Skrivet av: sytacoma | 2015-04-30

Varmare, grönare, brantare

Det har varit behagliga temperaturer uppe i norra Karibien, inte så där jättevarmt utan bara lite varmare än lagom. I takt med att vi kommit allt längre söderut har emellertid värmen nu blivit allt mer påtaglig. Helt okej när man är på däck eller i sittbrunnen och det blåser skönt, men svettigt nere i båten eller inne i land.

b (19)

I november-januari börjar det ljusna först vid halvsjutiden, nu är det helt ljust vid halvsex. Vid sex på morgonen är de flesta yachtisar uppe, sitter i sittbrunnen eller förbereder för att segla iväg. Jag själv stiger upp någon gång mellan fem och halvsex, det blir då morgongymnastik följt av en halvtimmes simning. Vid sex brukar Anders vakna. Ska vi segla så drar vi upp ankaret strax efter sex, sen äter vi frukost under gång.

Det har också blivit allt grönare. Uppe på Virgin Islands var det ganska torrt på öarna och tämligen enahanda vegetation. Nu när vi kommit till vackra Dominica fascineras vi återigen av grönskan.

Öarna har blivit allt brantare. Ju högre berg, desto mer regn inne på öarna, och följaktligen också allt grönare natur.

Från Antigua gick vi till Pigeon Anchorage mitt på Guadaloupes västra kust. Det var härlig segling då vi stadigt loggade 6-7,5 knop, som mest var vi uppe i 8 knop. Nästa morgon tog vi en boj vid Pigeon Island (här kan man inte ankra, det är alltför mycket korall). Vi hade inte klarerat in på Guadaloupe, därför hade vi bara tänkt att stanna ett par timmar på förmiddagen för att snorkla innan vi gick vidare. Men, det gick ju bara inte att segla iväg, för det var helt makalös snorkling.

b (9)

(Tips: Klicka gärna på bilderna för att se dem i större format.)

Flera gånger har jag skrivit att ”detta är den mest fantastiska snorklingen hittills!” Om jag inte minns fel så skrev jag det första gången efter att ha snorklat vid Treasure Point på Norman Island, BVI. Sen hittade vi ännu finare snorkling vid Great Dog på BVI, sedan var det Colombier Bay på St. Barths. Men detta! Tusen och åter tusen fiskar som simmar runt oss, intill och under oss. Nyfikna, närgångna; de simmar fram till cyklopet och nosar på kameralinsen. Vi såg kanske 30-40 olika arter, från de allra minsta till riktigt stora. Alla former, alla mönster, alla färger. Svarta, vita, bruna, gula, orange, röda, rosa, blå, gröna, turkos, lila… Och så korallerna: Rikligt med hjärnkorall och älghornskorall, men även hjorthornskorall, rörsvamp, sjöanemoner, seafans, sjöborrar, sjöstjärnor m.m. Sköldpaddor naturligtvis, men de höll till på grundare vatten inne vid ankringplatsen.

b (2)

Men i havet finns ännu fler firrar. Någon halvtimme före solnedgången tog Anders på sig cyklopet för att kolla om det var några havstulpaner på skrovet. Han kom dock tämligen raskt upp igen. Några havstulpaner såg han inte, däremot vad han trodde var två stycken hajar alldeles intill kölen. Den ena drygt en meter lång, den andra ca 70 cm.

Efter ett par minuter dök han ner igen, för att ta sig en närmare titt. Om det nu var haj så var det med största säkerhet sköterskehajar, som sägs vara ofarliga för människor. På Tobago Cays simmade Anders en gång ca 10 meter från en sköterskehaj, utan att vara medveten om det. Det var däremot full uppståndelse på stranden bland dem som såg detta.

En av de mer fridsamma  varelserna i havet

En av de mer fridsamma varelserna i havet

Målet för nästa dags segling var Point a Pitre där vi tänkte klarera in för att sedan stanna 4-5 dagar på Guadaloupe. Under morgonen och förmiddagen gick vi för motor längs kusten. Det var totalt spegelblankt, med stora öar av tångliknande sjögräs som vi försökte gå runt. Vännerna på Ruth som gick här dagen efter fastnade i sjögräset och fick göra lite olika manövrar med motorn för att det skulle lossna. När vi kom till södra spetsen och rundade udden blev det både regnskur och vind, som mest 14,5 m/s. Rakt emot. Det gick ganska långsamt, och efter en del funderande så gjorde vi en kursändring på ca 100 grader och styrde mot Les Saintes i stället. Tack vare att vi kommit en bra bit mot öster när vi gick längs den södra kusten så kunde vi nu segla till Les Saintes, trots den sydostliga vinden.

Tidig morgon utmed Guadaloupes kust

På Les Saintes träffade vi återigen på Ruth och hade en trevlig kväll i deras fina Ovni. Det är alltid intressant att gå ner i andra båtar och se hur där ser ut. Ofta får man tips på vad som kan göras i den egna båten. Lika intressant är det att ta del av andras planer för den fortsatta seglingen.

Foton från Les Saintes finns i resebreven från 2014.

Från Les Saintes var det återigen härlig segling ner till Portsmouth på nordvästra Dominica. Seglade i 6-8 knop, och det är mycket för Tacoma. Vinden var under ett par timmar uppe i 12-15 m/s. Vid 11-tiden styrde vi in i ankarviken, som väntat mötte vi redan innan vi rundat udden den första boatboyen. Under resten av dagen hade vi sen besök av ca 6-8 olika boatboys som hälsade välkommen till Dominica och erbjöd sina tjänster.

Norr om Dominica finns inga boatboys, inte heller på Grenada och Trinidad. Det är mellan Grenadinerna och Dominica de arbetar, för ett arbete är det.

Providence

Det är skillnad på boatboys och boatboys – på St. Lucia och St. Vincent kan de vara ganska påträngande och till och med otrevliga, men på andra ställen har vi bara positiva erfarenheter (även om man ibland kan känna sig lite störd när man håller på med något särskilt eller ligger och vilar.)

Boatboysen i Portsmouth har gått samman i en organisation, PAYS, de är samtidigt utbildade guider. Det är utan undantag trevliga killar som kan hjälpa till med lite av varje och också patrullerar viken om nätterna, som en extra säkerhet för alla de som ligger här. Var och en av dem är någon/några dagar i veckan ute på tur med seglarna. Det kan vara en kortare tur uppför Indian River eller en längre tur som sträcker sig över hela dagen. Förra året åkte vi på en rundresa över halva Dominica samt en liten tur uppför Indian River. I år tänker vi åka på en tur i området runt Roseau Valley. (Hoppas vi, kaptenskan är nämligen inte alls så rask som hon i vanliga fall brukar vara.)

Eftersom vi i december bara seglade förbi Grenadinerna, St. Vincent, St. Lucia, Dominica och Guadaloupe så är det faktiskt första gången på ett år som vi har kontakt med Karibiens boatboys.

b (7)

När vi ankrade här i Portsmouth så fick vi direkt bra fäste, något att vara glad åt eftersom det kan vara ganska knepigt här. Under resten av dagen och nästa dag vände vinden 180 grader gång på gång – när vinden kom från land låg vi precis mot en boj och ibland över den. Vid ett tillfälle då vi var långt ifrån bojen kom en annan båt och la sig där. Vi förstod att vi måste flytta på oss och drog upp ankaret. Gjorde sen fem ankringsförsök på olika platser, men varje gång rasslade kättingen ljudligt över sten eller kanske korall. Till slut gav vi upp och tog en boj, vi också.

Två andra boatboys

En dag tog vi bussen till Penville för att vandra segment 13 + en bit av segment 14 på Waitukubuli Trail. Rapport från den vandringen kommer när jag fått foton uppladdade.
(Det kan ibland vara svårt att hitta ett ställe med så bra uppkoppling att det går att ladda ner bilder. Fann en alldeles förträfflig plats på verandan till Cobras lokal, strax intill Indian River. Där laddade jag ner bilderna från seglingen Antigua-Portsmouth.)

Detta bildspel kräver JavaScript.

Responses

1. Vilket akvarium. fantastiska bilder. Här vill inte värmen och våren komma igång på allvar.

• Jo, det är verkligen som att simma mitt i ett akvarium.

2. skall bli spännande att läsa vad ni skriver om Dominica.Ha det så bra hälsar Jonas och Bettan och Sofia tackar för födelsedagshälsningen!

• Kommer snart! Tyvärr blev det inte så mycket att skriva som jag hade önskat.

3. Häftig ”boll”! Det ser ut som någon slags konstig anemon, eller?

• Det är nog hjärnkorallen du menar? Den är ca en halv meter i diameter.