Skrivet av: sytacoma | 2015-12-18

Fortsatt norrut

Också seglingen från Les Saintes upp till Point á Pitre och sedan vidare till Deshaies på nordvästra Guadaloupe och till Falmouth Harbour på Antigua bjöd på fina vindar. Vi börjar bli lite bortskämda med denna härliga segling i 6,5-8 K. Tids nog kommer väl motvinden, om inte förr så till våren när vi ska segla österut från Virgin Islands till St. Martin.

Les Saintes är en liten ö-grupp söder om Guadaloupe – huvudön med den lilla staden Bourg des Saintes är mysig att promenera omkring i. En dag var stan emellertid helt översållad av turisterna från 3 kryssningsfartyg. Det allra största ankrade en bit ut, men de två övriga valde att ankra strax bredvid Tacoma. (Vi låg här på boj, som praktiskt taget alla mindre båtar). Först kom Star Clipper som är ganska stort, sen kom Club Med 2 som är betydligt större och lade sig mellan Star Clipper och Tacoma. Inte varje dag man har ett sådant fartyg som närmsta grannbåt på en ankarplats. Det blev lite nervöst när Club Med i skymningen gick iväg, men man får väl anta att kaptenen visste vad han gjorde med de olika manövrarna.

Star Clipper lämnar Les Saintes

En dag gick vi upp till Fort Napoleon högt ovanför stan. Det byggdes under Napoleons tid, men han bodde aldrig här själv. Från fortet bjuds på vidsträckt utsikt runt om ön, här finns också ett museum. Hela tiden när vi vandrade kom scootrar och små öppna eldrivna ”scooterbilar” och körde om oss. Ön är till största delen bilfri, och det är väldigt populärt att hyra en scooter för att ta sig runt på ön.

Efter tre dagar i Bourg des Saintes gick vi vidare norrut upp mot Guadaloupes största stad Point à Pitre, där vi tidigare inte varit. Det är en kreolsk stad, mycket intressant att vandra runt i. Enligt guideboken har den ”lots of different corners and hidden surprises”, och det kan jag hålla med om. Många gamla husväggar pryds av avancerade målningar, en slags graffiti kan man kanske kalla det för.

I Point á Pitre finns många båtaffärer, men Anders letade förgäves efter en liten del till dingemotorn – denna del försvann samtidigt som vi tappade propellern, efter det att en kille på Trinidad glömt låsa fast propellern med en sprint.

En dag besökte vi akvariet en bort bort från marinan, här finns många mer eller mindre färgglada fiskar att titta på, varvid vi vid snorkling sett en hel del. Lite beklämmande är det dock att se två stora sköldpaddor simma omkring instängda i ett i vårt tycke alldeles för litet akvarium. Såg också fiskar som uppenbarligen mådde dåligt; en simmade hela tiden intill kanten på en kortsida. Uppåt, till vänster, neråt, till höger, uppåt, till vänster…

Ankarplatsen låg mitt emellan en marina av det större slaget och den stora fartygsleden in till staden. Motorbåtar susade förbi i en faslig fart och drog upp rediga svall som medförde att man vinglade till lite extra. Lastfartyg, bogserbåtar, extrastora kryssningsfartyg passerade alldeles bakom oss, men dessa tog sig fram så försiktigt att man knappt märkte det. Man blir lite förvånad när man ligger i sittbrunnen och blundar, tämligen lättklädd, så öppnar man ögonen och märker att en stor fartygssida tornar upp sig ovanför, med hundratals kryssningsresenärer som bligar ner mot oss.

Point á Pitre

I Point á Pitre fick jag en idé om hur vi kan dryga ut skeppskassan. Anders kan sälja autografer! Det är nu andra gången han blir intervjuad i TV. Första gången var i en liten stad på nordvästra Grenada där man firade Fishermans Birthday, där fick han berätta om vad han tyckte om detta firande. Nu blev han intervjuad för fransk TV om vad han ansåg om marknaden i staden och om staden i stort. Jag blev tillsagd att stå så nära honom jag kunde – där stod jag sen och bligade lite dumt in i kameran, med avbrott för långa beundrande blickar på min man.

Vi var nästa dag angelägna om att komma fram till Deshaies i så god tid att vi skulle hinna klarera ut från Frankrike samma dag. Visste inte vilka tider som gällde för att kunna göra det, så vi kände en viss tidspress. Det kändes lite kymigt att bara segla förbi den lilla, lilla Pigeon Island, där vi haft vår allra finaste snorkling hittills. Området kallas för ”Cousteaus Underwater Park” – här spelade Cousteau in delar till filmen ”The silent world”. Vi kommer absolut att stanna till här ett par dagar när vi seglar ner nästa gång. Om möjligt bör man välja dagar med svaga vindar.

I Deshaies får man fundera lite extra vid ankringen – alla båtar snurrar omkring lite hur som helst, helt utan logik. Ibland ligger man med fören helt nära en annan båts förskepp, ibland ligger man akter mot akter. Som vanligt kom det också plötsliga, kraftiga kastvindar från bergen. På natten hade vi tre-fyra perioder med sådana kraftiga vindar, dessemellan var det helt lugnt. Tidigt nästa morgon var det en hel armada med båtar som lämnade Deshaies för segling upp mot Antigua – kraftiga vindar väntas, och då ska man helst inte ligga ankrad på detta ställe.

Point á Pitre

Jag börjar nu känna igen mina ben. De har sett för roliga ut ett tag, efter det att jag för första gången stiftat bekantskap med ”no-see-ums”, de osynliga små knott jag läst så mycket om.

Vi har faktiskt aldrig tidigare under våra två år i Västindien besvärats av knott eller myggor. Inte en enda gång. Inte ombord på Tacoma, inte på öarna, inte ens i regnskogen. (Vi har ju förstås varit insmorda med myggmedel ibland, men det var mest i början. Nu smörjer vi aldrig in oss, eftersom vi aldrig ser några myggor. ) En gång efter ett kvällsbesök på en strandrestaurang på Union Island fick jag några utslag på ankeln, men jag vet inte av vad. Har fortfarande, nästan två år senare, ärr efter dessa utslag.30 (3)

Men detta..! Vi satt på en strandrestaurang i St. Anne med våra datorer – svarade på mail, skrev till hemsidan. Det kliade obeskrivligt på benen, det var nästan outhärdligt att sitta där. Drog hela tiden med handen över något ben och kunde då se en svärm av pyttesmå, nästan genomskinliga små ”no-see-ums” flyga iväg. Det blev väldigt korta mail, så fort vi kunde flydde vi iväg ut till Tacoma. Eller, det var väl jag som flydde och i farten drog med mig Anders. Anders verkade inte besväras nämnvärt.

Nästa morgon hade jag på varje ben 200-300 ilsket röda utslag som kliade något så vansinnigt. Jo, jag räknade betten, men när jag kommit till 140 och halva benet var kvar så slutade jag räkna. Det lustiga är att Anders inte hade några utslag alls – det var bara mig de gett sig på.

30 (1)

Drog mig till minnes vad jag läst i en bok av Torsten Nylander som seglat jorden runt med sin hustru Clary. Torsten klarade sig helt undan de små otäckingarna, och han beskriver väldigt målande hur Clary ”med tappert buret lidande” sitter i sittbrunnen, helt täckt av tyg, under tyget massor av bett från dessa eländiga små no-see-ums. Torsten satt så nära Clary han kunde, så att det skulle bli ett lätt val för knotten vilken de skulle välja att kalasa på.

Vi ligger nu i Falmouth Harbour på Antigua där vi kommer att stanna över jul, förmodligen även över nyår. Traditionsenligt kommer det att blåsa riktigt mycket under den närmaste tiden – ”Christmas wind”. Den har vi tidigare upplevt på Bequia vår första jul här, och på Martinique den andra julen. Det är många båtar här och vi hade nog viljat ha lite mer plats runt om oss för att kunna lägga ut ännu mer kätting, men det får duga som det är.

Jag önskar nu alla våra läsare runt om i världen en riktigt GOD JUL!

Här firar vi jul, utanför en vacker strand i Falmouth Harbour

23 (2)

7 (2)

Fotografering på Club Meds peke

Denna ca 15 meter höga ”julgran” i stål är täckt av tusen och åter tusen små, små lampor. Är helt säker magnifik att skåda om kvällen

Responses

1. Tack för roliga, intressanta reseberättelser under året. Önskar er en GOD JUL och GOTT NYTT ÅR! Gunnel o Björn på Lilla Jägaren där vi har 9 grader varmt idag.

• Det känns roligt att ni följer oss och att ni tycker det är intressant. GOD JUL!! Hälsa så gott till alla ute på Draget från oss.

2. God Jul och Gott Nytt År till er också! Tack för att vi får följa er på resan. Vackra bilder och mycket intressant att läsa om allt som händer er. Ni (Eva?)är så duktiga att skriva.
    Hälsningar Inger o Nisse i ett regnigt och dimmigt Onsala. Ingen snö eller kyla i sikte till jul.

• Roligt att ni följer oss på resan! GOD JUL!!

3. Hej Eva o Anders!
    Tack för era fantastiska mail.
    Följer med spänning och beundrand
    På er fina o spännande resa.
    Såg att ni fått rapport från draget
    om väder och vind.
    Allt är nästan sig likt här på Draget
    Några nya grannar har det blivit sen ni
    Flyttat . Vi har nu fått hit Andreas med familj, då nu är hela Ekbergs klanen
    Samlad på Draget.
    Tre underbara barnbarn att fira jul med.
    Önskar er en skön och fin Jul och ett
    Gott nytt År och lycka till på färden.
    Vi följer er.
    Elisabet o Anders Ekberg

• GOD JUL Anders och Elisabeth! Alltid roligt med rapport från Draget.
      Jag skulle vilja be er att hälsa så mycket till Gunnar och Margareta, vi har fel mailadress till dem. Hälsa alla andra också.

4. Ha en riktig god jul og godt nytt år”!