Skrivet av: sytacoma | 2017-01-11

Spanish Virgin Islands

Den 30:a och 31:e tog julvindarna en liten paus, så vi passade då på att gå iväg till Spanish VI. Det blev en fin om än lite rullig segling i den relativt höga sjö som var efter senaste tidens blåsväder. Vid 13-tiden gick vi in mot ”innanhavet” Ensenada Ponda på Culebra och ankrade i den nordvästra delen precis intill den lilla staden.

9-flamenco-beach

Flamenco Beach

10 sekunder efter det att vi var klara med ankringen greppade Anders telefonen för att ringa Home Security och meddela att vi nu var på Puerto Ricos vatten. Här skulle det minsann inte bli någon utskällning för att vi väntat med att ringa! Men att få framfört vårt ärende var inte det lättaste – Anders ringde det nummer vi fått, och mottagningen var absolut inte den bästa när han skulle svara på alla frågor om fakta kring båten och våra passnummer och våra personnummer och så vidare… Efter ca 10-15 minuter bröts samtalet, men trots att Anders sedan gjorde flera försök att ringa fick vi inte till någon ny kontakt. (Senare förstod vi att detta samtal, som skulle ha varit ett kostnadsfritt lokalsamtal, i stället med allra största sannolikhet gick över satellit. Här försvann alla de 4 GB som vi två dagar tidigare köpt för 45 dollar. Förmodligen berodde detta på att vi i stället för att slå en 1:a i början slog 001.)

0-staden-4

Något nervösa tog vi jollen in till bryggan och travade sedan iväg till flygplatsen för att klarera in.

Anders förklarade att vi försökt ringa Home Security men att samtalet brutits och att vi inte lyckats få någon förnyad kontakt. Damen lyssnade, påbörjade sedan en 10-15 minuter lång och pedagogisk instruktion om vad som gäller här och vad vi måste tänka på och vad vi förväntas göra och vad vi inte förväntas göra. Allt framfördes på ett trevligt sätt, och hon förhörde sig med jämna mellanrum om att vi förstått.

1-rosa

När alla papper under lite småprat var ifyllda och vi var nästan klara nickade Anders mot President Obamas porträtt på väggen och sa något om att nu får du väl snart sätta upp Mr. Trumps porträtt i stället. Damen tog ett djupt andetag, förklarade sedan att det här är ett stort land som det råder demokrati i. Sedan muttrade hon något ohörbart, för att sedan säga att ”He´s not my choice.”

Som avslutning instruerade hon oss om att ”om vi nu skulle träffa på Coastguard och de skulle fråga om ni ringt så säger ni bara att javisst, vi har ringt, och så visar ni det här papperet och den här stämpeln och hälsar från mig. Allt är helt Okej!”

3-bahia-de-sardinas-2

Mini-Tacoma ankrad vid Bahia de Sardinas

Ensenada Ponda där vi nu ligger ankrade är egentligen en jättestor vulkankrater. Det är – tidvis – ingen lugn ankringsplats! När vinden piper i är det ganska gungigt. Små propellerplan lyfter från den lilla flygplatsen bredvid ankringsplatsen – ibland går det bara 15-20 sekunder mellan planen. De surrar som små humlor alldeles ovanför alla masttoppar och de väsnas värre än de allra största jumbojetplanen som går ovanför Prickly Bay på Grenada. På kvällarna är det ofta musik och liv inifrån land. (Trevligt!) På kvällen den 30:e började utryckningsfordon att blinka och tuta med värsta sirenerna. Det verkade vara ca 8-10 polisbilar och brandbilar, och allra sist en bil med ljusgirlanger. Under någon timmes tid, kanske i två timmar, körde de långsamt fram och tillbaka på stora vägen utefter bukten, hela tiden med sirenerna på. Någon slags demonstration? Vi vet inte.

4-culebra-ostra-bakom-revet-1

Ankring bakom korallrev på östra Culebra

Inne på ön och i det lilla, lilla samhället Dewey – knappt mer än en gata stor – råder annars en väldigt avslappnad och sömnig atmosfär. Allt känns genuint charmigt. Gamla män och kvinnor sitter utanför sin port och betraktar vad som sker på gatan. Hängmattor finns utanför de flesta av de små husen. När bussen som ska ta oss till Flamenco Beach kommer försvinner chauffören iväg med orden ”Five minutes!” Han återkommer 20-25 minuter senare, glatt leende. Här kan man inte ha bråttom, och ska inte ha bråttom.

7-ej-ha-brattom

Inne i kyrkan är det desto livligare – när det sjungs, då sjungs det så taket nästan lyfter. Takten understryks med handklappning och diverse rytminstrument, bland annat trummor. Vi var med en stund på Nyårsdagens gudstjänst, några dagar senare kom vi in i kyrkan precis då en dopgudstjänst var slut. Alla gästerna, små som stora, hade godispåsar i händerna – dessa hade dopbarnets föräldrar delat ut. Barnen fick dessutom välja varsin sak från ett stort presentbord – en pojke kom med en riktigt stor kartong Lego i famnen.

8-flamenco-beach-9

Flamenco Beach

Det är något konstigt med vädret!”

Så många gånger jag det senaste halvåret hört långseglande vänner säga detta… Så många gånger jag läst det på olika långseglarbloggar… Också Anders och jag har tänkt detta, och pratat om detta. Vädret stämmer inte längre med hur det ”alltid” har varit. Ändå vet vi att vädret här har förändrats de senaste årtiondena, med acceleration sedan orkanen Ivan härjade för 13 år sedan. Helt övertygade är vi om att det hör samman med klimatförändringarna.

I oktober drog orkanen Matthew förbi tätt, tätt intill Curacao och Bonaire – båda öarna ligger utanför orkanbältet, men nu var de ytterst nära att drabbas. Blåsigt var det, om det var kulingvindar eller stormvindar vet jag inte, men det var i alla fall inga orkanvindar där nere (men alltså väldigt nära.) Nu i december och under de första dagarna av januari har det varit många, många regnskurar, nästan varje dag, vissa dagar upp mot ca 20 regnskurar om dagen. Tidigare har vi knappt haft något regn alls i december och januari. Jag minns ett åskoväder på julafton 2013, men annars kan jag inte dra mig till minnes något regn i december. Kanske några gånger, men inget jag minns.

9-flamenco-beach

Flamenco Beach

De kraftiga julvindarna om ca 12-15 m/s tyckte vi började ovanligt tidigt. Under dessa vindar ligger man helst stilla på någon lugn plats med sjölä. Den sjö som då råder ute på öppet hav är inte att leka med.

Orkansäsongen tog officiellt slut 30:e november. Nu är det januari – och vi var för några dagar sen tämligen oroliga. Vädersajterna visade att en stormfront skulle dra fram precis norr om Puerto Rico och Culebra. Vindarna väntades vara ca 50 knop, vindbyarna upp mot 60 knop. 25-30 m/s…Det skulle vara något lättare vindar just här, ca 35-40 knop, men skulle centrum av fronten gå lite längre söderut än vad prognosen visade så skulle det bli väldigt, väldigt jobbigt. Detta är inte de vanliga julvindarna, utan en lågtrycksfront som från sydöstra USA gått mot sydost.

10-culebrita-48

Vi har aldrig tidigare legat för ankar i sådana kraftiga vindar som väntades. Några dagar innan lade vi oss tillrätta på en plats med bra utrymme och lade ut 65 meter kätting, 10 gånger djupet. Anders tog fram en bit extrakätting, vi planerade att – för allra första gången – utnyttja vårt extra ankare för att tandemankra. När vi av Blå Ellinor, som låg en bit framför oss, fick veta att blåsvädret skulle fortsätta minst till den 22:a januari – så långt som 14-dagarsprognosen visade – övervägde vi att under måndagen, då det skulle vara lugnt, gå tillbaka österut mot Charlotte Amalie. Det kändes som en tråkig lösning, eftersom vi har mycket kvar att se här. Men, vi såg inte något slut på dessa vindar och vi måste vara tillbaka på BVI senast den 2:a februari (vårt ESTA-tillstånd som ger oss rätt att segla omkring i USA går ut då). Därför var vi kanske tvungna att passa på att ta oss en bit österut när det nu skulle vara lugnare.

Ett par dagar av oro, men så mildrades prognosen. Vi ligger kvar här och väntar ut blåsvädret, sen räknar vi med att upptäcka mer av detta vackra seglingsområde. Som det ser ut nu verkar det bli ett väderomslag till lugnare vindar omkring den 18:e, åtminstone norr om Culebra. Om det lugna vädret ser ut att hålla i i sig i någon vecka så går vi upp längs västkusten för att utforska dessa trakter, kanske går vi också iväg mot Vieques.

Mer om Culebra och Culebrita kommer så småningom.