Skrivet av: sytacoma | 2014-07-07

Livet i Prickly Bay

Vi har nu varit ankrade här i Prickly Bay i 5 veckor, tillsammans med uppskattningsvis ca 120 andra översomrare – hur många som ligger i de andra vikarna här på södra Grenada vet jag inte. Vi är minst sex svenska båtar, bara en norsk, ingen dansk. Gissar att ca 80% av båtarna är antingen engelska eller amerikanska.

Varje dag som vindarna tillåter anländer ytterligare några båtar, de flesta dagar går någon båt iväg till Trinidad.

silver 1

Prickly Bay är stor, så det finns gott om plats för alla utan att det känns trångt. Där finns flera mindre stränder och en större strand med palmer. Flotta lyxvillor kantar hela den södra kusten av Grenada – vakthundarna är många och stora, de smidda järnstaketen höga, vakterna – eller gårdskarlarna – uppmärksamma. Här smiter man inte förbi obemärkt. Annars är kriminaliteten här på södra Grenada låg, efter vad vi vet. Här i Prickly Bay finns inga boatboys. De flesta låter sina dingar ligga i vattnet under natten, men vi brukar ändå, för det mesta, hissa upp motorn.

Baren /restaurangen är en samlingsplats för alla cruisers, här ordnas också musikframträdanden och aktiviteter av olika slag.

Alla lyssnar på Cruisers net som går på radion varje morgon. Här får nytillkomna båtar presentera sig, eventuella säkerhetsfrågor av olika slag diskuteras följd av en noggrann väderrapport. Sociala aktiviteter av olika slag annonseras, man kan utannonsera saker och ting eller efterlysa saker, fråga om allehanda ting, be om hjälp med något osv. Vi själva köpte av en amerikansk båt en plotter med radaroverlay samt elektroniska sjökort över Stilla havet och Indiska oceanen för en väldigt billig peng.

Varje lördag är det en hash någonstans ute på ön, anordnad av Grenada Hash Hurriers. Man anmäler sitt intresse och blir sedan upphämtad av en minibuss vid marinan och körd till det ställe där hashen börjar. Man promenerar eller springer en sträcka i naturen tillsammans med ca 150-200 andra, en liten del av dessa cruisers men den allra största delen lokalbefolkning. Efter hashen följer en barbeque innan bussen tar oss tillbaka till Prickly Bay igen. Det tog ett tag innan vi för första gången var med på en hash, vi har inte varit så där jättepigga på grund av diverse små olyckor.

Vår första hash var jobbig. Rätt in i regnskogens djungel på ett spår som var totalt hellerigt efter förmiddagens regn och de ca 150 personer som sprungit/gått spåret före oss. Brant upp och brant ner – väldigt mycket brant upp och ner, bitvis 45-75 grader, och det med totalt fel skor . Man fick hålla sig i vad som fanns – grenar, kvistar, bambu, ris. Ibland fanns dock ingenting alls att hålla sig i – lite lagom upphetsande när det kanske sluttade 50-60 grader ner på ena sidan.

Eftersom det var vår första hash blev vi tillsammans med andra nybörjare nersprutade med öl efteråt. Efter barbequen trängde vi så in oss i bussen igen, lite lagom doftande av lera, svett, myggmedel samt öl.

Två gånger i veckan går en shoppingbuss till ett affärscentrum en bit bort, här finns en stor och bra supermarket. Annars kan man ta bussen in till huvudstaden St. George, det tar inte så lång stund.

Midsommar på Grenada

På midsommarafton samlades vi fyra svenska båtar och två engelska på stranden för knytkalas, eller pot lock som det kallas här. Där fanns allt som hör en svensk midsommarafton till utom matjesillen: Midsommarstång, Rökt fisk, lax och potatis, köttbullar, öl och snaps; prästkragar, blåklint och gul vallmo (i tyg) samt jordgubbar (på servetterna). Plus en del annat.

En dag tog vi bussen till den lilla staden Gouyave på västra sidan av Grenada för att delta i firandet av Fishermans Birthday. Här blev Anders intervjuad av Grenadas television – kommer på TV i augusti i samband med karnevalen. Här såg vi också praktfregattfåglar på nära håll, de är efter albatrossen världens största havsfåglar – 100 cm långa med en vingbredd på 238 cm.

Hur tillbringar vi då dagarna? Ja, inte har vi tråkigt, det finns verkligen att göra. Vi läser mycket, simmar mycket, promenerar och cyklar (inte så mycket, det är för varmt) umgås med andra seglare, målar akvarell, lyssnar på musik, tittar på film, sitter med internet för att kolla in världen, sorterar foton… Plus allt det där andra som man alltid gör; lagar mat, bakar, tvättar osv. Vi har dessutom en lista med olika saker som har med själva båten att göra, underhåll och kontroller av olika slag både inuti och utanpå som vi passar på att göra nu när vi ligger stilla.

En punkt på denna lista var storstädning, och det är något helt annat än storstädning där hemma. Man kan ju tro att det ska gå ganska fort på en yta som är kanske 30 kvadratmeter stor, men oj..! Tvätta samtliga ytor med vinägervatten – väggar, tak, lådor, skåp… Tömma samtliga utrymmen för att kolla läget, att det ser bra ut och samtidigt torka rent. Städar och tvättar ur skåp och lådor gör jag ofta, men för första gången sen vi gav oss iväg plockade vi nu ut allt som låg under förpikskojerna – det är ett jätteutrymme på uppskattningsvis 4 kubikmeter. Vi hittade bland annat 10 liter av den goda spanska sangrian, inköpt i Santa Cruz. Plockade också ut alla konserver som låg under durkarna, och här fick vi en liten chock. Hade glömt hur otroligt många konserver vi har, alla från Sverige.

Till storstädningen hör också att skruva upp samtliga durkar och tvätta överallt där vi kommer åt på och bredvid vattentankar och dieseltankar. Har gjort det en gång tidigare, och det är ett stort jobb.

Annars har kaptenskan ägnat sig en del åt egenvård. Både penicillin, örondroppar, brännskadeförband samt starka smärtstillande piller har kommit till användning, med gott resultat. Vi är lite ärrade nu, båda två – Anders med sina ärr på vaderna efter hundbetten på Bequia, jag på anklarna efter några slags insektsbett och på magen efter att ha ramlat på en het kaffekanna.

Kvällarna är tämligen sömniga. Det är mörkt vid 19-tiden och eftersom vi oftast då sitter och läser med bara pannlampor samt några tända ljus dröjer det inte länge förrän man börjar gäspa och längta till sängen. Lägger oss nästan alltid mellan 8 och 9 – har man då en bok i handen så händer då det underliga att man 5-10 minuter senare upptäcker att boken ramlat ner på magen, och då är det inget annat att göra än att släcka. På morgonen skuttar sen kaptenskan pigg och alert upp vid halvsextiden, då är det ljust och solen går upp.

Det allra finaste, det är att på kvällen sitta i mörkret i sittbrunnen och titta på stjärnor och måne. Tacoma gungar sakta från sida till sida. I öronen min favoritmusik. Har faktiskt inte lyssnat på musik alls efter Atlantöverfarten då det blev väldigt mycket musik särskilt under nattpassen. Jag hade jag då en del låtar som jag lyssnade på om och om igen. När jag nu sitter med samma låtar i öronen så blir nätterna där ute på oceanen återigen så tydliga.

Känslan man hade av att det bara är här och nu som betyder något, men också den längtan vi hade efter att komma fram, och och undringarna över hur det skulle bli, hur det skulle kännas. Och, som alltid, tankarna på barnen.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Responses

1. Trevlig läsning!

• Mer trevlig läsning kommer!

2. Härligt att läsa om ert liv over there. Vi har just haft hägläsning samt sett på era bilder! Oj, så gott!
    Fortsätt rapportera och önskar er lycka till!
    Marianne och Dick i Strömstad.

• Roligt att ni håller koll på oss! Och jodå, fler rapporter kommer!!

3. Ni har det verkligen härligt kan vi läsa. Hälsningar Jaya ( boknörden som numera läser i en Iriver, läsplatta. Laddar hem från biblar i Sverige. Gratis :o)

• Hej Jaya, tur att böcker finns! Och att man kan ladda ner och låna till läsplattan fast man är här!!

4. Hej Tacoma! Härlig läsning och gott att höra att ni har det bra. Vi ska just dra upp ankaret för att segla till Tonga. Saknar er! Kramar från Mahimahi

• Hej Mahimahi, vi följer er på färden! Ha det riktigt bra! KRAM!!!