Skrivet av: sytacoma | 2014-12-26

Ännu en jul

Förra julen hade vi nyss kommit till Bequia tillsammans med Ingrid och Mikael. Vi badade och snorklade i ljummet vatten, vi hade i strålande sol picknick på stranden med 6 andra svenska båtar, vi badade igen – och igen, vi åt julmiddag i 30 graders värme, vi hörde de glada grabbarna på Eira sjunga Staffansvisan både högt och vackert där de i mörkret kom roende, vi hade julklappsutdelning på kvällen i ett störtregn som var det kraftigaste vi någonsin varit med om, vi hänfördes hela kvällen och en bit in på natten av ett makalöst åskoväder där blixtarna kom hundratals i minuten, oupphörligt.

Denna julafton skulle blivit den första någonsin då vi seglat. Just nu blåser ”the Christmas Wind”, de lite kraftigare vindar som brukar uppträda just vid jultid. Just under julafton och juldagen hade det visat sig vara lämpligt att komma en bit på väg, men så ändrade sig prognosen igen. Helst hade vi önskat ett bra väderfönster på 3 dygn för att komma direkt till St. Martin, men eftersom det är lite oroligt vindmässigt sett får vi ta en dag i taget. Som det ser ut nu går vi iväg om en timme (Anders klarerar ut just nu och jag sitter på internetcafeet.) Vi går då till St. Pierre på västra Martinique. I morgon den 27:e när vinden lugnat sig lite fortsätter vi norrut. Vi hoppas kunna komma till Antigua innan kvällen den 28:e, då det återigen ska börja blåsa riktigt ordentligt, men det är osäkert om vi klarar det.

Dagen före julafton tog vi dingen in till Marin, en färd på 15-20 minuter, för att göra inköpen av färskvaror samt frukt och grönt. Det är den blötaste dingefärd vi någonsin gjort! Våg efter våg sköljde in över oss – när vi var nästan halvvägs och kommit ut på vad som för en jolle måste betraktas som öppet vatten ville jag vända. Jag var lite rädd för att jollen skulle välta över ända. Vi fortsatte emellertid och kom så fram till bryggan utanför den stora supermarketen. Blöta som två dränkta katter förtöjde vi och stod sen en stund och droppade av oss. Så gick vi in i fina affären med alla sina delikatesser i form av delikata franska ostar och frestande viner, allt medan den dyngsura jeanskjolen och blusen klibbade mot kroppen och undrande blickar vändes mot oss. Stod vi stilla en stund bildades en liten pöl runt om oss.

Kvällen före julafton stod jag och putsade silverfat och ett par ljusstakar med Häxans silverputs. Det kändes lite speciellt – det var så fint inne, julpyntat med olika slags julsaker hemifrån, julklappar liggande i en liten hög, och jag stod där i den varma kvällen och putsade silver med silverputs från Sverige.

Julafton firade vi med extragod mat – särskilt den gravade laxen med sin gravlaxsås, de goda franska ostarna och den goda chokladen, saffransbullarna och marsipanlimpan uppskattades. Men även glöggen och flaskan med Aalborgs akvavit smakade som den brukade. Sent på julaftonskvällen satt vi i sittbrunnen och tittade på ett praktfullt fyrverkeri.

Det känns underligt att inte ha något av barnen hos oss. För första gången på 32 år har vi nu firat jul själva, och det kändes onekligen lite vemodigt. Men, när vi nu sitter där och känner oss lite ensamma så upptäcker vi plötsligt att ensamma, det är vi då rakt inte!Vi har sällskap ombord!! En julaftonsgäst, gråbrun till färgen och cirka 15 cm lång. Snabbt försvinner den in i avlastaren till fockskotet.

Tyvärr finns nu inte ödlan kvar hos oss, den råkade faktiskt hamna i havet. Hur det gick till ska vi inte närmare gå in på.

P.S. Dagen före julafton satt vi på internetcafeet med två färska baguetter i en påse bredvid oss. Vi upptäckte när vi kom hem att det var en hel del pyttesmå myror i påsen. Anders skakade av dem, sen stoppade jag en baguette i frysen och en i skafferiet. Ett par timmar senare skulle vi äta av baguetten, men det var minst tio myror i påsen, så vi kastade allt. Gissar att även ödlan kommit ombord i väskan där brödpåsen låg. Den, liksom myrorna, tyckte säkert att brödet doftade helt oemotståndligt gott.

Responses

1. Ja visst sjöng de vackert, Eirakillarna. Eira är nu såld och killarna firade sitt år med en middag på Sjömagasinet. Härligt att se att ni har det bra, även om Antigua inte lät så roligt. Men den goda franska maten låter ju helt underbar! Kram från Mahimahi