Skrivet av: sytacoma | 2014-02-02

St. Lucia

Solnedgång i Rodney Bay

I Rodney Bay Bay på St. Lucia ägnade vi oss åt båtvård, bak, promenader, bad, läsning m.m, m.m. Det har varit många regnskurar, och är det något som kommer snabbt och häftigt i Karibien så är det regnskurar med tillhörande kraftig vindökning. Vinden har också varit tämligen lynnig – för det mesta ganska mycket vind men emellanåt några timmar med betydligt lugnare pustar.

Vi hade planerat att fortsätta norrut till Martinique innan vi åter skulle vända söderut, men på grund av de lynniga vindarna ändrade vi våra planer. Senast den 8:e mars vill vi vara tillbaka på Bequia, och vi ville inte riskera att tvingas segla iväg med för mycket vind, eller rättare sagt den höga sjö som oftast följer med den kraftiga vinden. Det är ju lätt att segla söderut eftersom man hela tiden har medvind, men sjön kan vara nog så obekväm trots medvinden.

Rodney Bay marina.

Efter en dryg vecka i den stora bukten Rodney Bay fortsatte vi i stället till Marigot Bay på St. Lucia, och direkt nästföljande morgon bar det iväg till Bequia. Drog upp ankaret vid 05.20 – som alltid när vi seglar iväg någonstans måste vi beräkna tiden så vi är framme i god tid innan det skymmer – helst senast vid 16-17tiden. Det gäller att släppa ankaret på en plats som lyser ljust grön, där är det bara sand och ankaret sitter bättre. Färgerna ser man bäst när solen fortfarande står högt på himlen. (Många charterbåtsbolag har som krav att deras båtar ska vara ankrade senast kl. 16.00.)

St. Lucia

I Marigot Bay var jag aldrig i land. Vi kom dit vid 11-tiden, men det var svårt att få ordentligt fäste i den lösa leran och mycket trångt bland de ankrade båtarna. Det är mest bojar där nu, och boj vill vi helst inte ligga vid. Hittills har vi aldrig draggat när vi väl lagt oss till ro, men nu stannade jag alltså på båten som ankarvakt medan Anders åkte in till custom and immigration och klarerade ut från St. Lucia.

Marigot Bay

Det är lite speciellt att segla utmed öarna med sina höga berg. Vinden växlar från 0-5 m/s – man kör för motor, så tror man att man ska kunna segla och hissar seglen, det går kanske bra i 5-10-20 minuter, sen blir det motorgång igen. Vinden kommer än från det ena hållet och än från den andra hållet. Vi höll ut ordentligt från St. Lucia och St. Vincent för att slippa detta, men det hjälpte inte.

Mannen på fruktbåten

Så kommer man då ut på ”fritt” vatten, utan någon ö som ger vindlä. Och plötsligt kommer vinden från ”rätt” håll, frisk och stadig i 10-14 m/s (fast det skulle blåsa 7-8 m/s enligt Gribfilerna) Det gäller att man är beredd då och inte har för mycket segel uppe.

Så efter en stund minskar vinden till 7 m/s. ”Nu får vi nog fixa mer segel”, säger då kaptenskan. ”Vänta lite”, säger då kaptenen. Så går det 3-5 minuter, och plötsligt har man 13 m/s igen. (Eller tvärtom!)
Det finns en gammal god regel som lyder så här: ”Det är dags att reva när man först tänker på det, och det är dags att sätta mer segel sen vinden först lugnat sig och man sen gjort sig en kopp te.” Det ligger onekligen något i detta.

Det är alltså inte helt enkelt att segla i Västindien. Men om man bara väntar tills vindprognoserna är lagom och inte forcerar någonting så brukar det gå bra. Många av dem som råkar illa ut i alltför kraftiga vindar har kastat loss trots bättre vetande, eftersom de ska vara på en viss plats ett visst datum för att hämta eller lämna gäster.
Vi seglade in i Admiralty Bay när solen gick ner kl. 6, och när vi en halvtimme senare fått fast ankaret + ankarbuddy var det kolmörkt. Hade vi kommit in då hade vi fått lägga oss längre ut i bukten, på avstånd från alla båtar.

Fruktbåten kommer varje dag till alla båtar.

Bequia är en av våra favoritplater så här långt. Nu väntar vi på att Erik och Caroline kommer till St. Vincent den 13:e, sen blir det återigen slösegling ner till Grenada.

En bit av en regnbåge

Utsikt från Pigeon Island

Responses

1. Fina foton 🙂

2. Ni verkar inte bara lata er och lösa korsord 🙂

• Nä, vi får ju gå upp från vattnet ibland så det inte börjar växa gåshud på oss!