Skrivet av: sytacoma | 2013-12-10

Det stora blå, del 3

Det är mörk natt. Borta vid horisonten pågår ett dramatiskt  åskoväder. Blixtarna ljungar, hela tiden, varje sekund. Det är uppskattningsvis  80-120 blixtar varje minut.

Närmare oss är det squallmoln runt om. Vi har kraftigt revad stor, genuan kan jag rulla in snabbt. Det gungar och kränger, väldigt mycket.
Jag går ner och hämtar en bok samt gör en smörgås med skinka – 10-12 små skinkbitar från en restbit av de stora vi köpte i Santa Cruz. Precis när jag satt mig på min plats bredvid nergången kommer en våg som får Tacoma att kränga till extra mycket. Boken  dunsar ner på golvet precis bredvid Anders där han ligger och sover i gången. Kliver återigen över de två luckorna, kopplar loss mig och går ner och hämtar boken och ficklampan. Efter att ha krånglat mig upp igen sätter jag tänderna i smörgåsen. Men, var är skinkan? Åt jag upp den i köket? Det har hänt förr.

Jag tänder ficklampan och lyser omkring mig, lyser sedan ner. Jodå, där ligger skinkbitarna, utspridda över Anders ben och mage. Krånglar mig ner igen och plockar försiktigt upp skinkan. Anders fortsätter sova.

Efter att ha studerat Grib-filerna så blev de tre sista dagarna av vår atlantsegling  så som vi trodde att de skulle bli – mycket blåsiga, med vågor som hela tiden byggdes upp. När gryningen kom nu i morse stod jag en stund förvånat stirrande – vilka vågor! Några gånger i natt brakade de in i sittbrunnen – första gången rusade jag upp och trodde att det kanske var rymdskrot som hamnat på Tacoma. (Seglare har på radio och VHF blivit varnade av NASA att de befinner sig i ett område där det under dagen kan förväntas falla ner rymdskrot – inte här och inte nu, men detta är alltså ytterligare en sak man som seglare får se upp med!)

Det är svårt att bedöma vindens styrka när den kommer rakt akterifrån eftersom man egentligen ska lägga till en del av fartvinden. På söndagskvällen började vinden succesivt att öka för att under måndagen vara ca 12-15  m/s och under tisdagen ca 13-16 m/s. Detta innebar att också vinden i squallen blir kraftigare – gissningsvis 18-20 m/s med 25 m/s i topparna. Vi slapp dock squallen under dessa två sista dagar.

Vi har nu varit ute på oceanen i 7+17 dygn. Vi har haft alla sorters väder och alla sorters vindar. Vissa dagar har vi fått  hålla stenkoll på moln samt vindvisare. Mycket har hänt – både trevliga saker och mindre trevliga, men också sådant som man aldrig har kunnat föreställa sig.  Att till exempel i nattens mörker få en fisk på sin mage och några minuter senare en fågel. Eller höra en val blåsa en kort bit bakom sig. Med undantag för en fisk, en fågel, en val samt ett flygplan har det bara varit Anders och jag. En båt har vi sett, ett lastfartyg som korsade vår kurs.

Allt har fungerat, allt har gått bra, det är vi mycket lättade och tacksamma för. En låda brakade i golvet och sprack, (jo, vi hade förberett med linor framför lådorna, men just då var inte linan kopplad). Inga viktiga saker har dock gått sönder. Tillsammans konstaterar vi att vi vuxit ytterligare i detta att alltid tänka ”safety first”, samt att ta ett ansvar för hur den andre mår och agerar. Ofta märker man inte själv när det är något som är fel, till exempel att man är helt uttröttad  eller måste få salt och vatten snabbt eller är alltför nedkyld. Detta sista är det dock ingen risk för här.

Exakt ett halvt år har gått sen vi lämnade Göteborg. Och det är sant, som Magnus på Mahimahi förklarade i Crosshaven, att man succesivt flyttar fram sina egna gränser. När man väl klarat Nordsjön i styv kuling med 6-metersvågor rätt i näsan så känns tanken på det beryktade Biscaya inte så svår. Och när man då sen klarat Biscaya i styv kuling så känns tanken på Atlanten bara som något litet nervkittlande. Ja, så sitter man då på Atlanten i vågor som under två dygns stark vind byggts upp till de högsta man någonsin varit med om så att man bara ser 10 meter framför sig för sen är det vågberg. (Sen när man då rutchar nerför vågberget så har man desto bättre utsikt). Eller när jag ensam hanterar seglen i kraftiga squall både på dagen och natten utan att väcka Anders.

”Man får inte bli övermodig”, säger Anders, och just detta tänkte jag på efter squallen när jag lite belåten konstaterade ”att det här klarade jag minsann själv!” Jag vet vad jag inte klarar, och en av de sakerna är att reflexmässigt och snabbt göra vad som krävs med seglen och lägga om kursen om vinden plötsligt skulle vrida kraftigt, som den ofta gör i squall. Skulle detta hända så kommer jag att tuta i vår ”dimtuta” så att Anders på två röda sekunder slänger sig ur sängen och kommer till hjälp.

Precis just nu  när jag skriver detta så ser vi kustlinjen av Barbados. Vi är i Västindien! Det är svårt att beskriva hur det känns. Helt fantastiskt..!  Det är med förundran vi tittar på sjökortet och förstår hur långt vi seglat och minns allt vi varit med om.

Nu skickar jag iväg detta till min son Martin på Irland. Det är Martin som varit så jättesnäll och lagt ut mina inlägg på hemsidan samt de små meddelandena på Twitter. Min egen personlige  webmaster!

Responses

  1. Välkommen till Karibien! Stort grattis till Er stora bedrift. Tack Tacoma för att du tagit kaptenen och kaptenskan välbehållna över det stora blå. Tack Martin. Kram från Syrran o moster

  2. Jag säger som Nina: Stort grattis! Ni är otroliga, vilken färd! Kram från kusin Ann-Marie

  3. Stolt över er ❤

  4. Snyggt jobbat!!! Vi är fulla av beundran.
    Margaretha Gunnar

  5. Härligt å se att ni tagit er över till Karibien (Grattis).Vi Har följt er blogg med nyfikenhet mest på grund av att våran son + 2 kompisar är på väg över de
    har just nu nått halva vägen, båten heter Bri och kommer från Umeå
    (Holmsund) hoppas ni ses på nån Ö/ 2+4 lite oroliga föräldrar.

  6. Gratulerar till den stora bedriften! Johanna o Kalle på Azzurro

  7. Spännande att läsa allt som ni är med om! Verkligen stort att ha seglat över Atlanten, grattis!


Kommentera

Kategorier

