha redo utifallatt. Går upp och tittar på mina stuvlistor. Där står: ”Kackerlackshotell, förpiken skåp 5”. Går in i förpiken och kollar i skåp 5 att det stämmer. Jodå, de ligger där, tillsammans med borsyran och ett par små konservburkar med söt kondenserad mjölk som borsyran ska blandas med. Fyra hotell placerade vi ut redan i La Coruna, utifallatt.

Går och lägger mig. Lyssnar. Går upp och fortsätter organisera i skåpen. Gör lite gymnastik. Tittar på fruktbitarna. Ingenting.

Vid frukosten tar jag bekymrad upp problemet.
”Men jag bara skojade!” säger Anders. ”Det är klart att det inte var en kackerlacka!”
”Det kan du väl inte veta”, invänder jag. ”Det kan det mycket väl ha varit .”
”Men den hade bara 4 ben, jag tittade särskilt på det. ”Kackerlackor har 6 ben.”
”Är du säker? Är du verkligen HELT säker på att den bara hade 4 ben?”

Jag upprepar denna fråga ett flertal gånger under den närmaste veckan, fortsätter granska golven, fortsätter lyssna. I takt med att dagarna går och inget misstänkt dyker upp blir jag dock allt lugnare.

Och jah sover om natten…

DSC_0011

Responses

  1. Hohoho dagens lärdom, räkna benen. Förslag på alternativ sysselsättning om du är sömnlös, eller bara i behov av ett gott skratt: http://m.youtube.com/watch?v=BYBw_o_2nG0&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DBYBw_o_2nG0

  2. Hi hi hi….känner igen det du skriver om allt stök för att hålla dessa äckliga 6-benta kryp UTANFÖR Jaya.

    Mattis låter hälsa till Anders att han vet PRECIS hur han har det :o)

    Vi ligger i Marian Rubicon nu. Har det jättebra.

    Ps. inga kryp siktats ombord hitills Ds.


Kommentera

Kategorier

