Skrivet av: sytacoma | 2015-03-03

Med en dragning åt orange

”Hur ser det ut?”
”Knallgult hela veckan!”
”Två streck?
”Jepp! Precis hela tiden. Nej, det är faktiskt två och ett halvt på tisdag och på torsdag. Och på natten mot lördag. Och hela måndagen.”
”Hela förra säsongen hade vi bara gult i några timmar då och då. På ett helt år!”
”Men titta här! Knallgult med en dragning åt orange!! Det har vi aldrig varit med om!!!”
”Jag får se…” Ja, titta… Nästan orange!”

En av de fina dagarna

Vad handlar nu detta om, kanske någon undrar? Jo, vädret förstås. För maken till långvarigt blåsväder har vi då aldrig varit med om. Inte här i Karibien i alla fall.

Vi pratar ofta i ”streck” när vi tittar på Gribfilerna som vi tar ner med hjälp av SSB-radion. Ett streck, eller ett och ett halvt om det är blå färg i området vi befinner oss i, det är enligt oss den ideala ”överseglingsvinden”, knop. Ett och ett halvt streck om det är grön färg eller gulgrön färg, det tycker vi är för mycket. Och två streck, gul färg, det tycker vi definitivt är för mycket. Då ligger vi helst stilla.

Två och ett halvt streck, det har vi aldrig någonsin haft här i Västindien tidigare. (Där vi befunnit oss, kanske jag ska förtydliga. Inte ens under orkansäsongen. Undantaget är kortvariga åskskurar nere på Grenada.)

Pelikan på Marina Cay

De siffror jag nu nämner är medelvinden. Vår och många andras erfarenhet är att Gribfilerna oftast visar för lite. Det brukar bli rätt om man lägger till 30%, i byarna kan det vara 50% mer vind.

För oss är det väl ganska okej – i några dagar låg vi inblåsta i Gorda Sound med bra ankarfäste (60 meter kätting på 7 meters djup.) Lite tråkigt är det att man inte riktigt vågar lämna båten. Här ligger ca 80-100 båtar i alla de storlekar ankrade (Gorda Sound är stort) och vi har under hela dagen inte sett någon enda jolle röra på sig. Även en del av de större lyxyachterna har tagit sin tillflykt hit.

Martin och Georgina

Vad som däremot känns riktigt tråkigt, det är att det är sådant här väder, med många regnskurar, just när Martin och Georgina är här. Det har ändå varit dagar då vi kunna segla till olika öar, och vi har gjort fina snorklingar på olika ställen: Dead Man´s Bay, Treasure Point, Great Dog. Höjdpunkten bland snorklingarna var precis som när Erik och Caroline var här Great Dog. Här finns ett fantastiskt undervattenslandskap, med fiskar i alla de färger, former och storlekar; överallt. Vi stannade över natten här och var helt ensamma. Great Dog ligger lite oskyddat för vind och vågor, så jag var lite tveksam, men det blev en lugn natt. På morgonen gav sig Martin och Georgina av med kameran på ännu en snorklingtur.
Dagarna har för det mesta varit soliga, ibland med regnskurar, en dag var det hällregn.

Snorkling på Great Dog

Det är väldigt svårt att få fina foton av fiskar. Vågorna och strömmen medför att man inte ligger stilla i vattnet, det är också svårt att se eftersom det bildas imma i cyklopet. Man får ta många foton och hoppas på att något fastnar på åtminstone några av dem. Man måste också se sig omkring hela tiden när man simmar, eftersom det är korallhuvuden som sticker upp lite överallt. Man kan annars göra sig väldigt illa, speciellt på den röda eldkorallen.

Marina Cay

Smycken ska man inte ha på sig när man snorklar, eftersom de kan ge reflexer i vattnet som attraherar hajar. Anders har ändå haft sin vigselring på sig hela tiden. Denna har han nu tagit av sig, detta efter att ett stim med 10-15 stora Barracudor nyfiket närmade sig honom.

På måndagen drog vi upp hela långa kättingen och gav oss av till Marina Cay; en liten, liten ”cay”, omgiven av rev. Vi låg på boj precis invid revet – vackert och effektfullt.

Nästa morgon gick vi tillbaka till Trellis Bay, som ligger precis invid flygplatsen på Beef Island. Här gäller det att segla in i viken på rätt sida – seglar man in på fel sida kan man få masten kapad av något flygplan.

Tidigt i morgon bitti beger sig Martin och Georgina av igen, hem till Irland. Det har varit så roligt att ha dem här! Många spel har det blivit om kvällarna, och kaptenskan har fått träning både i engelska samt i vegetarisk matlagning.

Vi hoppas att Georgina inte blivit alltför avskräckt utan gärna kommer tillbaka nästa år.

Dagen efter det att de åkt hem är det fullmåne, och då är det också dags för ”Full Moon Party” på stranden i Trellis Bay. ”Månar” tillverkade av järn fylls med brännbart material och tänds på. Vi tror det är effektfullt och stämningsfullt. En västindisk buffé serveras, och det är musik och dans, västindisk sådan naturligtvis. Vi skulle gärna vilja vara med på detta, men har ännu inte bestämt oss för om vi ska ligga kvar då eller vänta ut blåsvädret någon annanstans. För det verkar inte vara någon ände på detta blåsande…

Här i Trellis Bay finns många fina föremål tillverkade av konstnärer att köpa. Bestämde mig när vi låg i Gorda Sound att inhandla en ”fullmåne” av keramik, vilket jag sedan också gjorde. Ska bli intressant att få hem den till Göteborg utan att den går i bitar. Men, jag har en plan för hur detta ska gå till!

Fireball av järn

Vi blir nu kvar här på Virgin Islands tills det kommer ett lagom väderfönster med lämplig vindriktning för att ta oss till St. Martin.

En del av fotona i detta resebrev är tagna av Martin.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Responses

1. Hei på dere, synd det er like mye vind denne sesongen også, men jeg er sikker på dere klarer å ha det fint ”endå”. Bvi er jo herlig. Vi har hatt besøk av besetningen på den danske båten”Bliss” denne helgen. Det var veldig triveligt gjensyn etter at vi forlot hverandre på Nordsjøen i Juli 2014. Desverre så forlot Melis oss i forrige måned. Det var trist, men han hadde jo hatt et liv uten om det vandlige for en hamster å være. Nå går det mot vår her hjemme, så vi håper å se mere til solen etter en grå vinter. Ha en riktig så fin seiling videre. Store Kram fra TNN gjengen. 😀😀😀⛵️

2. Hoppas att blåsten snart mojnar och att ni kan fortsätta med era strandhugg. Här tinar snön bort dag för dag och den metrologiska våren är här ca 1 1/2 månad för tidigt 🙂

3. Instämmer att det varit väldigt blåsigt de tre senaste veckorna. Men bättring lär vara på väg. Ett tops för att slippa imma i cyklopen. Blanda babyschampoo, oparfymerat o svider inte i ögonen, med vatten i en sprayflaska. Bara några droppar schampoo per dl vatten. Spraya sedan cyklopen före varje simtur. Låt det torka in, du ska INTE torka boet blandningen.