Skrivet av: sytacoma | 2014-12-18

Överraskningar

Gribfilerna över lördagen visade en östlig vind på 7-8 m/s och avtagande swell. Får väl duga, tänkte vi och ett tiotal andra båtar från Grenada och seglade iväg. Verkligheten blev vind på 10-15 m/s rakt från nordost, till det ett antal squall. Vi är ju luttrade vid gribfiler som inte stämmer, men ändock: En överraskning!

I vind, sjö och ström som var rakt emot trasslade vi än hit och än dit, men inte kom vi så mycket närmare Carricou för det. På vår AIS kunde vi se hur även andra båtar med Carricou i sikte kämpade. Till slut satte vi på motorn – vi brukar köra i 1800 varv, nu körde vi 2300 varv. Resultatet av detta blev en fart av 2 till 2½ knop.

Till slut kom vi i alla fall fram och firade ner ankaret. Som vanligt fick vi gott ankarfäste – mycket gott. Sen fick vi torka inne på toan och i förpiken där vatten kommit in genom en öppen ventil. En överraskning!

Nästa morgon vid 6-tiden drog jag upp ankaret. Det var väldigt mycket skräp på det, men det var ett vackert skräp, så vackert att jag hämtade kameran och tog några foton. Så tog jag båtshaken för att peta undan skräpet. Det gick nu inte alls – det var helt stenhårt! Och först nu gick det upp ett ljus: Vi hade ankrat mitt på ett korallrev! På vårt stora 25-kilosankare satt nu ett stenblock av levande korall, uppskattningsvis minst lika tungt som ankaret.

Överraskning! Och inte alls bra…

Eftersom båten först gick rakt fram när jag drog upp ankaret och ankaret sedan låg rakt mot styrbord, så förstod vi att vi först släppt ankaret med kättingen rakt ner på korallrevet, sen hade kättingen snott sig runt ett korallhuvud en bit bort. När vi så drog upp ankaret bröt den starka kraften i ankarspelet loss stenen.

Genom att vira ett rep runt stenen och sedan lyfta fick Anders bort det.

Vi hade en väldigt tur som fick loss ankaret. Vi vet en del båtar som inte själva kunnat komma loss från korallen utan fått anlita dykare. Ibland har inte ens dykare klarat det, utan man har blivit tvungen att helt enkelt lämna ankaret.

Det följande dygnets segling till Marin på södra Martinique var helt underbar. Strålande sol, en jämn och lagom vind från ostsydost, en fart av 5½-7 knop. Vi njöt obeskrivligt av att äntligen vara på väg och den härliga seglingen. Vi hade förstått att det skulle bli bra förhållanden under söndagen och måndagen, men att det skulle bli SÅ perfekt… En överraskning!

På natten gnistrade marelden. Det var många stjärnfall, på så nära håll att man såg ”svansarna” efter dem. För första gången lyssnade jag på all fin musik jag laddat ner i Göteborg – numera är det mest under nattseglingar jag lyssnar på musik, och ibland på kvällarna.

Någon timme innan gryningen hade jag kollisionskurs med ett kryssningsfartyg. Det väjde så fint i god tid, och det är det minsann inte alla stora fartyg som gör. Under de följande 2-3 timmarna gick fartyget i en stor cirkel mellan St. Lucia och Martinique – undrande följde jag dess väg på AIS:en. Hade kaptenen somnat? Var han/hon berusad? Ville han/hon bjuda samtliga passagerarna på den vackra soluppgången?

Sammanfattningsvis en mycket fin segling, trots den något stökiga första dagen till Carricou, men.. Jag har tänkt en hel del på hur jobbigt det skulle varit om vi blivit tvungna att ligga kvar i Carricou för ankarets skull. På vilken tur vi haft, att ankaret lossnade.

I Marin och St. Anne strax intill är det oerhört många båtar, flera tusen. Vi låg först ankrade i två dagar i Marin, storhandlade i flera vändor på den stora supermarketen där man kör kundvagnarna direkt ner till dingebryggan. Bekvämt och bra! Det är dock inte helt lätt att få rätt varor när all text är på franska och ingen ur personalen kan engelska. Köpte en stor flaska diskmedel, (trodde jag) men det visade sig vara sköljmedel för diskmaskiner. Överraskning!

St. Vincent sen eftermiddag

Så blev det ett besök hos frissan, som inte kunde ett ord engelska. Hade ritat en teckning på hur jag ville att klippningen skulle bli, men vissa saker är svåra att få med på en teckning. Resultatet blev därför – en överraskning!

När inköpen var klara gick vi till St. Anne – oklart hur länge vi blir kvar här. Några dagar i alla fall.

Det blir inga speciella rapporter och foton från de öar vi besöker de närmaste veckorna. Vi är ”på genomresa” nu, och har inget eget internet. St. Martin, St. Barts, Anguilla och St. Anne ska vi utforska mer ordentligt i februari-mars- april, så då kommer det foton.

Gryning utanför Martinique

Responses

1. Önskar er en härlig Jul och ett Gott Nytt År!
    Kram vi på Nanny 🙂

2. Önskar er en God Jul och Gott Nytt År!

Från ett regnigt och 6 grader varmt Draget där hamnen ligger i träda inför nästa säsong.

Gunnel och Björn på Lilla Jägaren

3. Hoppas att frisyren inte blev alltför tokig :).
    Skönt att höra att allt gått bra hittills för er och att ni nu får en skön jul tills dess vi hörs igen. Må så gott och hälsa Anders så mycket. Kram från syster med familj. Äntligen jullov!!!

4. God jul och gott nytt år önskar fam Gerner på Iserås!