Skrivet av: sytacoma | 2015-07-30

Oroliga dagar

Vi har nu varit i Sverige i tre veckor. Fast det snart gått tre månader sedan våra oroliga dagar i maj tänker jag fortfarande ofta på det som då hände. Då, i maj, kunde vi knappt tänka på någonting annat, varken Anders och jag.
Det är en hel del svenska båtar som seglar omkring i Karibien. En del båtar har vi bara hört talas om, andra har vi bara sett i någon vik någonstans. Många har vi träffat och talat med, någon gång eller flera gånger. Andra har vi träffat många gånger, umgåtts med en längre tid, kanske på flera platser. Vi räknar dem till våra vänner – härliga människor att umgås med, vänner vi hoppas träffa igen.

.
De som tänkt lämna Västindien för att segla norrut eller österut gör det vanligtvis i maj, innan orkansäsongen börjar. Varje år är det i maj hundratals båtar som går norrut mot USA eller mot nordost till Europa. Så också detta år. Minst tio av dessa var svenska. Sju är vänner till oss. Några var på väg hem till Sverige, två gick mot Medelhavet, några gick till Las Palmas.

Vad alla som ska segla tillbaka till Europa har gemensamt är att man först går mot Azorerna. Detta är vanligtvis en betydligt tuffare segling än den västerut från Kanarieöarna till Västindien. Seglingen västerut innebär passadvind och ström som skjutsar båten framåt, under seglingen nordost mot Azoererna har man vind och ström mot sig.

.
De flesta får vänta en tid på gynnsamt tillfälle att starta seglingen. Trots det är risken mycket stor att så dags på året råka ut för hårt väder – ingen väderprognos kan förutsäga vindarna de ca 3 veckor som seglingen beräknas ta.

.
Ett tag efter det att våra vänner gett sig av började oroande rapporter nå oss. En storm var på väg mot Azorerna, en storm som många, många av båtarna hamnat i, däribland flera av våra svenska båtar. Det var vindstyrkor på över 25 m/s och vågor så höga som 15-20 meter. Från mun till mun rapporterades det om läget, vi läste på internet och i personliga mail om vad som hände. Vi hörde också på SSB-radion våra vänner ute på havet prata till varandra och till olika kontaktpersoner. De pratade om läget, de hjälpte varandra med väderprognoser. Vi såg också en film på internet om hur en besättning räddades med helikopter.

.
Vi andra, vi som fortfarande befann oss på olika ställen i Västinien, tog del av deras rapporter om vad som hände och följde mycket oroliga händelseutveckligen. Vi kunde inte göra annat än att hoppas och be att allt skulle sluta väl.
Av alla båtar som hamnade i svårigheter fick vi ta del av detta:

.
*  En hel del Mayday sändes ut. Minst 13 personer räddades antingen av helikopter eller av olika skepp. Kommersiella skepp och kustbevakningen hjälpte på olika sätt till, bland annat genom att ändra kurs mot båtar som befann sig i svårighter.
*  En fransk båt sjönk efter att ha kapsejsat. En flicka på sex år dog efter nedkylning.
*  En norsk båt kapsejsade flera gånger.
*  Av de svenska båtarna kapsejsade en båt åtta gånger och slog runt flera gånger. Mayday sändes ut. Båten ändrade sedan kurs mot Madeira.
*  En ensamseglare slogs ner två gånger och var ytterst nära att slå runt helt. Båten skadades så pass allvarligt att vidare segling inte var möjlig. Båten fortsatte under motorgång, men det var mycket tveksamt om bränslet skulle räcka. Seglaren kom lyckligt i hamn med bara några liter diesel kvar i tanken.

.
Säkerheten ombord vid segling är alltid viktig. Vid längre passager då det är långt till hamn är den extra viktig. Vissa passager är emellertid betydligt svårare än andra. Nordsjön och Biscaya kan vara mycket tuffa och är för många, många seglare, bland annat oss, och bland annat för många av dem som seglat jorden runt, de jobbigaste av alla passager. Ändå kan man på dessa passager få en väderprognos som antas stämma någorlunda väl. På de längre passagerna, som till exempel Azorerna, står man utan denna hjälp.

P1030196

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: