Skrivet av: sytacoma | 2016-02-13

Karnival på St. Martin

Det skulle vara de vuxnas karnivaltåg, men det var allt en del barn med även i denna parad. Som vanligt massvis med granna dräkter, medryckande musik och dans, samt glada människor. Alltid roligt att titta på!

Vi har nu varit med om karnivalen både på Grenada och på St. Martin. Barnparaderna på båda öarna var väldigt fina att titta på – den på St. Martin var störst. Av de vuxnas parad var den på Grenada klart bäst. I den paraden fick man ta del av Grenadas historia, och där dansade man fram med de typiska rumpskakningar som vi tycker det ska vara i ett karnivaltåg. På St. Martins parad var det mest organiserad dans framför pressfotograferna och domarna.

Ett par dagar innan den stora paraden inföll Jóuvert Morning. Den startade klockan 4 på morgonen, men hela natten var det musik och väsen inne från Marigot. Strax före fyra ökade ljudnivån – fast vi låg ankrade en bra bit från centrum så var det som om det stod en orkester och spelade alldeles utanför Tacoma.

Vid halv nio på morgonen åkte vi in med dingen. Då kom det allra sista av paraden förbi – hade vi vetat att den skulle hålla på så länge hade vi åkt in tidigare.

Det var helt omöjligt att närma sig tåget – ljudnivån var det allra värsta jag någonsin varit med om, dessutom var där en stor tankbil som med grövsta brandslangarna sprutade vatten över folk. Det fanns bara en sak att göra: Fridsamt sätta in ett par öronproppar och sedan ändra inställningarna på kameran till undervattensläge. Sen vågade jag gå lite närmare för att kunna ta ett par foton. Efter avslutande fotografering backade jag raskt bakåt igen, men innan dess kollade jag in småbarnen och bebisarna som fanns där om de hade några öronproppar eller hörselskydd. Men nej, precis som på Grenada var de fullt exponerade mot detta oväsen, som måste ha varit mycket mer än 100 decibel. En del sov lugnt mot sin mors axel.

1 (3)

Efter söndagens stora karnivaltåg – som var rejält försenat – förberedde vi för att avsegla mot Virgin Islands. Vi hade planerat att gå iväg vid ett-tiden på natten, men klockan 18, strax före skymningen, ändrade vi oss hastigt. Det var svagare vind än vad prognosen sagt, så för att vara på den säkra sidan och inte riskera att komma fram i mörker nästa dag drog vi omgående upp ankaret. Vi var då ganska trötta, hade inte hunnit vila någonting under dagen. Jag gick sen och la mig nästan direkt medan Anders tog första vakten.

1 (2)

Det blev en alldeles underbar segling under en gnistrande stjärnhimmel och med gnistrande mareld, med seglen spirade wing-to-wing Då både vind och sjö kom rakt akterifrån var det bara att glida med. Mer eller mindre vaggig gång, som alltid då det är plattläns. Vid 11-tiden droppade vi ankaret i Gorda Sund och hade sedan en skön eftermiddag och kväll. Strax innan vi nästa dag drog upp ankaret igen kom Kalmar-Janne och ankrade strax framför.

Det är mycket skönt att nu vara under segel igen. En månad var vi på St. Martin, betydligt längre än planerat. Av den anledningen kommer vi inte iväg till US-Virgin Islands och Le Croix, som vi först hade tänkt.

Detta bildspel kräver JavaScript.