Skrivet av: sytacoma | 2015-06-23

Segt och oroligt till Trinidad

Som jag gissade blev seglingen till Trinidad småtuff, men också otroligt seg. Efter 24 timmar var vi framme i Chaguaramas Bay. Det är 7 timmar mer än förra gången vi seglade hit.

Gribfilerna hade 8-9 m/s i sin prognos samt 2-3 meters våghöjd. Med den erfarenhet vi har av väderfilernas tillförlitlighet gissade vi på 10-15 m/s. Detta stämde ganska bra – under ca 18 av de 24 timmarna hade vi 12-15 m/s, vid några tillfällen gick vinden upp till 17-20 m/s. Vi visste att det skulle bli en vindvridning till sydostlig vind, därför gick vi iväg tidigare än planerat för att kunna ta ordentlig höjd.(Om kaptenskan fått bestämma hade vi gått iväg ännu tidigare, helst sent på lördag eftermiddag.) Vi visste också att det på eftermiddagen nästa dag skulle blåsa upp ytterligare, till ”två stycken gula streck”. (Och det ville vi helst inte segla i).

Första squallet kl. 15.00, efter en halvtimmes segling

Första squallet kl. 15.00, efter en halvtimmes segling

Som så ofta annars glömde vi bort hur väldigt kraftig strömmen kan vara. Vi hade de första timmarna en avdrift på cirka 50 grader! Att gå mot sydost visade sig vara helt omöjligt, kursen över grund blev i stället rakt söderut. (Vinden kom då från ostnordost) Ingen bra början, eftersom vindvinkeln skulle bli så mycket sämre sen.

Farten var de första timmarna 2-4 K, sedan följde ca 14-16 timmar då vi gjorde mellan 0,9 och 2,5 K. Bidevind (vinden snett framifrån) samt sjö på 2-3 m gör som alltid att det i de här vindstyrkorna känns betydligt mer jobbigt än i undanvind.

Svart himmel men solglitter i havet, kl. 16.20

Svart himmel men solglitter i havet, kl. 16.20

Inne bland gasplattformarna gjorde vi en underlig manöver. Startade motorn för att försöka hålla upp i lovart om Hibiscus , men farten vi kom upp i pendlade mellan 0,4-1,2 K, med segel och motor. Tacoma började också vika av från sin kurs, så vi kände oss ett tag klart förvirrade. Var det fel på GPS:en? Men nej, vi såg ju hur gasplattformen nu fanns i en helt annan riktning, så det var vi som snurrade. Vi fick göra ett slag så båten snurrade 360 grader innan vi kunde återta rätt kurs, denna gång med enbart segel. Anders tyckte också han hörde ett underligt ljud från motorn. Var det skräp i propellern? Eller fungerade den inte alls?

Så följde ytterligare otroligt sega timmar, natten igenom. Vindvridningen hade nu kommit, och vår kurs var sydvästlig. Jag kände oron växa. Det var två scenarier jag såg framför mig. Det första var att vi i mörker skulle få leta oss fram inne i Chaguaramas Bay med alla sina stora och små fartyg, kanske med en motor som inte fungerade. Det andra var att vi inte alls skulle kunna hålla upp för den tilltagande vinden och strömmen, som utanför nordvästra Trinidad är extra stark, utan hamna norr om Venezuela och kanske ännu längre västerut.

Strax efter solnedgången, kl. 18.40

Strax efter solnedgången, kl. 18.40

Vi förstod att vi måste göra ett slag, men när? Anders tyckte vi skulle göra det så sent som möjligt. Jag tyckte att vi nog skulle göra det ganska så snart. Risken om vi väntade för länge var att det skulle bli mycket svårt att gå mot vind, sjö och ström när vi befann oss närmare Trinidad och Venezuela. Detta tyckte Anders var klokt resonerat, så vi bestämde att göra ett slag någon kvart senare, när vi avlägsnat oss mer från plattformarna.

Men så började vindriktningen bli bättre – vi beslöt att avvakta med slaget. Några timmar senare var den klart bra, så vi kunde återta vår kurs mot sydost. Farten blev också allt bättre. De sista timmarna forsade vi fram i 6 K! Oj vad skönt efter denna otroligt sega natt. Strax utanför Trinidads Entrada Point tog vi ner seglen och startade motorn. Samma underliga ljud igen, lite då och då. Det smala sundet kokade av strömmen som gick mot vinden. Jag undrade vad som skulle hända om motorn la av här, med branta klippväggar på bägge sidor.

Framme vid Trinidad - nytt squall

Framme vid Trinidad – nytt squall

Efter en stund kom jag på att det underliga ljudet inte alls kom från motorn, utan från vindsnurran. Detta gick inte Anders med på, men en stund senare var han överbevisad. Denna upptäckt följdes sen av någon timmes muttrande från Anders sida. ”Jag känner mig lite irriterad över att det var du som kom på det och inte jag…”

Då hade vi varit oroliga över motorn helt i onödan. Konstiga ljud är betydligt lättare att överse med när de kommer från någon ej jättenödvändig grej.

Kraftig ström mot vind - havet kokar

Kraftig ström mot vind – havet kokar

Vid 15-tiden kunde vi ta en boj i Chaguaramas Bay, sen var det direkt inklarering som gällde, där vi båda måste vara med. Myndigheterna här är inte att leka med om man inte omedelbart, om det så är mitt i natten, infinner sig för inklarering.

Vi diskuterade på kvällen om det här med rätta tidpunkten att göra ett slag. Om man har en alldeles färsk väderprognos som visar förändringarna timme för timme så är beslutet lätt. Men när prognosen är 6-12 timmar gammal? Vi resonerade nog riktigt, men hade vi hunnit göra slaget så hade det varit helt i onödan och vi hade förmodligen kommit in när det varit mörkt.

Strax intill oss ligger Honey Ryder som ropade upp oss under natten för att varna att de inte hade ordentliga positionsljus. De kom in strax efter oss. De tyckte det varit en JOBBIG segling. Och jo, ganska jobbig, men mest av allt nervös för att vi inte skulle hinna in innan det blev mörkt eller för att vi skulle hamna i Venezuela. Där vill vi absolut inte vara, inte i landet och inte utanför kusten.

25

Annonser

Responses

  1. Jösses, ett sådan äventyrlig och nervös segling. Skönt att det inte var motorn som krånglade!

  2. Spännande bilder – de visar verkligen på hur snabbt vädret kan skifta. Även om man är på tårna så kan det vara svårt att hela tiden förutse plötsliga förändringar.

    Nåväl – tur att ni inte hamnade på fel ställe. Förhoppningsvis kan ni nu ligga tryggt ankrade tills det är dags för er att komma ”hem” igen.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: