Skrivet av: sytacoma | 2014-03-22

Vatten, vatten, vatten…

Vatten där nere, vatten där uppe, vatten där framme, vatten där det inte ska vara vatten…

Vi tar oss nu norrut för att upptäcka öarna i Leeward Islands. Under tre dagar gick vi för motor med vinden rätt emot, från Friendship Bay på Grenada till St. Georges, Carricou, Maireau och så Bequia. Här väntar vi tills vinden kommer från en mer gynnsam riktning än vad den gör nu, och tills den lugnat sig lite. Det är ovanligt blåsigt just nu. Seglingen till St. Lucia är lång och kan vara jobbig.

Gryning över St. Georges

Gryning över St. Georges

Maireau var en ny bekantskap. Vi ankrade vid 11-tiden i Saline Bay, tog sedan en promenad bort till Salt Whistle Bay. Här växte palmerna ut över vattnet, själva sinnebilden för en strand i Västindien. Vackert, som på så många andra ställen. Inte lika vackert var det uppe på ön. Det var mycket skräpigt i trädgårdarna runt husen, mycket bråte som låg slängt. Överallt där det fanns en grön plätt stod en eller flera getter bundna.

Solnedgång över Mayreau

Solnedgång över Mayreau

Vi konstaterade när vi tog oss norrut att det var torrare i markerna nu. Om man undantar kortare regnskurar så har det inte varit något ordentligt regn sedan julafton.

Regn, det blev det däremot när vi var halvvägs till Bequia. Hamnade i ett oväder med vindstyrkor upp mot 15 m/s och hög sjö rätt emot. Sjö efter sjö slog in på fördäck, rann utmed däcket och letade sig in i sittbrunnen. Framme i Admiralty Bay vid 12-tiden ankrade vi i världens störtregn. Stod där framme i kjol och linne vid ankarspelet och FRÖS. Det är första gången på ett halvår som jag frusit.

001

Av med alla dyblöta kläder, på med torra, sjösätta dingen och hissa ner motorn. Dags att klarera in hos tull och immigration! Precis när vi höll på med detta så öppnade sig återigen skyarna. Det var en mycket blöt kapten som med droppande kläder steg in på tullkontoret.
Under de år som vi haft glädjen att segla Tacoma har det för det mesta läckt in lite vatten någonstans ifrån, inte mer än att vi någon gång i veckan torkat upp 1-2 dl vatten ur kölsvinet. På morgonen innan vi lämnade Maireau sade Anders belåtet att ”nu har det varit snustorrt i kölsvinet i flera veckor!” Förvåningen var då desto större när vi tittade i kölsvinet på kvällen och konstaterade att där var riktigt mycket vatten, mer än vi någonsin haft. Startade den elektriska länspumpen och snart var det mesta av vattnet borta.

Senare när Anders tittade i utrymmet på däck där gasolflaskorna står så upptäckte han att det var helt fullt med vatten. Sjöarna som slog in över däck hade letat sig ner i gasolutrymmet där avrinningshålet var igentäppt med lite skräp. Rensade, torkade, vädrade.

På morgonen tittade jag återigen i kölsvinet. Lika mycket vatten igen, kanske 100 liter! Hm… Satte på länspumpen, men den som fungerat så fint kvällen innan ville nu inte alls starta. Tog då fram handtaget till den manuella pumpen, men inte heller den fungerade…

Nu blev vi tämligen bekymrade. Och jag blev lite lätt stirrig… Skulle vi gå till botten här precis utanför Princess Margareths beach, på fem meters djup?

Mayreau, utsikt mot Canyon Island

Mayreau, utsikt mot Canyon Island

Anders skruvade itu länspumpen. Jag kollade alla genomföringar. Tog ut allt från det skåp på toan där vi har septitanken, där har det läckt in förut när det regnat mycket. Mycket riktigt var det blött därinne och mycket salt. Torkade, vädrade…

När Anders startade länspumpen dagen innan hade en liten gul skyddshatt lossnat och hamnat inne i den manuella länspumpen. När den nu tagits bort så gick det bra att pumpa ut vattnet, och vi kunde andas ut. Men var kom vattnet ifrån? Och varför fungerade inte den elktriska länspumpen?

Anders kollade alla slangar och genomföringar i motorrummet, tog även bort isoleringen från en genomföring han var lite misstänksam kring. Där kunde man se att någon tidigare tätat med silikon. Isoleringen var lite fuktig men alls inte blöt, så vattnet kunde inte ha kommit därifrån. Inte heller har det läckt in något vatten från roderaxel och annat som finns monterat i aktern. Förklaringen till det hela var helt enkelt den igensatta avrinningen från gasolutrymmet, plus att det från gasolutrymmet läckt in vatten i båten från de hål där gasolslangarna in till spisen går. Vatten har också kommit in genom genomföringen på däck ovanför toan.

Svenskt på Mayreau

Svenskt på Mayreau

21/3
Kom idag till Le Marin på Martinique. Här ska vi köpa ny givare till länspumpen samt leta upp en frisör till kaptenskan. (Kaptenen har redan en hygglig frisör på armslängds avstånd.) Det var lite av en kulturchock att komma hit. Aldrig tidigare har vi sett så många master, vi gissade att det var 1500-2000 båtar. På kvällen var det inte vågornas skvalp vi lyssnade till utan en fransk politiker som inifrån land höll ett mycket engagerat tal, okänt om vad. Han ropade i alla fall ”Vive la France!!!” ett otal gånger varvid den stora folkmassa som tydligen samlats bistod med höga bifallsrop.

Natten innan vi lämnade Bequia sov jag oroligt. Sträckan till Rodney Bay på St. Lucia är lång och jobbig. Med vattenläckan i färskt minne hade vi förberett oss lite extra noga.

Väckarklockan ringde 04.10 och 10 minuter senare drog vi upp ankaret. Strax innan vi kom till St. Vincents norra udde tog vi ner focken och revade storseglet riktigt ordentligt, och en stund senare slog vinden till med full kraft, 15-17 m/s. Skakade på huvudet åt en annan båt som tydligen inte visste vad som väntade utan hade alldeles för mycket segel upp. Uppenbarligen blev dom chockade av vinden, för de tvärvände och revade sedan snabbt.

Vi hade ännu jobbigare sjö än förra gången vi seglade norrut här, men allt gick bra. Det var lite Liseberg över det hela och sjöar slog in över däck och en del vatten letade sig in i toaskåpet, men vi hade inte mer än 2-3 dl vatten i kölsvinet. (Kollade ofta hur det såg ut där nere.) Ska göra ett nytt försök att täta genomföringen uppe på däck ovanför septitanken.

Lättade över att allt gått bra och att vi nådde fram till Rodney Bay i god tid innan solnedgången kunde vi sedan njuta av härligt bad och en flaska vin med goda tilltugg.

Salt Whistle Bay

Salt Whistle Bay

Annonser

Responses

  1. Skönt att det verkar ha ordnat sig med vattnet för er. Vilka strapatser ni genomgår. Här kom mycket snö, men nu är allt borta igen. Vårfåglarna kvittrar, en härlig tid är nu här. HA DET BRA! Från syster med familj.

    • Härligt med vårfåglar! Har ni koltrastar hos er?

      Vi har det bra!!!

  2. Hej Eva och Anders! Vilka strapatser, dock vet jag att ni njuter av att lösa dom problem som kommer upp. Synd på vatteninträngningen. Minns att jag hade planer på att göra ett större avrinningshål från gasolutrymmet. Lade ned det och skaffade en styv metalltråd för att rensa med. Skönt att ni ej haft några större bekymmer med el-försörjningen. Det var ju inte så bra i början om jag minns rätt.
    Sitter just nu på Azorerna. Hade jag varit snabbare, hade vi ju NÄSTAN mötts på havet. Den här gången som besättning på Flottans skonert HMS GLADAN. Vi lämnade Bermuda den 9:e mars och seglade till Horta på 10 dygn och 10 timmar. En fantastisk segelupplevelse med 680 kvm segel och 30-man-crew under ledning av befäl från Flottan. GLADAN seglar vidare mot Sverige om en vecka. Jag tänkte på er och TACOMA under nattvakterna vid rodret och med segelbyten i 25 m/sek.
    Fortsätt njut av er vistelse. Hörde av Marianne att det inte just är någon sommar ännu. Ni är geografiskt rätt placerade.
    Hoppas få höra av er snart igen. Text och bilder är skön läsning för oss andra.
    Var rädda om er och på återseende!
    Kramar från Dick på Azorerna.
    (Flyger till Göteborg i morgon)

    • Hej Dick! Spännande med Gladan!!

      Kan väl inte direkt påstå att vi njuter av att lösa problem, men man blir lättad när det fixar sig och det visar sig inte vara något allvarligt. Den där stunden innan man vet är inte så rolig…


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: