Skrivet av: sytacoma | 2014-09-05

Resor i tid och rum

Att resa i fantasin, i drömmen… Man hoppas på eller vet att man ska göra en resa, men har svårt att riktigt föreställa sig hur det ska bli, vad man ska få se, vad man ska få uppleva.

Att resa i minnet…tänka tillbaka på resan, på seglingen, på hur det blev, på det som blev som man trodde och på det som man aldrig hade kunnat föreställa sig.

DSC_0165

Det tog ett drygt år, 14 månader, att segla från Göteborg till Trinidad. Det tog ett drygt dygn, 30 timmar, att med flyg resa från Trinidad till Göteborg. Så underligt att komma till Göteborg på denna korta tid. Så underligt att se öarna vi seglat runt bland uppifrån, från himlen.

Vi flög över Trinidads regnskog, som vi vandrat i. Över Grenada – jag såg alla vikarna på södra sidan av ön, såg Prickly Bay där vi länge låg ankrade. Jag såg Carricou lite på håll. Jag såg Mayreau och Union Island. Jag flög rakt över Bequia. Fortfarande låg det båtar ankrade i Admiralty Bay, trots orkansäsongen. En segelbåt som såg väldigt liten ut var på väg in i bukten.

Squall har vi seglat i, där regnet vräker ner och vinden ökar kraftigt. Nu flög jag över flera squall, såg hur de mörka molnen stupade lodrätt ner mot havet.

DSC_0157

Mellanlandning på St. Vincent, en ö som vi bara legat ankrade vid en natt. Barbados – så platt ön är, så olik de andra öarna vi seglat till. Det tänkte jag inte på när vi var där, eller också har jag glömt. Det är nio månader sen vi gick i land på Barbados.

På Barbados var det dags att stiga på det stora planet. Framför fåtöljen var en dataskärm med alla möjliga finesser, bland annat var den kopplad till planets AIS. Jag kunde på Google Earths satellitbild se precis var vi var någonstans. Mitt ute på Atlanten, där vi seglat dygn efter dygn, vecka efter vecka, och varit med om både det ena och det andra. Nu susade jag fram i 950 km per timme, på en höjd av 36 000 fot.

Carricou

Carricou

Frankfurt, där jag klev ombord på nästa plan. Det blev en mycket vacker flygning på låg höjd i strålande sol. Flög över alla de danska öarna som vi tidigare seglat runt bland. Ut mot Kullens fyr och Ven, längs med Skånes och Hallands kust, ut mot Göteborgs skärgård. Bekanta kuster, bekanta öar.

Det är tio år sedan vi seglade hem Vindela från Hällevik i Blekinge. Tio års segling, där vi varit med om så otroligt mycket. Nu ägnade jag dag och natt och dag igen åt att tänka tillbaka på alla våra seglingar under dessa tio år.

DSC_0161

Responses

  1. Välkommen hem syster! Jorden är stor och ändå så liten beroende på vilket färdsätt man väljer. Kul att du fått uppleva er resa från ovan:)
    Hoppas att kaptenen har det bra på skutan.


Kommentera

Kategorier

