Skrivet av: sytacoma | 2014-10-24

Mitt i naturen

Himlen är alldeles prickig, lysande sharlakansröda prickar. Luften fylls av hundra och åter hundra vingslag. I flock efter flock flyger de helt klarröda Ibisfåglarna över oss, alla mot samma mål, den lilla ön framför oss. De landar på ön, blir allt fler, till slut är det närmare 1000 fåglar. Men de bara fortsätter att komma, flock efter flock.

10

Vi sitter i vår lilla motorbåt mitt i deltat Caroni Swamp. Detta område är ett enormt stort våtområde längs Trinidads västra kust med fyra olika sorters mangrove samt öar. Där finns också stora fält med ris och socker. Det är grunt – de snövita hägrarna med sina långa ben står mitt i vattnet. Det är sen eftermiddag, skymningen är inte långt borta. Ibisfåglarna samlas här varje dag inför skymningen, i gryningen flyger de tillbaka till sina hemvisten.

The Scarlet Ibis - avfotograferat från guideboken

The Scarlet Ibis – avfotograferat från guideboken

Vi är hänförda. Att sitta här, mitt i detta område, och se dessa fantastiskt vackra Ibisfåglar flyga över oss i tusental och de vita hägrarna stå på rad i vattenbrynet. Det är ett av våra allra mest sällsamma naturupplevelser. Stämningen är magisk.

Plötsligt störs ordningen. En ensam Ibisfågel flyger åt rakt motsatt håll. Varför? Det får vi aldrig veta.

The Scarlet Ibis är Trinidads nationalfågel, skyddad genom lag. Bara i Caroni Swamp finns flera tusen. De unga fåglarna är gråbruna, men när de är 6-12 månader gamla börjar de få en rosa färg. Vid tre års ålder har de fått sin lysande sharlakansröda färg. Färgen beror på födan de äter – krabborna, räkorna, ostronen och de små fiskarna innehåller karotin. Det är stora fåglar, 60-70 cm stora.

Vi hade så gärna viljat komma närmare. Bilderna är tagna med teleobjektiv och kan inte återge platsen fulla skönhet.

14

För att komma fram till det här öppna området med öar åkte vi först genom smala kanaler där mangroven växte tät vid sidorna. Mangroverötterna erbjuder ett mycket gynnsamt klimat för allehanda marina djur och organismer, reptiler och fåglar. (Det finns 186 olika slags fågelarter här.) Vi såg flera Caimankrokodiler, men de lät sig inte fotograferas. När vi kom nära sjönk de sakta ner under vattenytan. Vi såg också trädboaormar – det känns lite så där när jag sitter mitt under en stor gren och guiden pekar upp mot grenen och visar på Boa-ormen strax ovanför mig.

Så var det dags att åka tillbaka, och det snabbt innan moskiterna började anfalla.

Dagen började dock med en lång taxifärd tillsammans med två amerikanska par samt Chaguaramas ”egen” chaufför Jesse James. Jesse är mycket kunnig om allt möjligt och har hela tiden intressanta saker att berätta. Vi åkte på en smal och krokig väg rakt igenom regnskogen upp till ett speciellt område på 1200 fots höjd, Asa Wright. Här såg vi mängder av fåglar, mest Hummingbirds, kolibrier. De är verkligen lustiga att titta på när de står stilla i luften med surrande vingar, som en stor humla. Så plötsligt far de iväg, med en väldigt fart. De är mycket svåra att fotografera när de står stilla så i luften – innan man hittat dem i linsen och ställt in skärpan så har de surrat vidare till nästa kvist.
Det är bara i Amerika som kolibrierna finns, inte i någon annan världsdel.

49

Utan att förstå det befann jag mig vid ett tillfälle på ett något farligt område. Jag hade gått fram till ett träd för att fotografera alla termiter som var på väg nedför stammen med små gula blad på ryggen. Fick så veta av en förbipasserande att just där jag stod och gick så var det rena tunnelbanesystemet med termitgångar , så jag hade lätt kunna försvinna ner genom marken. Ja, mycket kan hända i regnskogen.

Trinidad har sin fauna och sitt djurliv gemensamt med Sydamerika. För ett antal år sen var Sydamerika och Trinidad en enda kontinent.

24

Sen vi började vår långsegling så är det två naturscenerier som ofta återkommer inne i huvudet när jag släckt för kvällen. Det ena är de pigga delfinerna på Nordsjön, de som pilade runt om Tacoma i en väldig fart och hoppade runt om oss två eller tre och vid ett tillfälle sex stycken i bredd, hur de tycktes kika upp mot oss där vi stod längst fram i fören och betraktade skådespelet, hur de följde oss länge, länge. Det andra är färgerna runt Tobago Cays, havet som skiftar i alla nyanser av blått, turkost och grönt för att så brytas av ett kritvitt skummande rev. Skönheten i Carconi Swamp när alla tusen Ibisfåglarna samlas kommer nog att bli ett tredje sceneri som finns framför mina ögon när jag blundar och ska till att somna. Det var i alla fall det som fanns i mitt huvud när jag somnade den kvällen.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Responses

  1. Hälsningar PoM

    Här vår blogg:

    http://jaya-seglar-igen.blogspot.se/

    • Hej på er båda!

      Jag har försökt skriva på er blogg, men det har inte gått så bra. Ska göra ett nytt försök. Hoppas i alla fall ni har det riktigt bra!

  2. Fantastisk upplevelse!

    • Ja, det var det verkligen! Tänkte på dig när vi var där, du har ju ärvt din farmors intresse för fåglar.


Kommentera

Kategorier

