Skrivet av: sytacoma | 2016-06-01

Canouan Island

Vi tillbringade en vecka på Bequia, en lat sådan. Vi har tagit så många promenader på denna mysiga ö tidigare så nu blev det mest simning som motion. 10 gånger har vi seglat till Bequia, det kunde jag räkna ut efter att ha tittat på våra spår på AIS:en. När vi kom hit var det förhållandevis få båtar jämfört med vad vi är vana vid, men det ökades på dag för dag. Många är på väg söderut..

2  Bequia (11)

Det har kommit fisk! Då blåser man i en snäcka så att alla ska kunna komma och köpa.

Efter tre säsonger i Västindien har vi besökt nästan alla öar i Små Antillerna. Canouan Island är emellertid en ny bekantskap, en mycket trevlig sådan. Den ligger lite, lite vid sidan av seglingsstråket Carriacou – Tobago Cays – Union Island – Bequia, och kanske är det därför som relativt få båtar väljer att segla hit. Vår första natt här var vi bara fem båtar ankrade, på förmiddagen endast två båtar utöver Tacoma, båda ankrade en bra bit ifrån oss. Mycket lugnt och skönt…

40 (1)

Tacoma ankrad utanför Canouan Island

Under vår tretimmars-promenad på ön såg jag utöver Anders inte en enda ljushyad människa. Inte ett endaste litet stånd eller liten affär där de säljer ”turistgrejor”. Det finns annars på praktiskt taget alla öar. Canouan Island är en av dessa ”genuina” öar, där de allra flesta i befolkningen lever sitt liv som de alltid gjort. Många risiga hus byggda av plywoodskivor eller korrugerad plåt, men också en del nybyggda i betong, färggrant målade. De allra flesta hus har ett rörsystem som samlar upp regnvattnet till stora tunnor. Dessa tunnor står under eller bredvid huset. En hel del hus står också på pålar, detta för att undvika att vatten tränger in i huset när regnen forsar ner under regnperioden. (”Genuin” ö, men hela norra halvan av ön är avspärrad från oss ”vanliga”, såvida man inte har specialtillstånd för att passera. Någon har köpt hela den delen och bland annat byggt ett hotell vid stranden. Såg inte många personer på det hotellet, men det är väl lågsäsong där också.)

Getter och höns springer omkring överallt. Här och där hundar, aldrig någonsin kopplade. Vi har båda respekt för dessa hundar, har lärt oss att man aldrig ska titta dem i ögonen. Det är inte roligt att bli hundbiten och sen oroa sig för att hundarna kanske har rabies (som vi gjorde för två år sen när Anders efter några hundbett började känna sig konstig. Någon rabies hade han dock inte, bara en vanlig infektion.)

Ett av de små husen på Canouan Island

På alla öar är det många som bara driver omkring, människor utan något arbete. På en del öar är denna andel högre, och jag tror nog att Canouan Island hör till dem. Många gör vad de kan för att få en inkomst; fiskar, åker runt till båtarna som kommer och undrar om de behöver något, erbjuder sina tjänster på olika sätt, säljer fisk, hummer, bröd, frukt, tar hand om sopor, gör reklam för någon liten bar eller restaurang. Daffodils tvätteri på Bequia kom ut med en påse mango till oss som tack för att vi lämnat tvätten till just dem. Nu har många båtar gett sig iväg till USA, Europa eller Grenada/Trinidad; för öarna här i Grenadinerna är det lågsäsong med allt färre båtar som lokalinvånarna kan tjäna en slant på.

4 (2)

I bakgrunden Mayreau, Tobago Cays, Union Island

Det stod en ung familj med en sån söt liten unge utanför sitt hus, och jag funderade på att fråga om jag kunde få ta ett foto på det lilla barnet. Gjorde dock inte det, i stället fotade jag ett litet skjul tvärs över gatan som det stod ”Barbershop” på. Genast blev det liv i den lilla familjen. ”No no no”, sa kvinnan, och när jag vände mig om höll mannen ut sin hand och sa ” it´s money for that.” Det är också ett sätt att tjäna lite pengar, kräva att få betalt för att man fotograferat något. Har bara stött på detta några gånger tidigare, men har i det sammanhanget aldrig lämnat några pengar. Däremot kan vi ibland lämna bort en soppåse fast vi lika gärna kunde slängt den själv, bara för att mannen som kommer ut till oss ska få tjäna en liten slant. Köper en fisk gör vi också emellanåt, även om vi egentligen planerat något annat till middag. Det är god och trevlig omväxling med färskfångad fisk i stället för de djupfrysta bitarna från affären. Fiskelyckan på Tacoma är det ju som bekant si och så med. (Vi köpte en riktigt stor Red Snapper, för 15 EC och en kall öl. Fylld med örter och kryddor med vitt vin och smör ovanpå och sen grillad i folie blev den ytterst delikat. )

Nästa morgon kom mannen vi köpt fisken av förbi och frågade om fisken varit till belåtenhet. Det kunde vi intyga att den verkligen varit. Mannen såg nöjd ut, och tuffade sen vidare på sin hemmagjorda fiskeflotte. En stund efteråt kom en annan boatboy förbi, presenterade sig, önskade välkommen till Canouan Island, förklarade att de uppskattade vårt besök.

Var och varannan kväll, i skymningen, kommer Ezra förbi. Ezra har byggt den lilla, lilla strandbaren, byggd av bambu och palmblad. Han ler, hälsar godkväll, förklarar att just i kväll bjuder han på extra fin reggae-musik, han har dessutom sin alldeles egna rompunch, special special! Innan han åker iväg igen ropar han ”Enjoy your evening!”

3 (1)

Och visst gör vi det. Men när vi bara ligger sju båtar ankrade, eller bara tre stycken den sista kvällen, så undrar vi lite hur många besökare han får till sin lilla bar. Vi hoppas att det kommer locals dit, och att han kan tjäna tillräckligt mycket för att kunna försörja sig själv. Ezra är en av dem som gör vad han kan för att få en liten inkomst, men lätt är det inte.

Alla boatboys (som inte är några pojkar utan vuxna män) är alla utan undantag artiga, trevliga, tillmötesgående. Inga sura miner om man inte köper något. En gång mötte vi en sur kille i Marigot på St. Lucia (tyvärr är några av boatboysen just där kända för att kunna vara lite otrevliga) och boatboysen på Union Island kan vara mer än lovligt envisa, men, ändå trevliga. Vi har aldrig haft några problem med dessa män som försöker tjäna en slant – bara man själv hälsar trevligt och artigt och bemöter dem med respekt så är boatboysen inga problem.

83 (3)

Tobago Cays 2015

Den andra dagen på Canouan Island kom Swede Dreams, Sea Rocco och Nanny. Av åtta ankrade båtar var hälften från Göteborg! På kvällen skulle vi besöka en grillrestaurang uppe i bergen som någon av de andra fått nys om. 10 svenskar vandrade upp för de branta backarna till restaurangen – den smala gatan var full av fredagsfestande lokalbor och ett antal lösspringande hundar. Överallt, överallt musik med stora högtalare. I de små, små matvaruaffärerna, som ligger mycket tätt, stod inte bara affärsinnehavaren bakom disken utan också fem-sex av hans vänner eller släktingar. Och så högtalarna förstås, i varje liten affär.

Restaurangen visade sig vara ett litet, litet skjul där två madamer stod och grillade för glatta livet. Vi fick varsin frigolitförpackning med kött, oklart vad, någon slags potatisstuvning och lite sallad. Så gick vi till baren som låg alldeles intill och köpte tre öl för 10 EC. (På resorten vid stranden kostar en öl 14 EC.) Så skulle vi sätta oss – två bänkar vid ett bord, mitt framför öns största högtalare. Musiken dånade, vi begrep ju att något slags samtal var det ingen idé att ens försöka med, men emellanåt var det någon som i alla fall försökte ropa något i någon annans öra. En och annan av oss var lite lomhörd påföljande dag, eller hade drabbats av tinnitus.

Sen var det ju då frågan om vad det var vi åt – det var totalt kolsvart, både vid bordet och på gatan ett par dm ifrån, inte endaste lampa. Men, två av oss hade med oss de små dingelampor som vi fäster på motorn när vi far fram i mörkret, och när vi la dessa lampor på bordet så lyste de i alla fall upp lite grann. Det var dock fortfarande mörkt på tallrikarna, så jag fick lyfta lampan lite då och då för att se vad det var jag petade i mig. Två kycklinglår kunde jag urskilja, sen var det visst fläsk och en stor bit revben, men det sista? Jag åt i alla fall upp den okända köttbiten, men undrade såklart vad det var. Först efteråt fick jag veta att det var grissvans!

All denna mat, mer än vad vi orkade äta, kostade 20 EC. (Drygt 60 kronor.) Det är stor skillnad på priser för lokalbor och på en restaurang som mer riktar in sig på seglare.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi tyckte alla att det var en trevlig upplevelse att med lokalbefolkningen besöka detta lilla ställe, vara med och dansa på gatan, kort sagt delta i lokalbornas liv. (På hela kvällen såg vi inte någon enda annan ljushyad person än oss svenskar.) Anders och jag är mycket sällan borta från Tacoma på kvällen när det är kolsvart ute. Sist det hände, före Canouan Island, var när vi tillsammans med Nanny åt ute i St. Anne på Martinique. I St. Anne ligger MÅNGA båtar ankrade, och vi hittade faktiskt inte tillbaka till Tacoma förrän vi kuskat runt och letat i nästan en timme. Det var nära Nanny fick nattgäster den natten…

Tredje dagen på Canouan Island tog vi ner vårt stora soltak och sjöstuvade. Vi skulle gå vidare, men vart? Förmodligen till Union Island, medan de andra svenskbåtarna som för första gången besökte Grenadinerna planerade att gå till Mayreau. Men, allt eftersom morgonen gick blev vi alla allt mer fundersamma på hur vi skulle göra. Blåsväder väntades, i en hel vecka. Det finns inte någon riktigt bra plats att ta vägen då här i Grenadinerna – man kan välja mellan att ligga ankrad bakom ett rev med inget som helst skydd mot vinden, eller också kan man ligga i en vik med kraftiga fallvindar ner från bergen. Vi har redan fått pröva på dessa fallvindar här på Canouan. Det slutade i alla fall med skepparmöte ombord på Swede Dreams, och efter lite dividerande fram och tillbaka beslöt vi alla att ligga kvar. Här är mycket gott om plats så vi kan lägga ut riktigt mycket kätting, vi har till och med lite gratisinternet på båtarna, av varierande kvalité. En lyx vi inte är så bortskämda med ombord på Tacoma.

Original style…

Vi upptäckte att det var mycket fin snorkling här, den var till och med finare än på Pigeon Island och Peter Island. Vi såg fiskar helt nya för oss, bland annat en blå bläckfisk som blev brun när den låg på en sten. Det verkade som om den ändrade färg efter underlaget. Anders såg en blå fisk med självlysande ljusblå prickar – som neonlysande lampor. En annan i svenskgänget upptäckte en grotta full med humrar, små och riktigt stora. Med vår GoPro-kamera fick vi riktigt fina filmer, de finaste hittills.

68 (1)

Många olika slags koraller på det här korallhuvudet

Det har sina risker med att simma, snorkla och göra ren båten undertill. En av dom som låg ankrade här fick en krabba i örat! Det är små, små krabbor som brukar ligga på båtens vattenlinje, men nu gömde den sig först i skägget för att sen fortsätta in i örat, längre och längre in. Frun tog fram en pincett för att dra ut den, men efter att ha kikat in i örat kom hon på att det här ju borde filmas! Hon släppte pincetten för att hämta filmkameran, allt medan krabban kröp längre och längre in i örat. När hon till slut återgick till pincetten var det på gränsen att hon fick ut den, så långt in hade den krupit.

Jag själv – och Anders också – gick på grund. När man snorklar på korallreven måste man akta sig så man inte kommer för långt upp på revet. En del koraller är oerhört vassa, andra koraller, de röda, ger brännskador. Sjöborrarna är giftiga, man kan bli ordentligt dålig om man kommer åt eller trampar på en sådan. Det gäller alltså att se upp – jag brukar sträcka ner en arm då och då för att bedöma djupet.

Men så simmar man då omkring med kameran i handen, tar kort och filmar. Det är ju inte som så att det är helt slätt på korallrevet, utan det är små berg och uppstickande huvuden av korall överallt. Helt plötsligt när jag simmar omkring så upptäcker jag att det blir grundare och grundare, och när jag vänder mig om är det lika grunt överallt. Jag blir väldigt rädd, får nästan panik. Jag försöker simma med så små rörelser som möjligt, sträcker vid ett tillfälle ner handen och puttar mig framåt. Så får jag några meter framför mig se kanten på revet, det är alldeles djupblått framför. Nu gäller det bara att ta sig dit. Slår i korallerna några gånger men gör inte illa mig – det värsta är att jag känner mig så rädd. Till slut är jag i alla fall ute från revet, en erfarenhet rikare.

Vi har trevligt tillsammans med de andra svenska båtarna, träffas varje dag. Efter fyra, fem dagar fortsätter de andra till Tobago Cays, men innan dess var det under en timme på eftermiddagen 80% göteborgskt! Fem ankrade båtar varav fyra från Göteborg, det känns verkligen festligt!

83 (1)

Tobago Cays 2015

Anders och jag som besökt alla de små öarna här ett flertal gånger ligger kvar. Det ska blåsa upp ordentligt under natten, men här är så gott om plats att vi kan ha hela 60 meter kätting ute, detta till ett djup om 5 meter. Vindprognosen lyder på 12 m/s, men det kommer kraftiga fallvindar från bergen. Vi funderar dock mycket på hur vi ska göra, bestämmer oss dag för dag om vi ska ligga kvar eller gå till Union Island för att klarera ut och sen fortsätta till Carrriacou. Från Carriacou vill vi sen gå till Tobago, men… Vi undrar båda om vi kommer dit. Det kommer regelbundet områden med kraftig vind från området öster om Tobago. Denna ö ligger betydligt mer utsatt för kraftiga vindar än Grenada och Trinidad, som ligger mer västerut.

99  Union Island

Union Island

Nästa dag, 1:a juni. Orkansäsong! Regnperiod!

Efter en dryg vecka här på Canouan Island så drar vi då slutligen upp ankaret. Vi är båda glada över besöket här. Den största behållningen är alla goda möten med lokalborna, men även känslan av att det inte är en massa andra seglare här. Och så det glada, fina svenskgänget…! Och den fina snorklingen..! Hit kommer vi gärna igen!

Vi går iväg till Union Island och passerar på vägen de andra svenskbåtarna på Tobago Cays. Anders klarerar nu ut, och i morgon bitti går vi iväg till Carriacou. Hela den närmaste veckan ska det blåsa 10-14 m/s, efter en vecka väntas lugnare väder. (Som det ser ut nu, det ändrar sig snabbt.) Om en vecka är det å andra sidan precis rak motvind mot Tobago.

Vi får väl se var vi hamnar så småningom…

Detta bildspel kräver JavaScript.