Skrivet av: sytacoma | 2015-11-24

Planen som övergavs

Seglingen denna säsong skulle gå västerut, hade vi tänkt. Först till ABC-öarna – Bonaire, Curacao, Aruba. Bonaire har det allra finaste dyk- och snorklingvattnet i hela Karibien, har vi hört och läst. Det är som att ligga ankrad i ett akvarium säger de som varit där. Bonaire är också en ö som många ligger länge vid, för att de trivs så väldigt bra.

Från Bonaire till Curacao, en gungig segling. (Varför ska vägen till Curacao gynga så..?) Aruba hade vi tänkt hoppa över, där tycks det mest vara stora cruisingskepp. Från Curacao skulle vi gå till Cartagena i Colombia. En mysig stad, tycker de som varit där, med en väldigt spännande gammal stadskärna. Men, en väldigt smutsig hamn, och mycket våld. Denna seglingsetapp är en av de sju farligaste seglingsetapperna i världen, har vi läst, detta på grund av de väldigt kraftiga vindarna och ännu kraftigare fallvindar, som kan komma mycket plötsligt. En hel del båtar har slagit runt här.

Nummer (6)

Kuna-kvinna iklädd mola, ett slags applikationsarbete. Bilden nerladdad från nätet.

Från Cartagena skulle vi så gå till San Blas-öarna norr om Panama. En idyllisk skärgård med underbara ankringsvatten, många många små öar, de flesta obebodda, en annorlunda och spännande kultur. San Blas, eller som det egentligen heter Kuna Yala, befolkas av Kunaindianerna och är ett matriarkat, dvs det är kvinnorna som styr och har makten. När ett ungt par gifter sig är det till kvinnans by, eller familj, som paret flyttar.

Vi hade sett fram emot vistelsen i San Blas väldigt mycket. Men, hur skulle vi komma därifrån? Att segla rakt österut är uteslutet, vi vet de som försökt och fått ge upp.

Planen var att först segla norrut mot Honduras, Belize, Guatemala, sedan mot Caymanöarna och Cuba. Från Cuba antingen mot Bahamas och USA:s östkust eller också tugga oss österut längs med Dominikanska Republiken, Puerto Rico, Virgin Islands, St Martin. En jobbig segling, som alltid österut, troligen med mycket motorgång.

Hur lång tid skulle detta ta? På grund av det lilla barnbarnets födelse skulle vi komma iväg sent från Sverige och skulle påbörja den här seglingen senare än vi egentligen önskade. Skulle vi klara det på ett år? Nej, det var inte realistiskt, vi ville ju verkligen kunna stanna länge på dessa platser. Två år skulle det nog ta.

Vi införskaffade guideböcker, vi bokade en plats några månader under sommaren på Red Frogs marina i Bocas del Toro i norra Honduras, vi bokade tid på vaccinationsmottagning för att diskutera malarinaprofylax, vi köpte ännu fler myggnät, jag lusläste reseberättelser från de som seglat i dessa trakter och kopierade in texten i dokument så vi hade det sparat på datorn. Detta tog under sommaren mycket tid. Vi mailade också några som seglat här och frågade om råd.

Nummer (9)

Bilden nerladdad från nätet.

Jag tycker det är viktigt innan man ger sig iväg på en längre segling att läsa in sig så mycket det går, för att få en någorlunda realistisk bild av hur det kommer att bli. Åren innan vi lämnade Sverige läste jag i böcker och på nätet hur många resebrev och böcker som helst över segling över Atlanten, segling i Karibien och segling jorden runt. Tack vare det har den bild vi haft över långseglingen stämt väldigt bra med hur det sedan också blev. Någon sak blev det lite jobbigare med än vad vi trott, annat blev betydligt lättare.

Av olika anledningar blev vi under vistelsen i Sverige allt mer tveksamma till denna segling. En anledning är att San Blas inte tycks vara riktigt samma paradis som för tio år sedan. En annan anledning var läsningen om alla biverkningar de olika sorterna malariaprofylax har – ingen trevlig läsning alls. Ytterligare en anledning var att det inte tycks blåsa i Bocas del Toro, i alla fall inte så mycket. Det skulle bli väldigt hett, och det skulle vara gott om eländiga små ”no-see-ums” (Små, små otäcka knott, som kan ge allvarliga sårinfektioner.) Hur skulle vi själva uppleva denna hetta? Hur skulle Tacoma klara sig när vi reste hem till Sverige? Hur är säkerheten på den lilla marinan där vi bokat plats?

Nummer (10)

Ja, frågorna var många, och det fanns ytterligare anledningar än dessa som gjorde oss tveksamma. Av en slump hittade jag på Facebook gruppen ”San Blas Cruisers”, och i hopp om att vi skulle kunna komma till ett beslut gick jag med i den gruppen. Skrev en fråga om hur de som seglade där upplevde det hela och om alla dessa kostnader vi hört talas om. Flera personer har skrivit att San Blas är världens dyraste seglingsområde, detta på grund av avgifter på det mesta man kan ta ut avgifter på. Det räcker inte att betala för visum och betala en cruisingavgift till myndigheterna för att få tillåtelse att segla i området, det kostar också att ankra utanför en by, en avgift tas ut för varje person och för varje kamera som tas med in till byn, det kostar att ta ett kort, det rapporteras från seglare om alla möjliga andra sorter avgifter. Naturligtvis kan jag inte veta om dessa kostnader tas ut i alla byar, jag återger bara vad jag läst från flera båtars reseberättelser och vad jag fått veta i mail från olika båtar.

 

Jag fick många och långa svar från gruppen ”San Blas Cruisers”, och fann att det bland seglarna pågick stor diskussion om de nya avgifter som myndigheterna ska ta ut från årsskiftet. San Blas var alltså redan i somras världens dyraste seglingsområde, detta enligt ett flertal seglare, nu skulle det från årsskiftet bli så makalöst, osannolikt dyrt att seglare inte har råd att komma dit eller bara har råd att stanna ett kort tag.

Nummer (7)

Ett par med en något större båt än den vi har räknade ut att för de två skulle en 3-månaders segling i San Blas kosta 10 653 USA-dollar. Då är inte de lokala avgifterna från de små byarna inräknade.

 

Jag vet inte vad dollarn står i just nu – 8,30 ? I så fall skulle det för oss, om vi hade en något större båt, kosta 88 400 kronor att segla i San Blas i tre månader, + lokala avgifter.

(Se längst ner i detta resebrev)

Det var just i 3 månader vi tänkt segla i San Blas. Om man bara stannar till i ett par veckor på väg mot Panamakanalen så kan det kanske vara värt pengarna för de som har en god budget.

Nummer (12)

Myndigheterna i Panama klagar över att seglarna lämnar skräp på stränderna och att de därför inte vill ha för många seglare där. Seglare har själva rapporterat om mycket skräp på stränderna. Enligt min erfarenhet är seglare ett släkte som absolut inte önskar skräpa ner i havet och på stränder, däremot vet vi hur mycket skräp som flyter omkring i havet, mycket av det (det mesta?) kommer från de olika öarna. Det slängs kopiösa mängder skräp i naturen på de olika öarna, skräp som sedan regnen spolar ner i havet. (Jag har många foton på detta eftersom jag en gång planerade att skriva ett inlägg just om skräpet.)

Kanske finns det fler orsaker till att myndigheterna i Panama tar ut dessa avgifter, så att seglarna inte ska bli för många? Det tycks bli allt vanligare i en del byar att ta emot turister som betalande hotellgäster i nybyggda hyddor. Kanske tjänar byborna mer pengar på dessa turister än på seglarna? Kanske håller det på San Blas att bli som det är på Galapagos – där strömmar turisterna in med flyg och cruisingskepp, turister som är ute på en tillfällig resa och därför ofta är beredda att spendera mycket pengar, just för att det är en tillfällig resa. Men seglarna, som lever i en ekonomisk vardag, är inte lika intressanta. Jag tror att det är fem dagar som man får stanna på Galapagosöarna, om man inte har specialtillstånd. Man får inte heller segla omkring hur som helst. Det senaste jag läst är att man får segla till en enda ö, vill man besöka andra öar får man anlita en guidebåt. Möjligt att detta ändrats, jag vet inte.

Nummer (1)

Hur som helst, vi tyckte att nackdelarna med att segla till San Blas, tillbringa några månader där och några månader i Bocas del Toro och sedan ta sig tillbaka österut var för många. Beslutet blev plötsligt lätt – ingen segling till San Blas för oss. Men, nog var vi besvikna över detta.

Kanske kanske att vi när vi är på hemväg till Sverige – oklart när detta blir – seglar till ABC-öarna och därifrån direkt till Cuba, för att sedan ta oss norrut genom Bahamas och USA:s östkust. Det är något vi diskuterat.

Denna seglingssäsong bli det därför samma rutt som förra säsongen, upp till Virgin Islands och tillbaka, med den skillnaden att vi absolut vill besöka öar vi inte tidigare varit på – Barbuda, Tobago och Saba står på ”måste-listan”, vi hoppas också kunna komma till Mustique.  Vi vill också tillbringa mer tid på US Virgin Islands och kanske segla ner mot St Croix. Vi vill också göra rundturer med bil på Martinique och Guadaloupe.

Nummer (2)

Här kommer en text som jag kopierat in från Facebookgruppen ”San Blas Cruisers”. Texten är skriven i augusti och jag kopierade den någon gång i oktober. Vad som hänt sen dess har jag ingen koll på.

*     *     *     *     *

den 26 augusti · Panama City

NEW FEE STRUCTURE FROM THE CONGRESO GENERAL.

There are several threads containing over 100 posts discussing this issue.

Thanks to Claudio Abbandonati who originally found this while browsing the Congreso General’s own web page.

This post will be pinned to the top of the page to be easily found as a SUMMARY of the de facto situation and will be updated as new facts emerge. THIS IS A MODERATED THREAD, the admins will delete posts that are nonfactual, or that are confusing to people who are trying to find out the FACTS in order to make an informed decision.

There have been many dis-informative posts, several misunderstandings, and some downright falsehoods posted. As new facts come to light I will edit THIS message so to avoid the muddy waters of social media below. Please add facts to THIS thread below, and if proven accurate, I will add them to this header.

FACTS:

* The Congreso General HAS passed the resolution. (screenshots in other threads)

* The fee is $5.00 per square foot per 30 days Plus $20.00 per person for 30 days, for all Yachts and Sailboats, Panamanian or foreign.

* There is still a $208.00 cruising permit.

* There is still a $100.00 per passport visa.

* The previous fee of $20.00 per month was challenged by a cruiser, and a legal assessor employed by the government of Panama has decided that the fee was illegal as it is contrary to the constitution of the Republic of Panama, and the very law that brought the Kuna nation into legal existence

* The resolution speaks about ”Territorial waters” but no record of Kuna territorial waters exists with the United Nations Convention of the seas 1982, on the contrary they are recorded as Panamanian.

* The above two paragraphs have brought to light that the issue at stake is Jurisdiction. The research and evidence are in separate threads below.

* As yet no Congreso Official has demanded the money from any boat.

SO for two people to arrive here and stay for 90 days on a 45 x 15 foot monohull it would look like his…

$ 200.00 Passports

$ 208.00 Cruising permit

$ 10125.00 Anchoring.

$ 120.00 People on board.

=======================

$ 10653.00 (Excluding per island charges)

=======================

Yes, it does sound nuts, but that does not enter into the discussion It is irrelevant.

What can you do???

Adopt a wait and see attitude.

We will only know when they come and make the demands.

If they do make demands we will refuse to pay at this time pending an answer from the AMP.

If the resolution turns out to be Illegal, the official will be guilty of extortion, a crime in Panama.

If they threaten with violence the charge escalates to Piracy and becomes an international crime.

We are awaiting a reply to a letter asking if lethal force may be resorted to if our vessels are boarded by armed officials.

If it turns out to be legal, you will have to pay the fees to visit here.

We have written to the Panamanian Government asking for clarification as the only legal nexus that exists is between your vessel’s flag state and the AMP, and personally, your visa is issued by the Panamanian Government. There is no official link between any cruising boat or crew and the Congreso General.

I suggest you write an email to the people who would issue your cruising permit and ask them this question

”We understand that the Kuna Congreso General has passed a resolution #5 of August 2015, that mentions a new fee structure for navigating in the San Blas islands. Please advise if we as a foreign flagged vessel must pay these fees ? ”

Send your letter to these three email addresses.

esegura@amp.gob.pa; bossa@amp.gob.pa; amidi@mingob.gob.pa

The first two are the complaints and questions of the Panamanian Maritime Authority, the second is to the Ministry of Indigenous affairs.

ORIGINAL 26 August

UPDATE 27 August: The AMP is co-ordinating a meeting with the Congreso General to discuss the issue. Please write your email requesting clarification ASAP if you want your case to be heard.

 

 

 

Annonser

Responses

  1. Det blir nog bra de nya planerna 🙂


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: