Skrivet av: sytacoma | 2015-11-05

Mot en ny segelsäsong

P1030345

Resan tillbaka till Chaguaramas på Trinidad var en effektiv och komplikationsfri historia med Lufthansa, Condor och Caribbean Airways. Alla flyg var i tid och den förbeställda taxin från Jesse James stod och väntade vid flygplatsen i Port of Spain. Stegen vi mailat marinan att den skulle ställa upp vid Tacoma var på plats.

Vi var mycket spända på hur Tacoma klarat sig under vår långa bortovaro i  hettan och fuktiheten. Hade presenningarna  Anders spänt upp över däck blåst sönder? Hade det blivit mögel i båten, trots luftfuktaren vi hyrt och all vinäger? Hade vi fått besök av ovälkomna gäster?

P1030436

I mörkret segade vi oss upp för stegen med alla de tunga väskorna.  Nyskapande akrobatik krävdes när väskorna och vi själva skulle kliva ovanför mantåget men under presenningarna, krypa in genom öppningen till kapellet och förbi ratten, allt med väskor som knappt gick att lyfta. Anders hade kopplat ur alla batterier, men ficklamporna låg där de skulle.

När det blivit ljust kunde vi till vår lättnad konstatera att Tacoma  klarat sig mycket bra. Hela presenningar, en del döda flugor och en del damm, men inget mögel, inga spår efter kackerlackor eller myror. (Jag minns fortfarande skräckberättelsen om den båtägare som kom tillbaka till sin båt och fann innanmätet praktiskt taget uppätet av myror.)

P1030441

Det som inte klarat hettan var små gummidetaljer på olika grejor: På/av-knappen på en pannlampa, sidan på en timer, vår lilla handbarometer. De var alldeles kladdiga. Förmodligen var de gjorda av samma gummi som den gamla jollen och de stora fina dyra fendrarna vi köpte i Sverige något år innan vi seglade iväg. Här nere är det bara hypalon som gäller.

De första dagarna var mycket påfrestande. Den AC vi beställt till förmiddagen efter vår ankomst var på plats först tre dagar senare. Det är oerhört tufft att jobba i den hetta och fuktighet som råder, utan en endaste liten vindpust.  Att vara i solen mitt på dagen är omöjligt, så dagarna började halv 6 med en halv frukost för att vi sedan en kvart före sex när det blivit tillräckligt ljust skulle kunna sätta igång med allt som måste göras medan vi står på land. Inne i båten var det nästan varmare än ute; värmen från kyl, frys och laddning av batterier gjorde att temperaturen inne stadigt låg på 36-38 grader. När vi sen fick vår AC, hyrd från marinan, var det en stor lättnad.  (Det finns något som heter upplevd värme, vet inte hur det funkar men det har med fuktigheten att göra. Är det 35 grader varmt ute kan det kännas som 45-50 grader om det är tillräckligt fuktigt.)

Vi fick vår nya kätting, som vi beställt i juli, och den mättes och märktes. Den gamla såg inte för rolig ut. Två killar från marinan bytte en genomföring i motorrummet, samma genomföring som Anders hela tiden varit misstänksam mot och som han sedan upptäckte läckte lite. Efter bottenmålning, polering och diverse andra olika jobb samt en halv storproviantering (andra halvan av provianteringen får bli på Grenada) kände vi oss någorlunda klara.

P1030445

I morgon fredag sjösätter vi för att sedan någon gång mellan fredag eftermiddag och lördag efter middag gå  i väg mot Grenada. Tidigare passager mellan Grenada och Trinidad har för oss skett på natten. Så gör nog de flesta för att säkrast komma fram i dagsljus. Man kan också på väg mot Grenada övernatta i Scotland Bay för att sen tidigt tidigt morgonen därefter gå iväg mot Grenada. Så gjorde två svenska båtar häromveckan, och så hade även vi tänkt göra denna gång. Skönare att segla på dagen än på natten, om man kan. Vi vill ju helst komma fram i dagsljus, men tror nog vi klarar av att på ett säkert sätt angöra och ankra i Prickly Bay, eftersom vi har alla våra gamla spår sparade.

Men, efter att ha lyssnat till onsdagens radionät för oss seglare blev vi tveksamma.  Anledningen är det som hände under tisdagen alldeles utanför Scotland Bay.

Kanske finns den här stilige gentlemannen kvar i Prickly Bay?

Kanske finns den här stilige gentlemannen kvar i Prickly Bay?

Vid sidan av en båt kom det upp en liten båt med tre män i. De bad om hjälp med en motor som trasslade. Medan skepparen och de övriga böjde sig mot männen i båten så lade en annan liten båt  till på andra sidan. Också i den fanns tre män, men dessa var försedda med skjutvapen. De slog ner skepparen, så pass kraftigt att han senare fick uppsöka sjukhus. Hur det gick med de övriga i besättningen vet jag inte. Det verkade i alla fall som om alla överlevt.

Under radionätet kom frågan upp om Coastguard möjligen kan eskortera de cruisers som tar sig förbi Scotland Bay.

Det ska bli skönt att nu komma till Grenada – där är det svalare, och där blåser det, och där kan vi äntligen återigen få njuta av Karibiens underbara vatten.

Prickly Bay

Prickly Bay

Annonser

Responses

  1. Godt å se at dere er vel tilbake i Tacoma i god form 😀👍
    Stora Kram, Finn, Randi, Astrid og Mimmi


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: