Skrivet av: sytacoma | 2014-10-05

Tillbaka till Trinidad

Efter 15 månader ombord på Tacoma kändes det underligt att i början av september komma tillbaka till Sverige.

Veckorna har ägnats åt trevliga familjesammankomster, sköna promenader i sval luft, shoppingronder i båtaffärer och olika prylaffärer – listorna på vad jag skulle ha med mig tillbaka till Tacoma var långa! Mesta tiden har jag dock gottat mig åt att få rå om yngste sonen lite extra och att få städa skåp! (En av mina många passioner!)

Jag har också blivit godkänd av fem olika läkare/tandläkare, så nu kan jag med tillförsikt se fram emot ytterligare ett års segling.

Har förundrats över nya saker, som till exempel detta: 29 olika sorters fil i butikshyllan! Bollnäsfil tillverkad i Gävle och Fjällfil tillverkad i Umeå! Förmodligen fraktad hit till Göteborg på en långtradare. Ännu fler olika sorter av yoghurt. På Tacoma tillverkar jag min egen yoghurt, och den är godare än all annan yoghurt och helt pinfärsk. Genom att smaksätta yoghurten med olika bär, frukter eller honung så får jag en massa olika sorters yoghurt, garanterat fri från konserveringsmedel. Vad ska man med 41 olika sorters yoghurt till? (Ja, det var så många sorter jag räknade till i butikshyllorna.)


”Det är bara att se glad ut!”
sa yngste sonen nytert och vände blicken mot dataskärmen där han följde olika flygbolags flighter. Och visst är jag glad! Glad över att mina veckor i Göteborg känts så fina, över goda möten med nära och kära, över all den fina musik jag laddat ner. Allt det jag tänkt göra har också blivit gjort, även om vissa saker var svårare än andra. Reklamera en kamera via internet, det är minsann inte det lättaste. Att få den nya läsplattan av märket Nook att fungera på rätt sätt så man kan låna böcker till den har jag jobbat med i ett halvår. ”Det är krångligt att installera de rätta programmen på en Nookplatta”, sa vännen som rekommenderat den, sa flera olika personer på biblioteket. Men, med gemensamma krafter tillsammans med sonen, båtvännen på Trinidad och olika personer på biblioteket så fixade det sig till slut.

Jag är glad över att ha laddat ner massor, massor med fin musik till datorn och telefonen. Jag är superglad över att nu resa tillbaka till härliga Karibien, till Tacoma och Anders. Jag är glad över att ha koll på alla papper som behövs för att kunna resa tillbaka. ”Barbados-Trinidad” står det på biljetten över min sista flight, och därför blev jag något häpen och uppgiven när Mikael visade mig hur jag skulle flyga. (Resan var bokad av en mina andra söner.) Mikael har genom sitt arbete på Landvetter insyn i sådant som inte vi vanliga passagerare har.

Från Göteborg till Frankfurt. Från Frankfurt till Tobago, som ligger öster om Trinidad ganska nära, gissningsvis kanske 15-25 minuters flygresa ifrån Trinidad. I stället för att nu flyga den korta biten västerut till Trinidad flyger jag nu ut över Atlanten igen, i nordostlig riktning mot Barbados. Från Barbados till St. Vincent. Från St. Vincent till Trinidad.

Sex flygplatser! En resa som blir flera timmar längre än nödvändigt! Och det är alltså nu som Mikael tycker att det bara är att se glad ut. Och ja, bara allt funkar så jag inte missar någon flight eller går vilse bland terminalerna i Frankfurt eller bagaget kommer på villovägar så kommer jag att fortsätta känna mig glad…

DSC_0048

Responses

  1. Lycka till på den avancerade resan, hälsa alla jag känner och må lycka och välgång följa E med Tacoma, fd. Waypoint, sm hon hette när jag var skeppare ombord!!

    • Tack Bengt! Jodå, jag får fortfarande frågor om dig, och jag hälsar!

  2. Hej syster!
    När du läser detta så är du förmodligen framme på Tacoma och jag hoppas verkligen att allt gått bra. Här är det nu höstrusk och mörkt, men jag fantiserade i morse när jag satt på cykeln i mörkret att jag seglade de 12 km till jobbet. Funderade över om man ev skulle ta och inhandla ett riktigt seglarregnset 🙂 fastän jag bara håller mig på landbacken. Ha nu en skön säsong båda två och ser fram emot fler härliga resebrev pok/ Nina

    • Allt väl på skutan! Det kommer garanterat fler resebrev, det är roligt att skriva, tycker jag.
      Ha en skön höst!

  3. Hei igjen, godt å se at du er vel tilbake til Anders og Tacoma. Her hjemme har vi begynt å ta frem langkalsongerna og begynt å elda på kveldene. Tenker tilbake på de fine stundene vi hadde sammen i cockpiten på Tacoma og Tir Na Noir. Dere må ha en riktig så fin reise videre. Gled dere til BVI ,det var veldig fint med de korte etappene mellom øyene der. Vi holder kontakten!

    STORE KRAM fra Finn,Randi og Astrid (og Melis :-))

    • Jo, det var en speciell tid när vi kämpade tillsammans i kulingarna väntade på bättre tider i Crosshaven… Vi saknar er!
      Kommer att tillbringa ganska mycket tid på BVI, förmodligen också på USVI.
      Kramar till er alla!!!


Kommentera

Kategorier

