Skrivet av: sytacoma | 2015-07-12

Båtjobb inför hemresan

Så många utflykter har det inte blivit på Trinidad denna gång, vi har varit allt för upptagna för det. En kväll var vi i alla fall inne i Port of Spain tillsammans med andra seglare. (Som vanligt är det Jesse James som kör oss, eller en av hans killar.) Det var en högtidsdag av något slag, och i parken var det stor konsert med olika Steel Band-orkestrar. Det var en fantastisk folkfest där parken så småningom blev full med folk som dansade till musiken, sjöng med i sånger, åt av medhavd mat. Tyvärr blev vi tvungna att åka därifrån redan efter 3 timmar, kl. 23.00, när det fortfarande återstod många orkestrar. Det skulle visst hålla på ända till kl 3 på natten. (I Chaguaramas Bay dånade musiken till kl. 5 på morgonen.)

Bilderna jag tog blev inte så bra, det var alltför mörkt och spelarna rörde sig hela tiden. Dessutom blev jag bortkörd av en kulsprutebeväpnad polis när jag dristat mig till att ställa mig mitt framför scenen för att få ett bra foto. Jag störde utsikten för premiärministern.

Det är skillnad på på orkester och orkester. På Grenada inför karnevalen, och på Bequia, mötte vi glada, entusiastiska ungdomar som tydligt visade hur roligt de hade när de spelade. I vissa orkestrar rör orkestermedlemmarna inte en min och verkar nästan ha tråkigt, det är då ofta spelningar för cruisingskeppens alla tusentals passagerare.

Men detta! Vilken oerhörd spelglädje; med skrattande, dansande, hoppande, jublande orkestermedlemmar; där vi tydligt kunde se hur roligt de själva hade. Kan det bero på att de spelar vid ett speciellt tillfälle, för alla sina landsmän, som med entusiastiska bifallsrop och applåder visar hur de uppskattar musiken? Vi ljushyade yachtisar var mycket lätt räknade, kanske 10-20 stycken av flera tusen människor.

Varje onsdagkväll var vi på Wheel House tillsammans med Kurt på Imagine. Då är det grillad svärdfisk eller Baby ribs som gäller, gigantiska portioner där man har två tallrikar framför sig. Den ena tallriken täcks helt av en stor bit svärdfisk (eller Babyribs) på den andra tallriken ligger sallad, rostade grönsaker, bönröra samt potatisgratäng, eller ris. Mycket gott! (Och mer mat än man orkar äta.)

Anders beredd att hugga in på den goda svärdfisken

Värmen och fuktigheten på Trinidad är mycket hög. I skuggan är det för det mesta 34-38 grader, i solen kan det bli hur varmt som helst. Den upplevda värmen, som har samband med fuktigheten, kan i skuggan bli upp mot 45 grader hög. Hur det känns fick vi uppleva förra hösten.

Det är nästan omöjligt att mitt på dagen vara i solen i mer än några minuter. Den som är ute måste dricka mycket, helst vatten blandat med socker och salt. Jag har flera stora flaskor stående i kylen så att det hela tiden ska finnas riktigt kallt vatten.
Den 3:e juli gick vi in till bryggan på Power Boats marina. Eftersom vi då legat vid boj strax utanför i 10 dagar hade vi börjat beta av våra listor på allt som skulle göras inför upptagningen. Det brukar alltid vara en hel del att göra när Tacoma ska upp på land, men denna gång var det lite extra mycket.

Förrådet städas

Det gäller att ta vara på de timmar som inte är heta utan bara varma, så vår dag börjar tidigt så fort det blivit någorlunda ljust. Vid halv sex är vi ute och sätter i gång med olika utomhusjobb.

Inne i Tacoma är det svalt och skönt tack vare luftkonditioneringen vi hyrt. Denna är ett stort aggregat som monteras i lucköppningen ovanför salongsbordet. Ibland blir det dock lite väl kallt, så Fleecetröjan är på för det mesta. Första natten fick jag gå upp och rota fram en filt. Varm tröja och filt är något vi inte använt en enda gång sen vi kom hit till Karibien (med undantag för förra gången vi var på Trinidad och även då hyrde luftkonditionering).

Detta har vi gjort:

* Tömt samtliga utrymmen, kollat och torkat med vinäger. (Detta gjorde vi på Grenada)
* Tvättat nästan allt: mattor, gardiner, bimini, lakan, handdukar, kläder – även det allra mesta av de rena kläder som legat i skåp eller undanstoppade i plastkassar. Vinäger i sista sköljvattnet.
* Vacuumpackat det mesta av kläderna samt en del böcker.
* Tvättat alla ytor, både trä och plast, med vinäger. Detta görs för att förebygga mögel. (Ett tidsödande jobb: Tacoma har många skåp och lådor, inne i skåpen mot skrovsidorna och längs alla väggar är det spjälor och trasan ska in mellan spjälorna; dörrarna är av typ jalusi där varje ribba ska tvättas på båda sidor.)
* Tagit ner och vikt seglen. (Med stor brådska, så att inget störtregn ska bryta ut innan seglen kommit in)
* Monterat slang till nya länspumpen
* Lämnat livflotten till Marin Safety för att låta packa om den.

Mattor på tork, kläder på tork, segel på tork...

Mattor på tork, kläder på tork, segel på tork…

* Låtit Carlos på Alpha Upholstery and Canvas sy upp ett skydd för dingen. Det blev otroligt fint. (Detta beställdes redan för ett år sen, men Carlos backade då eftersom han hade tagit på sig allt för mycket. Eller, rättare sagt, för att hans bror köpt en bensinstation och Carlos plötsligt blev ensam med allt arbete.)
* Låtit Carlos specialtvätta samt renovera sprayhooden. Denna blev så fin att jag först trodde att han sytt en ny till oss
* Låtit Carlos sy in nätfönster i två av de sex sidostyckena till vårt stora solskydd (det han sydde till oss förra sommaren)
Carlos kan varmt rekommenderas för alla typer av sömnadsjobb, han är mycket noggrann och mycket duktig. Anders tillbringade nästan två hela dagar tillsammans med honom, detta på grund av att Carlos behövde jollen och Anders inte kunde ta sig tillbaka till Tacoma utan jollen. Det var många historier om Carlos familj och livet på Trinidad som Anders fick ta del av.

Dingeskyddet sätt på plats

* Beställt 80 m 10mm höghållfast-kätting. Köpt nytt kättinghjul. Låtit en expert (Hilton) serva ankarvinchen (Även från Hilton fick vi en del historier om livet på Trinidad.)
* För andra gången klagat på vår dingemotor, där det från allra första början läckt in vatten i växellådan. Budget Marine på Grenada där vi köpt motorn tittade bara på den utan att göra något mer; Budget Marine här i Chaguaramas hittade felet, men har inte hunnit göra någonting åt det. Därför ska Anders på måndag morgon kl. 6 gå iväg till verkstaden, bara ett par timmar innan vi ger oss av. Frågan är om motorn ska ligga kvar där eller om de ska ta den till Tacoma och låsa fast den i aktern.
* Skrivit en lista med all elektronik som finns på Tacoma. Denna lista ska tullen ha innan vi kan åka hem.
* Skaffat ett brev från marinan som klargör att Tacoma finns upplagd här (Utan detta brev är risken stor att vi sen inte tillåts komma in i landet igen.)

55 (2)

Efter några dagar vid bryggan var det så dags att lyfta Tacoma – detta är alltid lika nervöst, men som vanligt gick det bra. Det visade sig att det inte var någon som helst beväxning på botten, bara lite sjötulpaner. Det måtte ha varit en bra bottenfärg vi lade på för ett drygt år sen. Men propellern! Den var nästan helt ren på Grenada men har på bara två veckor här nere blivit så igenväxt att man väl skulle kunna koka soppa på den.

Nu tillkom nya jobb:

* Tvätta, slipa, vaxa
* Ta bort spisen för att kunna rengöra ordentligt överallt
* Rensa slangar
* Kolla alla genomföringar
* Fixa till bogpropellern, som på grund av beväxning fungerat dåligt det senaste halvåret.
* Spänna upp presenningar
* Täcka solpanelerna med mörka sopsäckar
* Koppla ur batterierna
* Lägga datorer, VHF, satellittelefon + annan elektronik i ugnen och i stora grytan

58 (2)

* Kasta alla matvaror med undantag för konserver, oöppnade glasburkar samt en del kryddor. (Att lämna sådana saker som pasta, ris, bönor, linser, mjöl etc. är helt uteslutet. Då är det möjligt att man så småningom får sig en mycket otrevlig överraskning.

Det är första gången vi lämnar Tacoma utan tillsyn i denna hetta och fuktighet, och detta under så pass lång tid som 3½ månad. Ska vi lyckas klara oss från mögel och besök av oönskade gäster under denna tid? Vi har hyrt en avfuktare som vi hoppas ska hålla mögel borta; vi har förberett myrfällor och kackerlackshotell, men räcker detta? Lite nervöst känns det allt.

I skuggan under sprayhooden

Sista dagen tömde jag kyl och frys, tvättade två tvättmaskiner samt gjorde den sista finputsningen av städningen. Anders tog bort luftkonditioneringen över den stora salongsluckan och luckan sattes tillbaka på sin plats, i stället kopplade Ricky in avfuktaren. Vi satte ut fällorna för eventuella små sexfota inkräktare samt kopplade ut antenner och batterier. Ozongeneratorn har vi kört då båten för tillfället varit tom. Denna tar bort alla mögelsporer och är något som verkligen kan rekommenderas för segling på varma och fuktiga breddgrader. Allra sist, innan vi låste, satte vi ut hinkar med vinäger på fyra olika ställen.

Bevakningen är mycket god här på PowerBoats. Förutom vaktkuren mot gatan och på olika ställen mot havet (närheten till Venezuela är det största hotet mot säkerheten) så åker Security omkring bland båtarna hela natten.

Så är det då dags att låsa och larma Tacoma. Så underligt att lämna henne där på land, helt övergiven…

Nu väntar taxi med Jesse James och en lång flygresa hem. Minst 28 timmar får vi räkna med, från det att vi stiger in i taxin. Kurt på Imagine är med oss hela vägen. Vi håller tummarna för att speciellt de första flighterna, till Tobago och Barbados, är någorlunda i tid. Att vi har fyra timmar på alla flyplatserna räcker ibland inte, då särskilt den första flighten med Caribbean Airlines ofta är försenad,ibland rejält försenad.

För många fler foton från Trinidad, se Arkiv: oktober 2014

Detta bildspel kräver JavaScript.

Responses

1. Välkommen hem ;), ses snart!