Skrivet av: sytacoma | 2015-12-10

Det tjuter och det blinkar

 

 

Det är tyst och fridfullt ombord på Tacoma. Jag diskar. Anders har satt på SSB-radion för att ta ner en GRIB-fil.

Då börjar vårt nyligen installerade gaslarm att tjuta. Inte bara tjuta, det blinkar också ilsket. Blinkar gör det också på instrumentpanelen – lamporna för de olika ankarlanternorna + radioknappen blinkar, ilsket rött.

1 (1)

St. Anne

Huvudströmbrytaren på väggen för gasolen är avstängd. Kan det läcka uppe vid gasflaskorna? Anders skyndar sig ut och stänger till behållaren. Jag förflyttar mig ut till sittbrunnen och sitter sen där i kvällsmörkret – det känns lite otäckt. Har det läckt ut gasol utan att vi märkt det?

Gaslarmet har tystnat. Det är åter tyst och fridfullt. Anders sätter sig vid datorn igen, måste sätta igång den på nytt eftersom han råkade dra ut strömsladden när han gick upp. Skickar iväg en begäran om GRIB-fil, sätter på SSB-radion. Väljer en kanal, trycker på ”sänd”.

Gaslarmet börjar återigen tjuta – högt, envist. Det blinkar från larmet och det blinkar på instrumentpanelen. Men det tjuter och blinkar lite hackigt, faktiskt i samma takt som impulserna från SSB-radion. Anders blir misstänksam och tar fram instruktionsboken till SSB-radion. Och där står det, klart och tydligt, att SSB-radio kan störa gaslarmet.

Så vad gör vi nu, varje gång vi måste sätta på SSB-radion? Jo, först låsa upp motorrummet. Så böja sig in i motorrummet och ta bort säkringen för gaslarmet. Efter det att vi är klara med SSB-radion ska så säkringen sättas på plats igen för att larmet ska fungera.

1 (2)

St. Anne

Tidigare när vi använde SSB-radion satte vi på motorn samtidigt, eftersom radion drar så mycket ström när den sänder. Radion påverkade även motorn – varvtalet gick ner för varje impuls som utgick från radion. Vi använder nu inte radion samtidigt som motorn går – kanske är det på något sätt skadligt för motorn.

8

Vi trivs mycket bra i St. Anne på södra Martinique. Bland annat går här en fin naturled utmed kusten längs hela den sydligaste udden, för det mesta i terrängen strax ovanför eller bredvid alla de små stränder man passerar. Det är lätt att hitta sin ”egen” strand, där man är helt ensam. Då gör det inte så mycket om man inte tänkt på att packa ner sina badkläder i ryggsäcken.

4

En ”egen” strand

Vi har haft härlig, snabb segling från St. Anne på upp till Les Saintes söder om Guadaloupe. För det mesta har farten varit 6,5-8 knop, och det är mycket för Tacoma som är en tung dam. Vindarna har för det mesta hållit sig mellan 10-12 m/s, ibland lite mindre, ibland lite mer. Vindvinkeln har varit bra. Gungigt mellan öarna, vågorna är för det mesta ganska korta och branta. Så gungigt som norr om St. Lucia har vi dock inte haft. I och med att vi nu lämnat Martinique som är den östligaste ön i små Antillerna så går vi lite mot väster, vilket ger en enklare och behagligare segling.

Från St. Anne gick vi först upp till St. Pierre på nordvästra sidan av Martinique – dit kom vi redan vid 11-tiden på förmiddagen. Nästa morgon gav vi oss av strax före kl. 6 och seglade sen 60 M upp till Portsmouth på norra Dominica, dit vi kom vid 14.30-tiden. Nästa morgon vid 9-tiden gick vi upp till Les Saintes, där vi nu ligger i Bourg des Saintes. Planerar att stanna här till lördag, då vi går till Pointe à Pitre på Guadaloupe – där har vi aldrig tidigare varit.

14

Les Saintes

Vi hade tidigare tänkt att stanna på Dominica några dagar för att göra någon ny utfärd till någon ny del av ön, men efter att ha pratat med lite olika folk tänkte vi om. Tydligen är det mycket förstört på Dominica efter den senaste orkanen – bland annat är det raserade broar som gör det svårt att ta sig fram. Någon uttryckte också farhågor för att det nu kunde vara ännu tuffare med tiggarna inne i stan – vi har tidigare blivit väldigt hårt ansatta av tiggare där.

Första gången vi var i Portsmouth för ca 1½ år sen var det så många båtar i bukten att vi först hade svårt att hitta en bra plats att ankra på. Kanske var det 100-talet båtar, svårt att riktigt komma ihåg nu mer än att det var väldigt många. Vid våra påföljande besök har det varit allt färre båtar – nu räknade jag till nio segelbåtar + ett par gamla skorva

12

Portsmouth

 

Under de tolv år vi seglat så har ankringen varit min uppgift. Denna syssla har dock Anders nu fått överta, i alla fall tills vidare. Sedan vi fick den nya, längre kättingen har det blivit trassligare att ankra, särskilt att få upp ankaret. Flera gånger har kättingen fastnat i ankarspelet, på grund av att den hamnat snett. För att undvika detta måste Anders böja sig ner och fösa undan kättingen med jämna mellanrum, så att det finns minst 30-40 cm utrymme för ”fritt fall”. Det tar längre tid att få upp kättingen och det medför i sin tur att det är svårare att hålla Tacoma på plats.

9 (1)

St. Pierre

 

5

St. Anne

10

Portsmouth

15

Les Saintes

14 (1)

Les Saintes

3

St. Anne

Jag var nöjd med WordPress förut… Men nu har WordPress ”utvecklats”. Det innebär att det blivit mycket krångligare och jag inte längre kan göra bildspel. Tråkigt….

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: