Skrivet av: sytacoma | 2016-04-10

Barbuda – en av Karibiens pärlor

Vi hade fin segling från St. Barths till Antigua, i strålande sol och lagom vind. Startade halv sex på morgonen och var framme kl. 2 på natten. Kunde inte sträcka hela vägen, utan fick göra några slag mot slutet. Vi var då rejält trötta – vi hade trott att vi skulle vara framme betydligt tidigare, så vi hade inte vilat som vi borde under eftermiddagen och kvällen.

Nevis

Solnedgång bakom vulkanen på Nevis

Efter att ha klarerat in i Jolly Harbour gick vi dagen därefter till Five Islands, en lugn och stilla vik utanför en resort. Att hyra ett rum på resorten (egentligen en liten privat svit i egen stuga) kostar 2400 US-dollar natten. Detta enligt skepparen på en av de jättekatamaraner som går runt längs kusten med betalande passagerare.

Detta var femte gången vi kom till Antigua. Varje gång tidigare har vi hoppats på att även kunna besöka Barbuda som ligger ca 30 M norr om Antigua. Alla som varit där säger att det är så fint, och vår längtan efter att komma dit har bara växt sig större. Men, ingen gång har det passat. Väderförhållandena måste vara bra, även om det är lagom vindar ska det helst inte vara nordligt swell, och det måste vara soligt.

Barbuda är en väldigt låg ö, och långt innan man ser ön så finns grundområden bara två meter djupa. Runt kusten ligger många sjunkna vrak, över 200 stycken. Det finns också många korallrev och många fristående korallhuvuden. En hel del av dessa finns inte utsatta på sjökorten – korallen här växer snabbt. Därför måste man vara extra vaksam och bara närma sig ön när solen står högt ovanför eller bakom båten. Man får då stå framme i fören och hålla utkik, så kallad eye-ball navigation.Om då solen går i moln, ja, då ger seglingsguiden rådet att man ska vänta, eller vända och gå tillbaka. Vid sådana tillfällen är det lättare att närma sig om man tidigare varit här och kan följa sitt gamla spår i sjökortet.

Underbara, underbara Barbuda…

Av dessa anledningar var vi lite spända när vi närmade oss ön. Vi hade två olika sjökortsprogram, ett på datorn och ett på plottern, och de såg helt olika ut. Vi kunde se på en annan båts spår att de passerade rakt över ett område där det enligt sjökortet finns en massa korall. Då kanske det fanns otäcka korallhuvuden på de ställen på sjökortet där det inte fanns något utritat?

På långt håll när vi närmade oss Coco Point såg vi den oändligt långa stranden som ett rosavitt band, och allt eftersom vi kom närmare kände jag mig allt mer andaktsfull. Vi ankrade, och jag satt sen bara och suckade, så vackert var det. Stranden, buskarna, palmerna, det turkosa vattnet… En sådan här lång orörd strand med bara natur bakom och inte en enda solstol eller parasoll är väldigt ovanlig i östra Karibien. Nästan överallt där det finns en strand ligger det också en resort, om det nu inte är en stad som finns bakom stranden.

Vi satte oss ganska snart i jollen för att åka in till stranden och upptäcka omgivningen. Att åka in till land var emellertid inte så lätt – vågorna bröt kraftigt längs hela den långa stranden, så vi fick åka ända bort till änden precis vid Coco Point där vågorna var mindre. Ankrade på ca 1,5 meters djup och hoppade sen i vattnet med kameran i den vattentäta väskan och skorna i handen. Gick sedan västerut längs stranden, långt långt. Inte en människa på hela den långa stranden, bara dyningen som åt sig in. Allra längst bort finns det faktiskt en resort, K-Club. Inte heller här fanns det någon människa, resorten är nedlagd och övergiven sedan mer än tio år tillbaka. Naturen har börjat ta över.

Här på K-Club semestrade på sin tid en hel del berömda och förmögna personer, bland dem prinsessan Diana som hade det som sitt favoritställe. (Den del av stranden som ligger nedanför K-Club kallas numera för Princess Diana´s Beach.) För kända personer som söker anonymitet och avskildhet är den lilla ön Barbuda med sin resort på den annars öde stranden ett perfekt ställe. Men, nu ville styrande personer tjäna sig en slant på den lyxiga resorten, och det gjorde dom genom att beskatta anläggningen. Ägaren som var av den åsikten att anläggningen i allra högsta grad bidrog till öns ekonomi, ilsknade till och stängde helt sonika allt. K-Club var på Barbuda med en befolkning då på ca 1500 personer den utan jämförelse största arbetsgivaren. Nu förlorade alla, ett drygt 100-tal, sina jobb.

Ett rykte säger att skådespelaren Robert De Niro nu ska ta över anläggningen och rusta upp den. Får väl se hur det blir med den saken.

Tillbaka på Tacoma hoppade jag raskt i vattnet igen och simmade sen omkring en bra stund intill båten. Så småningom kom också Anders i, med cyklop och snorkel. Han kunde snart meddela att det låg två stycken 1½ meter långa hajar alldeles bredvid kölen, bara ett par meter från mig där jag simmade omkring. Också nästa dag var det haj under båten, men bara en den här gången. De här sköterskehajarna sägs vara ofarliga för människan, men då får man inte reta upp dem. Vet inte riktigt om dom blir uppretade av ett sparkande ben lite för nära…

Vi var aldrig inne på ön innanför stranden. Vi gjorde ett försök, men det var så mycket kardborrar att vi snabbt backade tillbaka. Vi hade sen att göra en stund med att plocka bort kardborrarna från tårna och från skorna. Inte så lätt – när man plockar bort dem så fastnar de på fingrarna i stället, så man får sen skaka bort dem så gott man kan.

Vi vet att det på ön fritt strövar omkring åsnor, hästar och rådjur. Åsnorna är vilda, men hästarna har alla en ägare. Inne i den lilla tätorten Codrington har alla hus ett staket, detta för att hindra djuren att ta sig in i trädgårdarna.

Barbuda är som sagt en mycket låg ö. Vi undrar lite hur länge denna pärla i Karibien finns kvar. Havsnivån stiger, och havet äter sig längre och längre in mot byggnader som finns. Vi hittade faktiskt ytterligare en resort, i motsatt ände av den nästan oändligt långa stranden, och vågorna var bara några meter från byggnaderna. En halv till en meter högre vattenstånd och havet tar över. Vi gissar att det dröjer ca 10 år innan detta händer, om inte en orkan innan dess ödelagt stället. Det skulle i så fall inte bli den första resort som blir förstörd av en orkan.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Responses

1. Ja det lät fantastiskt fint! Där skulle man vilja vara för ett litet tag. Kul att ni fick möjlighet att åka dit.