Skrivet av: sytacoma | 2016-03-05

Virgin Islands 2016

Efter att ha legat stilla i Marigot Bay på St. Martin i en månad har vi nu under fyra veckor seglat omkring praktiskt taget varje dag. Härligt!

Förra året seglade vi omkring i BVI i sammanlagt nästan två månader, och i USVI under ett par veckor – det är ett helt underbart seglingsområde, tätt mellan öarna och många ställen med riktigt fin snorkling. Vi har våra favoritställen här, som vi återigen besökt allihop. Allra vackrast  är nog White Bay på Jost Van Dyke samt Sandy Cay, och vattnen utanför Anegada förstås! Mest speciellt tycker vi att The Baths på Virgin Gorda är. Där kunde vi dock inte simma i land, det gick kraftig dyning och på stranden var det röd flagg.

76  Marina Cay (14)

Den allra bästa snorklingen här har vi hittat vid Peter Island, både i Great Bay och i Dead Mans Bay. Vackra koraller, fiskar i alla de former och färger. Utanför grottorna på Norman Island är det som att simma mitt i ett akvarium. Hundratals fiskar – av olika slag – simmar helt intill och framför, helt orädda. När man ligger stilla simmar de fram till händerna och armarna så nära att de nästan snuddar vid huden. Extra spännande tycks det vara att simma fram till  cyklopet och stanna till där 5-10 cm framför, som om de funderade på vad det är för en underlig typ som döljer sig bakom glaset.

8  Great Bay, Jost Van Dyke (11)

Great Bay, Jost Van Dyke

Utöver alla de ställen som vi tidigare besökt har vi nu varit på några öar nya för oss: Great Bay på Jost Van Dyke, Little Jost Van Dyke, Green Cay, Cooper Island.  Green Cay är den minsta  lilla revö man kan tänka sig. Vi var inte i land på den lilla sandreveln som bara har några buskar i mitten, men jag gissar att det bara tar någon minut att promenera runt den. Det blåste bra första gången vi var där, och bränningarna mellan Green Cay och Little Jost Van Dyke var  klart respektingivande. Lite nervöst att ligga där över natten, men med 45 meter kätting på ett djup av 4 meter och ett ankare som hade grävt ner sig ordentligt i sanden kunde vi sova lugnt.

1 Great Dog

Välkomstdrink på Great Dog

Den 20:e kunde vi äntligen välkomna Anders bror Jonas och hans Elisabeth ombord på Tacoma. Det har varit mycket, mycket trevligt att ha dem ombord, och jag tror de har fått en tämligen bra bild av seglarlivets vardag. De har t ex fått pröva på hur det är att ta jollen in till stranden när det går dyning. (När vi försökte hålla jollen på plats utbröt ett tumult där Jonas råkade slå till Elisabeth över näsbenet så hon blev lite yr ett tag.) Simma intill båten och så upptäcka att det ligger en haj intill kölen var också en ny erfarenhet.

Anders och Jonas har fått några nya problem att bita i. Varför var det t ex saltvatten i kölsvinet? Jo, kom de på, det var en spricka i ett membran till watermakerns pump. Eftersom de båda bröderna när något trasslar har lång erfarenhet av kreativt tänkande så hittade de snart det perfekta lagnings-materialet – ur reparationssatsen för cyklarna.

Värre var det att komma underfund med hur de skulle lösa problemet med vindrodrets kugghjul som hoppat ur led. (När vi släpade jollen efter Tacoma så fastnade en lina i pendeln, åtminstone är det vad Anders tror hade hänt.) Efter någon dags funderande så lades nästa dag pannorna i djupa veck, instruktionsboken anlitades, det pillades och petades och bändes och  drogs. Underligt nog såg de ut att trivas ypperligt när de försökte lösa detta problem – en riktig rejäl utmaning!

32  Sandy Cay (25)

Sandy Cay

Och ja, eftersom de nu är både kreativa och envisa så visst lyckades de så småningom lösa det hela. Kugghjulen kom på plats och vindrodret fungerar nu återigen som det ska. Nu började Jonas se sig om efter nya projekt, och hittade strax ett i form av min sänglampa, som skruvades fast lite bättre. Efter att detta var fixat så började han titta lite kritiskt på upphängningen av en tavla.

En utmaning var det också att skriva ut ett dokument – detta sysselsatte dem båda i över fyra timmar.

50  P1040136

Anegada

Utanför Great Dog var det bara Tacoma och ytterligare en båt som låg ankrade över natten, och utanför Sandy Cay var vi helt ensamma. En speciell känsla, när det annars är så många båtar som seglar omkring här. Den absolut övervägande delen, kanske 70-80 %, är charterbåtar.

En dag ägnade vi åt Anegada, där vi hyrde en bil och åkte runt på ön. Stränderna och vattnen utanför är helt magiskt vackra. För första gången var vi på norra Anegada där vi snorklade på det vidsträckta barriärrevet som går runt hela ön. På detta rev har över 300 fartyg förlist, hur många vrak som verkligen ligger på reven vet man inte. Detta barriärrev är världens tredje största.

64  Anegada

Anegada

Också i år såg vi flamingos vid en av de stora saltsjöarna, men liksom förra gången på mycket långt håll.

Så var det då dags för Jonas och Elisabeth att resa hem igen. I nattmörkret försvann de bort i jollen mot flygplatsen, och Tacoma kändes plötsligt väldigt tom och tyst.

22  Peter Island (27)

Tacoma ankrad vid Peter Island

Vi lämnar nu snart BVI  på måndag – det ska bli blåsväder, och då vill vi vara framme vid St. Martin. Den 20:e februari kommer Anders övriga syskon, Per och Margaretha (tillsammans med sin Lasse) till St. Martin. Vi har alltså återigen något extra roligt att se fram emot!

P.S. Jag hoppas det här bildspelet fungerar som det ska. (Det gör det inte just nu.) Kanske måste det laddas en stund innan det visas. Lägger upp en del av fotona som mosaik också. För större bild, klicka på fotot.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Responses

1. Fint å se at dere også liker BVI, Vi ser på de fine bildene deres og drømmer oss tilbake! Ha en fin seilas videre, STORA KRAM fra Finn, Randi og Astrid på TirNaNoir ⛵️
    Ps: her er full vinter i dag med ny snø på trærne😒

• Ha det, kära vänner! Nu är det mars, vårmånad! Strax dags att börja putsa på Tir Na Noir.