Skrivet av: sytacoma | 2015-03-13

LILA!!

I Trellis Bay är det begränsat med plats att ankra, speciellt i denna hårda blåst. Vi har därför tagit en boj. Martin och Georgina ska skjutsas in till land tidigt nästföljande morgon medan det är ännu är mörkt, därför väljer vi en boj nära dingebryggan.

Fram emot kvällen kommer en man för att ta betalt för bojen. Vi frågar honom om det är vanligt att det blåser så här mycket; dag efter dag, vecka efter vecka. Han svarar bestämt, med tyngd på varje ord:

”This is not normal!!!”

Han berättar att han bott här på Tortola i 20 år. De första 12 åren var det bra väder, ”normalt” väder. Det var varierande vindar, den allra största delen av tiden vindar på mellan 10-16 knop. Emellanåt svagare vindar än så, emellanåt gick vinden tillfälligt upp mot 20-25 knop, det var då speciellt kring jultid – ”Christmas winds”. Efter några dagar med dessa lite starkare vindar gick vindstyrkan återigen ner till det ”normala”.

Så hände något med vädret och med vindarna. De senaste åtta åren har det blåst mer och mer för varje år – varje år har det varit starkare vindar än året dessförinnan. Sådan blåst som det är nu, och har varit väldigt länge med undantag för enstaka dagar, har han inte upplevt alls under sina 20 år här på Tortola.

Vi har även läst om andra ur lokalbefolkningen (längre söderut) som uttryckt samma sak. ”Sedan den stora orkanen för tio år sen har vädret inte varit sig likt”, säger en.

Samma dag som Martin och Georgina påbörjade sin resa hem gick vi upp till Gorda Sound. Vi visste att det skulle blåsa ”2½ streck” igen. Och blåst har det gjort, och blåser gör det. För det mesta blåser det 22-30 knop, som mest har vinden varit uppe i 40 knop – nästan stormstyrka. Det är en mycket byig vind. Man ligger emellertid mycket bra ankrad här i Gorda Sound – ankarfästet är bra, det är gott om plats mellan båtarna, vi kan ha riktigt mycket kätting ute – 12 gånger djupet. Vi har också mycket att titta på.

Martin och Georgina hade en lång och jobbig resa hem till Irland – 55 timmar tog det hela. De kom iväg från Tortola till St. Martin. Där fick de stanna först i 8 timmar och sedan i ytterligare 4 timmar inne i planet, utan att något annat hände än att de bara satt där. Så fick de lämna planet – det var alltför stark vind för att det skulle kunna starta. De fick ett ”hyggligt” hotellrum över natten.

Nästa morgon skulle de försöka komma vidare till Philadelphia. Fullbokade flighter. När de så fick plats på en flight var det tekniska problem med planet. Slutligen kom de i alla fall i väg till Philadelphia – där var det återigen stopp. Snöstorm som lamslog allt flyg längs hela USA:s östkust…

Vi stannar för det mesta ombord på Tacoma. Det är en bit med praktiskt taget öppet vatten in till The Bitter End och ännu längre till affären tvärs över sundet. Vågorna är så pass höga att vi blir ganska så blöta när vi åker in, detta trots den planande jollen. Vi grejar med båten och vi tar det lugnt – långa stunder sitter vi bara och tittar ut över vattnet, som även här har den underbara ljusturkosa färgen. Under förra veckan gick ”Rolex Cup” av stapeln, och varje dag betraktade vi hur besättningarna på de stora båtarna förberedde sin segling och sedan seglade med hissade spinnakrar alldeles utanför revet. Nu är det ”Bitter End Yacht Week” och andra, ännu större superyachts tävlar varje dag strax här utanför. Det är ett sant skådespel att se besättningarna på upp mot 18 man hissa seglen och sedan ta ner dem igen. Båtarna är 40-70 meter långa och upp mot 12 meter breda, med ett djupgående på 4-5 meter. Detta kan vi utläsa på vår AIS.

Vi ser också många andra vackra båtar som glider förbi oss här där vi ligger ankrade, stora, med mycket mahogny. Förmodligen ska de snart ge sig av mot Antigua – om några veckor börjar Antigua Sailing Week, med bland annat Classic Yacht Regatta. Det är en seglingsfest utan dess like, har vi förstått.

Under veckan blåser det mer och mer. Det tar alltmer emot att sätta sig i jollen. Färskmaten är slut sen länge, men vi har gott om konserver och äter en del vegetariska grytor. Så tar mjölken slut – alltså ingen yoghurt. Frukten tar slut, och det sista av grönsakerna. Sista ägget äts upp. Juicen tar slut. Kakorna tar slut. CHOKLADEN tar slut!!!

Nu måste vi ju bara komma iväg och handla. Efter att ha tvekat ett par timmar sätter vi på oss saltkläderna, tar fram shoppingkassar och låser båten. Ser ut över vågorna. Står så några minuter, tar sen av oss saltkläderna igen och låser upp båten. Vi vågar helt enkelt inte ta jollen in till andra sidan.

”Men det var ett bra försök!” säger Anders.
”Absolut!” instämmer jag. ”Det får vara dagens projekt – klä på oss och låsa båten!”

Vi sätter oss tillrätta och börjar läsa. Oss går det ingen nöd på. Vi har konserver och linser och pasta och ris och mjöl och jäst och vin och ostkrokar! Det klarar man sig ett bra tag på.

Några timmar senare åker vi i alla fall iväg. Det blåser lite mindre, och vi bestämmer oss hastigt. Men, fem minuter senare när vi låst och hissat ner motorn är det lika höga vågor som tidigare. Och ännu högre, det är dom när vi kommit ut i mitten av sundet och bort mot andra sidan.

Så handlar vi i affären, och får både det ena och det andra. (Som t ex 4 liter UHT-mjölk till en kostnad av 32 kronor litern.) Allt läggs i plastkassar som sen knyts ihop ordentligt så inget vatten ska kunna tränga in. Påsarna läggs sedan i andra kassar. Och så åker vi tillbaka…

Våg efter våg brakar in i jollen. Spottande och fräsande och halvblind av saltvattnet öser jag ut vattnet, hela tiden. Anders försöker parera varje våg på bästa sätt. Det är ganska otäckt, och det är utan tvekan den blötaste jollefärd vi någonsin gjort. Det stänker alltså inte på oss, det är inte som att duscha, utan mer som att någon var tredje-fjärde sekund kastar några hinkar vatten mot oss. Men, till slut är vi i alla fall helskinnade tillbaka på Tacoma. Av med alla kläder, duscha, packa upp.

Att vi packat allt i hopknutna plastkassar kan man knappt tro. Jag torkar av chokladkakorna från saltvattnet, tar upp muslipåsen ur den blöta kartongen, häller ur vattnet ur äggkartongen, torkar av juiceflaskan och paketet med kyckling. Men när jag tar upp plastpåsen med morötter ur två hopbundna plastkassar och måste ta hål på morotspåsen för att hälla ut vattnet, då börjar jag undra. Hur kan det komma saltvatten ner till morötterna, genom tre plastpåsar? Men, det är ju inte underligt, tänker jag sen. Allt har ju simmat omkring i kassarna.

Fem dagar senare: Chockad stirrar jag på dataskärmen. Hjärtat bultar. Jag börjar få svårt att andas. Handflatorna blir svettiga. Det kan bara inte vara sant!

Har nyss genom SSB-radion tagit ner Grib-filer för den närmaste veckan. Fortsatt mycket blåsigt – Ingen ljusning i sikte de närmaste åtta dagarna, så långt prognosen sträcker sig. Vi börjar emellertid bli vana nu. Det är bara att vänta. Men på fredag! Hela dataskärmen är lila! ORKAN!! Just där vi är ska det blåsa 110 knop, 55 meter per sekund. Detta är medelvinden. Man kan räkna med 140-150 knop i byarna. 75 meter i sekunden???

0 (1)

Det kan bara inte stämma. En orkan i mars!? Samtidigt minns jag att vädret nu inte är normalt. Vet också att det med stor sannolikhet är ett El Nino-år, om detta tycks de flesta, med USA:s väderinstitut NOAA i spetsen, vara överens. Under ett El Nino-år blir det lite hur som helst med vindar och strömmar; detta gäller främst i Stilla Havet, men hela jorden påverkas på olika sätt.

Sex timmar före orkanen väntas det blåsa ca 12-14 m/s, likaså sex timmar efter. Verkar konstigt… Jag tar ner en annan prognos på datorn, med tre timmar emellan, för att kolla. Ingen orkan…

Gissar att det är ett misstag, så på kvällen tar jag återigen ner en ny prognos. Jo, den nya prognosen visar också att det ska bli orkan på fredag kl. 12. Prognosen har dock mildrats något – i stället för 110 knops medelvind ska det enligt den nya prognosen bara blåsa 106 knop – 53 m/s. I medelvind. Men kl. 9 och kl. 15 är det 12-15 m/s som gäller.

0 (2)

Mailar sonen som har obegränsat med internettid – kan han möjligen kolla olika vädersajter lite bättre än vad jag har möjlighet att göra här? Jodå, visst kan han det, och nästa morgon kommer svaret – ingen orkan i sikte, i alla fall inte här på Virgin Islands…

Jag andas ut. Tänker samtidigt att detta är ganska allvarligt, att det blir så fel. Om vi nu varit mitt ute på oceanen, utan möjlighet att kolla på annat sätt? Vi har ju satellittelefonen så vi skulle kunna ha ringt någon, men det är inte alltid man får kontakt.

Dagen före den eventuella orkanen är en underbar dag med strålande sol från morgon till kväll utan ett enda moln samt en väldigt beskedlig vind. Detta medför också att en del dingar är ute och rör på sig. Först får vi besök av Ambika, som så sakteliga är på väg hem efter sin femåriga jordenruntsegling. Sedan kommer Mermaid – också de är snart på väg hem, men med flyg. De har seglat i Karibien under några månader och bestämde sig redan på Atlanten att skeppa hem sin båt, från St. Thomas till Newcastle.

Vi har förstått att det är många som skeppar hem sin båt i stället för att segla hem; en del har efter Atlantöverfarten inte seglat i Västindien alls utan skeppar hem den direkt, en del seglar i några månader och skeppar hem den frampå vårkanten. Anledningen är den starka vinden. Många är överraskade av den, och det med rätta. Vi har pratat med så många och läst så många resebrev att vi förstått att det är mycket tuffare att segla i Karibien nu än det var för 5-10 år sen.

Nu verkar det dock som om en väderförändring är på gång med betydligt lugnare vindar. Skönt, tycker vi, och siktar på St. Martin.

Charlotte Amalie (36)

Responses

1. Men oj! Vilken dramatik!!! Tur att det inte verkade bli något i slutändan.

Nu ska jag äta choklad och kolla på våra tjejer i skidlandslaget som ska åka störtlopp i Åre. Ganska stor kontrast till det ni gör

2. Det skulle vara en . och en 🙂 på slutet 🙂

3. Men då ses vi kanske på St Martin!