Skrivet av: sytacoma | 2014-11-12

Om min bok kunde tala…

Min bok är sliten. Både omslaget och en del av bladen har hundöron. En del sidor är lite fläckiga. Ett par kapitel verkar ha fått saltvatten på sig. Kanske har en våg skvätt in över boken? Och de där lösa bladen, kan det ha hänt när boken plötsligt kastats ner genom luckan? Böcker på en långsegling får tåla både det ena och det andra.

DSC_0014

På ett ställe är en markering gjord med rödpenna. Vem har gjort den markeringen? Och varför?

Jag fick boken av Stefan på Runaway. Det var på Grenada. Jag läste den när vi seglade mot Trinidad. Boken är ”Häxornas försvarare” av Jan Guillou. En spännande och otäck bok, eller snarare reportage, som beskriver häxprocesserna under 1600-talet.

Min bok har under tio års tid färdats över hela jordklotet. Den har varit på Grenada och på Trinidad, på Cap Verde och i Colombia, i Australien och Nya Zeeland, på Chagosöarna och St. Helena, i Sydafrika och Brasilien. Den har slussats genom Panamakanalen, färdats över oceaner. Den har upplevt stiltje och storm, och mycket mycket mer.

Men vad mer har den varit med om? Och vad mer ska den få uppleva i framtiden? Vilka nya länder ska den hamna i? Vilka nya hav ska den färdas över?

Tänk om min bok kunde tala… Jag är övertygad om att det skulle bli en minst lika spännande historia som den Jan Guillou skrev.

DSC_0012

Responses

  1. Oj, vad häftigt!


Kommentera

Kategorier

