Skrivet av: sytacoma | 2014-04-04

Söndagmorgon i Port de France

Klockan är 05.50 när jag öppnar luckan ut mot min altan med havsutsikt. Musiken från discot inne i centrum har precis tystnat. Himlen är rosa i öster, alldeles strax går solen upp. Ännu är det svalt och skönt i sittbrunnen – om ett par timmar är det skuggan vi söker, varhelst vi är.

Folk promenerar och joggar på strandpromenaden. Bredvid Tacoma ligger två lokala kvinnor i vattnet och samtalar. Sakta glider de förbi i strömmen, utan att röra sig alls. Några män simmar omkring. Fast vi ligger precis utanför huvudstaden Port de France är här ovanligt lugnt.

1.

Så blir klockan 06.00. Kyrklockan börjar ringa, länge och kraftfullt. Den ringer kl. 6 veckans alla dagar så att invånarna i staden ska förstå att det nu är dags att pallra sig upp. För säkerhets skull ringer den även 06.30, om nu någon latmask har råkat somna om.

Nu är de flesta båtgrannar uppe. De sitter i sittbrunnen med en kopp, eller också förbereder de för dagens segling.

Dags att ta en simtur. Jag tar badhandduken som ligger under sprayhooden. Under handduken ligger det mest fruktansvärda djur. En kackerlacka, 3-4 cm lång och med lika långa spröt. Den springer snabbt in i hörnet men jag är snabb, tar kökshandduken som ligger bredvid och knölar in den i den. Står sen där med kackerlackspaketet i handen. Hjärtat bultar – nu är det krig!

Om en orkan närmar sig kan man åka in i mangroven och förtöja där. Detta är godkänt av försäkringsbolagen.

Om en orkan närmar sig kan man åka in i mangroven och förtöja där. Detta är godkänt av försäkringsbolagen.

Lyfter på en tygkorg som ligger bredvid. Där ligger en likadan! Kackerlackan hamnar på rygg, och med min bikinitrosa knölar jag in även den.

Så står jag då där, med kraftig hjärtklappning och ett kackerlackpaket i varje hand. Anders har nu kommit upp, orolig över de kvävda skrik som hörts. Han tar paketen, ställer sig längst bak i aktern, lutar sig ut, skakar kraftigt handduken och trosan.

Och vad händer? De FLYGER iväg!

Vad vi vet har vi ännu inte fått kackerlackor inne i båten. ”De kommer!” säger en seglarvän. ”Alla får kackerlackor förr eller senare!” ”Inte vi!” säger jag bestämt. ”Vi är jättenoga, tvättar skorna innan vi går i jollen, tvättar all frukt, tar inte in kartonger i båten, täpper till avloppet i diskhoarna och handfatet, vi gör allt man ska!”

Men om de flyger in? Har hört att det finns kackerlackor som flyger, men att se dem på egna båten är en chock. Och så stora! Hur skyddar man sig mot det?

Ytterligare en ordningsregel införs nu på Tacoma. När vi ligger stilla ska det vara insektsnät över ALLA luckor som står öppna, hela tiden.

Det sägs att kackerlackor är det enda djur som skulle kunna överleva ett atomkrig. Har man väl fått dem i båten är de omöjliga att bli av med, ända tills man kommer tillbaka till Sverige och haft en vinter med många minusgrader. Även om man med kackerlackshotell eller borsyra lyckas ta död på de kackerlackor som finns så är äggen kvar.

Leguan i Port de France

Leguan i Port de France

Vi har tillbringat några dagar i Marin på södra Martinique. Det är en väldigt bra plats att storhandla på. Välsorterade supermarkets ligger precis nere vid en dingebrygga, så man kör kundvagnen ända ner till dingen. Annars tyckte vi inte om Marin – det var alldeles för många båtar, mer än vi någonsin sett. Gissade på ca 1500 segelbåtar, väldigt många av dem katamaraner. Flera stora charterbåtsbolag har sitt säte här.

8.

Det är långa rev i den stora ankarbukten utanför Marin. Båtar som kommer och går måste hålla sig i den prickade leden. En dag med frisk vind välte en något udda segelbåt mitt i leden, sjönk så helt och hållet med skrov, mast och segel ner under vattenytan. De fem ombord låg och plaskade i vattnet bredvid. De blev dragna in på revet av en annan båt, kunde räta upp båten och öste sen för glatta livet. Detta hjälpte dock inte – den sjönk en andra gång, helt och hållet, drev ut mitt i leden, blev räddade av coastguard, sjönk så en tredje gång, räddades. Allt detta hände mitt i leden med stora katamaraner som gick på rad både in i bukten och ut. Det blev stor villervalla när båtarna försökte väja för det som pågick men inte hade någonstans att ta vägen.

9.
Så fortsatte vi upp mot Fort de France, den största staden bland alla öar vi besökt. Det känns inte som om vi är i Västindien här, snarare i Europa. Här finns sådant vi inte sett sen vi lämnade Europa – höghus, trafikljus, övergångsställen, fint asfalterade vägar som är hela, barnvagnar, högklackade skor, andra frisyrer än flätfrisyrer osv. Här är ordning och reda, inget skräp, ingen bråte. Vi betalar med euro, eftersom vi är på franskt territorium.

Vulkanen vid St. Pierre

Vulkanen vid St. Pierre


Vidare till St. Pierre, som ligger vid foten av en vulkan. 1902 hade staden 30 000 invånare och var Martiniques kommersiella, kulturella och sociala center, känd som ”Paris of the Carribean”. Många skepp tog här ombord rom, socker, kaffe och kakao. I början av april vaknade vulkanen till liv, så pass kraftigt att många förstod att ett större utbrott var nära. Ändå stannade folk. Vägarna var primitiva, färjorna hade inte tillräcklig kapacitet, och guvernören hade inte agerat. Guvernören som suttit på sin plats mindre än ett år hoppades desperat på att allt skulle bli bättre – plantageägarna och andra affärsidkare skulle ha lidit stora ekonomiska förluster om staden evakuerades. Skulle då vulkanen inte ha fått något utbrott skulle guvernörens karriär vara över.
Så folk stannade. Den lokala tidningen övertygade folket om att det inte var någon fara. Ändå lämnade några hundra personer staden.

Så kom utbrottet, den 2:a maj 1902, på sjäva Ascension Day. Många från Port de France hade rest till St. Pierre på denna viktiga dag. Strax efter 8 på morgonen kollapsade vulkanens sida och St. Pierre dränktes snabbt i en gigantisk eldboll som skapade mer energi än en atombomb. Den enda överlevande var en morddömd man som satt i en fängelsecell med tjocka väggar av sten. Ett av de 13 skeppen som låg för ankar hann också fly, med bara några ur besättningen ombord.

Överallt i staden finns ruinerna av de gamla byggnaderna kvar. Staden är bara delvis återuppbyggd.

5.

6.

Tyvärr hade vi missat att tullen i St. Pierre håller stängt på söndagar, så det blev till att klarera ut på måndag morgon i stället. Kom därför i väg alldeles för sent, inte förrän 10.20. Det var lång väg att segla upp till den ankarvik utanför Mero på Dominica där vi tänkt stanna för natten. Väl framme vid 18-tiden fann vi att ingen annan båt låg ankrad där. Nu hamnade vi i bryderi. Vi ville inte ligga ensamma i viken, men om vi skulle fortsätta upp till nästa ankarvik skulle det betyda att vi var tvungna att ankra i mörker.

Vi beslöt oss för att fortsätta. Höll ut långt från kusten för att inte segla in i något nät och kom i kolmörker fram till Prince Rupert Bay vid 20-tiden. Sakta, sakta tog vi oss fram bland de många ankrade båtarna. En del av båtarna var helt mörka, hade ingen lanterna, inget som helst ljus. Gummibåtar utan ljus åkte lite hit och dit. Jag stod längst fram i fören med en strålkastare som visade sig vara helt värdelös . Vi visste att den var dålig och har tänkt köpa en kraftigare, men att den var SÅ dålig så att man knappt såg båtarna, inte ens när vi var helt nära…

Allteftersom båtarna dök upp framför oss ropade jag till Anders hur han skulle styra. Inte så lätt, när en lokal båt kretsade runt oss och ropade ut reklam från någon restaurang. Till slut försvann den, och vi hittade en plats som vi trodde skulle funka. Jag släppte ner ankaret, och efter att ha väntat en stund backade Anders fast det. Trodde det satt fast, men snart upptäckte vi att vi draggade, och det snabbt. Upp med ankaret igen. Jag lyste med strålkastaren på kättingen som rasslade upp, och slutligen kom NÅGOT upp. Det visade sig vara en stor stålbur som låg ovanpå ankaret. Med båtshaken fick jag efter att ha kämpat lite bort buren. Under buren låg ett fisknät, och under nätet gräs.

Vi började leta efter en ny plats. När vi slutligen fällde ankaret igen satt det direkt, och efter en mycket sen middag kunde vi äntligen gå till sängs.

Utanför St. Anne på Martinique

Utanför St. Anne på Martinique

Nästa morgon fortsatte vi till Deshaies på Guadaloupe. Många båtar låg i bukten, men ankringen gick bra. Det var dock lite för tidigt att andas ut eftersom vinden vände hela tiden. Båtarna följde med vinden, men vände sig olika snabbt och hade olika längd kätting ute. Här och där krockade båtar med varandra, många hängde ut fendrar, en del fick flytta på sig. Vi låg med fören mot en annans båt för, en stund senare låg vi med aktern mot en annan båts akter. Lite lätt kaos, med andra ord.

Från Martinique har vi haft ovanligt bra vind på vår segling norrut, detta har vi utnyttjat genom att segla så mycket som möjligt. Dominica och Guadaloupe stannade vi således bara på över natten. Vi kommer att utforska dessa öar närmare senare. Vi är nu i English Harbour på Antigua, kommer att ägna någon vecka åt Antigua och Barbuda innan vi går till St. Martin och Anguilla. Funderar dock lite på att stanna här tills den stora regattan Antigua Classic Yacht Regatta börjar den 17:e april. Vi ligger kanonbra här, med fri utsikt mot havet och leden, och de stora klassiska segelyachterna skulle paradera precis framför oss, tio meter bort. Även utan gamla segelfartyg är här mycket fint. I går åt vi middag med ett 20-tal pelikaner som dök rätt ner från himlen ner i havet, alldeles runt båten. Viken vi ligger i är ett nationalpark.

Har träffat eller sett några JRSK-båtar senaste veckan: Imagine på Martinique, Balance på Guadaloupe, SeaQuest på Les Saintes. Även andra svenska båtar syns lite här och där. Däremot har vi inte sett en enda dansk eller norsk båt de senaste två veckorna.

Tacoma ankrad utanför St. Pierre

Tacoma ankrad utanför St. Pierre

Detta bildspel kräver JavaScript.

Annonser

Responses

  1. Hejsan igen! Återigen spännande läsning och vackra bilder. Har följt er på ”ais;en?” och sett hur ni tagit er norrut. Hoppas ni klarar kampen mot kackerlackorna … själv så knölade jag ihop en silverfisk i duschen på jobbet idag! Må så gott hälsar syster.

    • Än så länge inga kackisar inne i båten! Men vi är beredda, har så kallade kackerlackshotell utplacerade lite varstans.

  2. Huuuuuuuuuuuuuuu……….!!!!!!! Kackerlackor………jodå, dem KAN flyga, åtminstone den som är brunorange. Vi har fått oss ett gott smil igen…ser framför oss alla insektsnät m.m. Vi fortsätter också att köra Fort Knox- mot kackisarna. Än så länge…….har vi klarat oss. Lyfter Jaya på måndag för bottenmålning. Hoppas komma iväg i månadsskiftet…..Madeira? Azorerna?
    Vi har köpt oss en var sin läsplatta av märket IRiver. Fantastiskt bra. Lånar böcker GRATIS från Helgebiblioteket.se Önskar Er en fortsatt trevlig och trygg seglats. / Pirjo och Mattis

    • De var verkligen jätteläskiga, och ja, de var brunorange. Tur att de inte kom in i båten…
      Vi har också en läsplatta där man kan låna från biblioteket. Tänk vadmycket det finns!
      Ha det bra!

  3. Hej
    Missa inte Shirley Height en Söndag eftermiddag från kl 15 – 23.
    Det går en stig upp dit. Det är alldeles extra att gå upp och gradvis få höra mer och mer av stelnandes samt bedårads av utsikten.

    När ni kommer till Barbuda rekommenderar jag er att kalla på George Jeffery. Han fixar båt över lagunen om ni ankrar utanför lighthouse ( södra delen svår navigerar med många korall rev) och inklarering och tur till fregattbosättningarna. Där finns också en del mindre grottor med fin utsikt.

  4. Vi undrar lite över detta. Gick nästan ända upp till ”The Lookout”, men hur ska man kunna gå ner i mörkret? Det var ju en ganska tuff promenad.
    Tack för tipset om Barbuda! Det får bli nästa år, just nu verkar ankaret ha fastnat i botten…

    • Nej, ned är det fullt godkänt att ta taxi!
      Hoppas ankaret lossnar innan orkan säsongen börjar, fast förra året lämnade vi Ft Lauderdale den 1 juni och hade den bästa seglingen hitintills i Karibien, ned till Trinidad dit vi anlände i mitten på september!


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: