Skrivet av: sytacoma | 2014-10-02

Jobb och umgänge på Trinidad

Anders fick i uppdrag att skriva en text om vad man har för sig på Trinidad under orkansäsongen. Han har skickat texten i mail till mig, och jag sätter nu in texten på hemsidan tillsammans med en del foton från ”arkivet” om hur det kan se ut vid jobb av olika slag på Tacoma. Så, här kommer resebrevet från Kaptenen, hans allra första!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tiden i Chaguaramas består mest av arbete på båten.
Jag går upp ca kl 07.00, äter frukost och lyssnar på Cruisingnätet,VHF kanal 68. Där börjar man med ett upprop som handlar om security. Om det är någon som har någon säkerhetsinformation, tex försvunna dingar, lämnas uppgifter. Det kan också handla om medicinska frågor eller liknande viktiga saker.

Sedan är det väderprognos, både lokalt och om det finns risk för orkaner. Därefter efterfrågas om det kommit några nya båtar till Trinidad, båtar som vill anmäla sin närvaro, därefter någon som skall lämna Trinidad och som vill säga adjö.

Sedan redovisas om det är några aktiviteter under dagen, gemensamma resor till Port of Spain, utflykter till någon haik eller annat spännande. Därefter kommer ett avsnitt som handlar om parts and services, någon som behöver hjälp, tex med att få låna ett ovanligt verktyg eller, som Håkan på Unicorn, som undrade om någon visste var man kan slipa hushållsknivar. Därefter kommer ett avsnitt som handlar om båtprylar som är till salu. Det hela avslutas efter ca 30 minuter.

Efter Cruisingnätet gäller arbete på båten. Jag har jobbat mycket med däcket, men också olika installationer, tex fläkt i batteriboxen, fläkt över navigationsdatorn, snabbfästen för att surra dingen på däck, ny spis med ugn, eltoalett mm. mm. <a

I bland går jag över till Coral Cove, grannmarinan där det ligger flera svenska båtar. Då blir det lite ”tjöt” med kaffe och några kex. Spännande berättelser om olika upplevelser, både till havs och på land. Av Kenneth på El Cordoba får jag lära mig mycket om båtskötsel och hur saker och ting skall göras. En duktigare och vänligare båtmänniska har jag sällan träffat. Han har arbetat med båtar i många år, byggt sin egen båt och seglat jorden runt med den m.m, m.m.

Jobb 2

Till middag blir det ofta ”Tacomas röra med variation”. Ris eller spagetti, korv, kalkon eller skinka i tomatsås eller i currysås (Tacomas röra baseras på en burk tomato fritto, alltså krossade tomater, sen pytsar man i vad man har. Brukar bli helt okej. Kaptenskans anmärkning.) Någon gång serveras det svärdfisk på Weelhouse, gott och prisvärt.

Grannbåtarna här i Power Boats marina är amerikanska. Man får snabbt vänner bland seglarna. I går var jag på utflykt med några amerikaner, en australienska och ett par från Bahamas. När vi kom tillbaka stannade vi i seglarbaren där jag träffade Marcus och Marge som just kommit tillbaka från England. Marcus och Marge träffade vi första gången i Santa Cruz, Teneriffa. Det är alltid lika roligt att på nya ställen träffa gamla bekanta.

Det är varmt och soligt. Man bränner sig under fötterna när man går på däcket och det är skönt med solskydd. Emellanåt någon regn eller åskskur.

Motor 3

Solen går upp kl 06.00 och ner kl 18.00. Det blir snabbt mörkt och oftast tidig läggdags, gärna med någon bok som man bytt till sig under vägen.

En dag åkte jag tillsammans med andra på en heldagsutflykt, ”Taste of Trinidad”. Vi var tio i bussen som Jessie James körde. Vi hade trevligt på alla sätt. Resan började kl 09.00. Vi fick ett protokoll som skulle skrivas vari det vi åt skulle antecknas och numreras.

Det var local food hela tiden. Mycket kyckling, ris, currystuvningar, frukt, grönsaker etc. Allt åts i bussen under resans gång. En hel del var gott, annat ok och en del inte så värst gott. Vi slutade äta ca kl 20.30 då vi fick en glass.
Rekordet på antalet smakbitar var 95. Vi lyckades få ihop 99 olika smakbitar. Inräknat en del drycker. Ingen alkohol dock.

jobb 3

Det var naturligtvis alldeles för mycket. Tänk ett julbord med 99 rätter…. 25 olika munsbitar hade varit mer än nog. Dessutom åkte vi alltså buss i stort sett utan uppehåll. Lite väl mastig bussresa, men som sagt var trevligt sällskap och en underhållande busschaufför. En av smakerna bestod i kakaoböna som vi nallade direkt från en kakaoplantage när vi i mörkret smet under ett staket och med ficklampa lyste oss fram till kakaofrukten, allt medan hundar skällde i bakgrunden…

Felsökning

Så här tillbringas alltså dagarna på Trinidad. Om några dagar är Eva tillbaka i båten efter sin ”Sverigesemester.” Det skall bli skönt och trevligt när hon kommer.