Skrivet av: sytacoma | 2016-11-11

Blixt och dunder!

Så här långt söderut är det en hel del åska. Nästan varje kväll ser vi blixtar från åskoväder över Venezuela. Ibland kommer åskan närmare, som häromkvällen. Blixtarna ljungar över halva himlen, varje sekund, molnen lyses upp i olika rosa-gula nyanser, ibland kommer ”riktiga” blixtar som ibland sträcker sig ner mot havet, ibland vägrätt över himlen. Det är ett sant skådespel!

Vi lägger oss tidigt på Tacoma, men himlen var så dramatiskt vacker att jag inte kunde gå ner. Anders somnade, men jag satt uppe. Så småningom när åskan kom allt närmare tyckte jag dock att det var bäst att väcka Anders. Jollen var som vanligt upphissad utmed Tacomas styrbordssida, och det är inte roligt att ha en tung jolle vilt flygande i luften i de vindhastigheter på 20-25 m/s som det kan bli.

Jollen hissades ned, och vi funderade lite på om vi också skulle ta ner det stora soltaket. Vi vet ju hur det är att mitt i natten i piskande regn stå uppe på däck och i stormbyar ta ner soltaket, så ibland tar vi ner det för säkerhets skull. Så gjorde vi nu också.

Jag somnade så småningom, åskan verkade inte komma så värst mycket närmare, men mitt i natten blåste det upp ordentligt och blixtarna var nu tydligt nära. Dock inte rakt över oss – kanske någon eller några kilometer ifrån.

Det blåste så pass att några båtar draggade – en av dem rakt mot Nanny, som fick en orolig natt.

Den draggande båten passerade bara någon meter bakom deras dävertar och lade sig sedan tillrätta där, 1-2 meter ifrån.

Betydligt högre vindhastigheter var det vid åskovädret på Bonaire, som gick precis ovanför oss. Här på Curacao fick vi veta att den svenska båten Loupan som låg alldeles intill, oss på bojen bredvid ca 10 meter ifrån; fick AIS, VHF och vindinstrument utslagna av den elektromagnetiska strålningen.

Vad berodde det på att vi som låg så väldigt nära klarade oss? Slumpen, eller att vi kanske hade äldre instrument som kanske inte var lika känsliga? Omöjligt att veta.

Att få instrument förstörda på det här sättet innebär många svårigheter. Det är inte så ”enkelt” som att bara skaffa nya, montera dem och hoppas att snabbt få ersättning från försäkringsbolaget. För det första kanske man befinner sig på en plats där man inte kan få tag i instrumenten. Sen är det som så att alla elektroniska grejor måste kunna ”prata” med varandra. Om vi köper nya instrument så kanske de inte alls går ihop med plotter och navigationsprogram. Loupan löser det på så sätt att en bekant från Sverige åker ner på en liten oplanerad ”minisemester”, med i bagaget finns de rätta instrumenten inköpta i Sverige.

Det är absolut inte trevligt med åska ute till havs när vi är långt från land. Vad man kan göra är att slå på radarn för att se i vilken riktning åskan går, och sedan försöka styra undan. Går inte det, utan man riskerar att få åskan rakt över sig, kan man koppla ur alla ledningar som går till antennerna uppe i masten. Detta har vi aldrig behövt göra.

Man kan också lägga ut åskledare från stag och vant ett par meter ner i vattnet, men som jag skrivit tidigare är det delade meningar om detta är bra eller inte. En del menar att åskledare kan öka risken för åsknedslag i båten.

Vid hotande åska proppar vi alltid ugnen full. Där ligger förutom några laptops också satellittelefonen, en GPS och en VHF. Skulle instrumenten slås ut har vi i alla fall en GPS + en liten lös kompass, så vi vet åt vilket håll vi ska styra.

SONY DSC

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: