Skrivet av: sytacoma | 2015-01-06

Oroligt i English Harbour

Precis som förra gången vi ankrade i English Harbour på Antigua så snurrade båtarna runt, runt – detta var mest de första dagarna, då det blåste mindre. Ena stunden låg Tacoma prydligt en bit snett framför en annan båts förskepp, 20 sekunder senare låg vi nos mot nos mot en helt annan båt, ytterligare ett litet ögonblick senare står en råbarkad sjöbuse ett par meter från mig med sin båts akter mot Tacomas akter. Detta innebär oväntade möten, man vet inte riktigt vilka båtgrannar man har. Det innebär också att någon helst hela tiden ska vara i sittbrunnen, så man kan lägga en bollfender emellan innan kollisionen är ett faktum.

Att ankra här är inte det lättaste. En nyanländ båt kommer tuffande in mot en helt ledig och mycket rymlig plats, släpper sitt ankare, drar fast det. Någon minut senare är den helt inkilad mellan två andra båtar.

När vi kom hit låg vi på lagom avstånd från den den nyzeeländska båten Rumpus och den norska båten Blue – vi tre båtar bildade en triangel. När vi snurrade runt hade vi ändå ca 5 meter till godo mellan våra båtar eller andra båtar, så det kändes bra. Sen kom den franska båten Liberty och lade sig precis mitt i triangeln, släppte på 5 meters djup ut ca 8-10 meter kätting och åkte sen omgående i land, två minuter efter det att ankaret nått botten. Vi tre andra hade sen ett sjå att hålla Liberty ifrån oss.

När skepparen på Liberty kom tillbaka försökte paret på Rumpus förklara för honom att platsen han valt var klart olämplig. Detta gav nu inget annat resultat än att skepparen blev arg och demonstrativt drog upp 3-4 meter kätting. Han låg nu precis ovanför sitt ankare. (Detta kunde vi se eftersom han hade en liten ankarboj.)

Rumpus satt ankarvakt, men gick på kvällen och la sig. Senare på kvällen, när det var helt mörkt, draggade Liberty mot Rumpus och verkade fastna. Rumpus skeppare kom upp och de trasslade ut sig. Liberty – vars skeppare nu var ensam ombord – gick ner mot en annan fransk båt, en katamaran, och släppte ankaret där. Lika olämpligt som förra gången och med lika lite kätting ute. Nu följde en hetsig ordväxling i allt högre tonläge som hördes över hela Freeman Bay. Jag är ingen expert på franska, men mycket förenklat kan jag tänka mig att kontentan av diskussionen var ungefär denna:

Katamaranens skeppare:
”FLYTTA PÅ DIG!”

Libertys skeppare:
”JAG VILL INTE!”

Nästa kväll flyttade han faktiskt på sig i alla fall – till en plats precis framför oss. Det var 1-2 meter till hans akter. Anders satt framme på fördäck hela kvällen och vaktade och sköt vid ett par tillfällen ifrån. Till slut ilsknade dock kaptenskan på Tacoma till och stegade fram med största strålkastaren samt dimtuta. Anders hejdade mig, förklarade att tutan alls inte var nödvändig – det räckte att hosta lite så skulle skepparen höra. Så det gjorde jag, hostade ljudligt och enträget. Till slut kom skepparen upp för att se vad som stod på, tittade förvånat på oss där vi satt på fördäck ett par meter ifrån, försvann så ner igen, smällde igen sin lucka. Dags att sova!

En annan mörk kväll kom en megayacht in, ca 250 fot lång och 3 våningar hög. Vi tog för givet att den skulle in till marinan, men det skulle den inte. Den gick rätt in bland alla ankrade båtar, med ett kraftigt sökarljus som svepte fram och tillbaka. Vi alla på våra i sammanhanget små båtar satt bara och stirrade – med tanke på hur båtarna svängde runt fanns här inte ens plats för en eka, och så kom denna!

När skepparen insåg att detta inte gick försökte han vända, men det fanns det ju inte plats till. I stället backade den ut, rakt mot en segelbåt på ca 10 meters längd. Ägaren i denna tog upp dimtutan och tutade, länge och ihärdigt.

Det har nu blåst 12-15 m/s i snart en vecka, i byarna har vinden varit uppe i 18-20 m/s. Sömnen har väl inte varit den bästa, så fort man vaknar till så tittar man ut för att se om man ligger kvar. Ett antal båtar har fått ankra om eftersom de draggat, några har flyttat sig till Falmouth Harbour. En kväll då det drog i extra mycket förberedde Anders extraankaret för att kunna tandemankra, om det på natten skulle visa att vi rörde på oss. Tacoma har emellertid snällt stannat på sin plats.

På nyårsafton var det ett mycket vackert fyrverkeri, där pjäserna sköts upp precis framför näsan på oss från Fort Berkely, ett par hundra meter framför. Det är inte det längsta fyrverkeri jag sett, men finalen var utan tvekan det allra mest magnifika jag någonsin varit med om. Hela himlen framför oss och ovanför oss var ett enda enormt gnistrande glittrande skådespel, det var som om vi satt mitt i det. Det gjorde vi ju faktiskt också.

På torsdag är det en mellandag med lite lugnare vindar, då passar vi på att gå vidare mot St. Martin. Eventuellt passar vi på att kika in i de olika ankarvikarna på västra Antigua för att se hur där ser ut.

Inga bilder denna gång – nätet på den restaurang vi sitter på är inte tillräckligt bra.

Annonser

Responses

  1. Spännande och intressant läsning igen. God fortsättning och lycka till på torsdag:)

    • Tack! Det blir nog en fin segling, tror jag. Hoppas på molnfritt eftersom det är fullmåne nu.

  2. God fortsättning från en som följt er ett tag. Tack för att ni tar er tid att skriva. Lika kul att läsa varje gång.

    • Roligt att höra – tack!

  3. Ankra i Falmouth Harbour istället. Hur mycket plats som helst och mycket bättre botten. Kolla på Unicorns positioner så ser ni var vi brukar ligga. Där har vi utan problem ridit ut oväder som det som kommer till helgen.

    • Jo, vi har nog tänkt det. När det redan blåser mycket är det svårt att ge sig in i en ny hamn man inte varit i tidigare, man tänker att det kanske är ännu oroligare där. Men i morgon ska vi ge oss ut på en rekognoceringstur.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: