Skrivet av: sytacoma | 2017-01-23

Culebra och Culebrita

I en dryg vecka av vår tid i Spanish Virgin Islands låg vi ankrade i Ensenada Ponda, detta på grund av den starka vinden som kom norrifrån. För det mesta blåste det 13-19 m/s – mycket för att vara i mitten av januari, men inte alls i närheten av de vindstyrkor som prognoserna först visade.

Vi hann bli ordentligt trötta på dessa starka och envisa vindar. Men så – äntligen! Den 18:e januari blev det ett väderomslag till betydligt lugnare vindar. Faktiskt var det knappt någon vind alls under ca tio dagar tid, 0-4 m/s. Vi utnyttjade detta till att upptäcka olika vikar på Culebras västra sida, samt ett par vikar på Cayo Luis Penas västra och södra sida.

Under veckan då vi låg inblåsta tog vi jollen genom den lilla lagunen till Bahia de Sardinas, vi tog bussen till den långa och mycket vackra stranden Flamenco Beach. Vi kom tidigt, och regnet hängde i luften när vi kom, men alla de ungdomar som tältar inne bland palmerna var i full gång. Lite för kyligt och lite för tidigt för att det skulle vara intressant med windsurfing, men det spelades spel av alla de slag och ölburkarna var redan på plats.

21-flamenco-beach-1

Flamenco Beach

På en resesajt – och i guideboken – läste jag att Flamenco Beach är 3:e vackraste stranden i Västindien. På ett annat ställe läste jag att det var den andra vackraste stranden i världen. Hur det är med den saken vet jag inte, men helt klart är att Flamenco Beach är oerhört populär, både bland lokalinnevånarna och turister.

I änden på stranden står två rostiga stridsvagnar, kvarlämnade från den tid då USA använde Culebra som militärt övningsområde. Det finns mer som är kvarlämnat i vattnen runt Culebras kust – en massa militärt järnskrot samt en del minor. Av den anledningen är Ensenada Ponda ett av få ställen man kan ankra på – i stället får man lägga sig på gratisbojar som finns överallt runt kusten. Ett par båtvänner som var på promenad mot en strand blev bortmotade eftersom det pågick minröjning.

Vi hade planerat att besöka Vieques, som ligger ett par timmars segling söder om Culebra. Där är personer från USA mycket impopulära, rentav ovälkomna, talade våra amerikanska vänner om för oss. Orsaken till detta är att USA och NATO använde östra Vieques och vattnen runt om som övningsfält av flygbombning. Nu när de slutat med dessa övningar kan man ankra också i de östra vikarna, på egen risk. Mycket skrot i vattnet och mycket skrot på stränderna. I guideboken varnas det för att plocka upp saker som ligger på stranden. Vad man kanske kan tro är en stor snäcka kan i stället vara en skarpladdad mina. (Stora delar av Karibiska sjön används fortfarande av US Navy och NATO, som militärt övningsområde. Kommer då en liten fredlig svensk segelbåt inglidande mitt bland allt skjutande och alla bomber så kan det bli lite nervöst.)

20-bahia-de-sardinas-3

Bahia Sardinas

Vi har legat på boj innanför en hel del olika korallrev. En extra blåsig eftermiddag och natt låg vi bakom revet alldeles vid inloppet till Ensenada Ponda – det är en speciell känsla när vinden viner och vågorna går höga och bara detta korallrev som inte ens syns från däck är det enda som finns mellan Tacoma och Sydamerika – eller Afrika, när det var sydvästlig vind som rådde.

Allra finast tycker vi båda att den lilla ön Culebrita är. Vi gick in i viken på den norra sidan mycket långsamt – det enda sjökortet visade var ett stort brunt område som betecknades som korallområde. Inga djupsiffror alls, och ingen markering för var det skulle kunna tänkas finnas korallhuvuden. Nu var det inte så svårt som vi var rädda för, men man vet ju aldrig när man kommer till en ny plats hur det är.

Culebrita! Så makalöst vacker!! När vi gav oss iväg därifrån efter endast en dag (vindarna!) så hoppades vi verkligen att vi skulle kunna återkomma till denna helt underbara strand på norra sidan.

11-tacoma-pa-culebrita

Tacoma vid Culebrita

Efter tips från Blå Ellinor ägnade vi mycket tid åt västra Culebra. En underbar kust med massor av små gömda stränder, de flesta helt folktomma. Utanför nästan alla stränder låg bojar utlagda. Vår absoluta favorit blev Tamarindo Beach, där vi låg i sammanlagt tre nätter. Bara några meter från Tacoma, ca 5 meter bort, låg det mest fantastiska korallrev. Vi har aldrig förr sett så många koraller koncentrerade till ett område, sida vid sida. Allra vanligast var seafans, ”havsfläktar”, i olika nyanser av violett, gult och beige. Det liknade en undervattensskog där de sakta vajade fram och tillbaka. Så vackert…

34-snorkling-fin-11

Den första morgonen utanför Tamarindo Beach packade vi ihop badkläder, kameror, böcker, mat; rodde sen jollen in till stranden och lyfte med gemensamma krafter upp den så långt att vi kunde låsa fast den vid träden. Vi tänkte gå en stig bort mot Flamenco Beach och tillbringa förmiddagen där. När vi låst jollen tog vi tio steg in mot stigen – sen kom vi inte längre. Där stod en stadig – men väldigt trevlig – vakt. Han förklarade att hela halvön var avspärrad på grund av minröjning. ”Lyssnar vi inte på kanal 16?” undrade han. Jo, när vi seglar, men inte när vi ligger vid boj en vindstilla dag utan en enda annan båt i sikte… Han förklarade att de en gång i halvtimmen gått ut med budskapet att det var landstigningsförbud på stranden på grund av minor och granater som kunde explodera. Han talade också om att han kommit hit i oktober från Montana – där han egentligen bor – speciellt inkallad för att spränga minor.

Så det var bara att ta jollen tillbaka till Tacoma…

28-tamarindo-beach-1

Anders snorklar vid Tamarindo Beach

Man kan förstå lokalbefolkningens ilska över USA och NATO som spritt minor och granater lite hur som helst runt Culebra och Vieques. Att inte kunna röra sig hur man vill över öarna, att inte kunna gå till den närmsta fina stranden för att bada…

En dag låg vi utanför västra sidan på den lilla ön Cayo Luis Pena. Helt ensamma, faktum var att vi knappt såg en enda båt, och då på mycket långt avstånd bort mot Puerto Rico. Utanför en annan pytteliten ö en bit bort, Las Hermanas, låg det dock en båt. På ön kunde vi se ett tiotal personer mycket långsamt röra sig framåt längs en linje. Med allra största sannolikhet höll de på med minröjning även där.

En annan dag låg vi utmed södra sidan på Cayo Luis Pena – ytterligare en paradisstrand, också här var vi till en början helt ensamma. Detta att ligga utanför en palmkantad strand utan några andra båtar eller människor i sikte känns ovant, och mycket speciellt.

Hjärnkorall

Vi har blivit mycket, mycket förtjusta i Spanish Virgin Islands. Culebrita och Tamerindo Beach på Culebra är nu två av våra absoluta favoritställen. Det är på sina håll lika vackert på BVI och US VI, men skillnaden mot här är att det verkligen känns jungfruligt och oexploterat. Kanske var det så här Västindien såg ut för 20 år sedan, innan verksamheten med charterbåtar startade. Vi är förundrade över att här inte är fler seglare, men anledningen till detta är förmodligen att här inte finns de stora charterbåtsföretag som vart och ett hyr ut flera hundra katamaraner. I USVI och BVI känns det som om ca 80-90% av båtarna är charterkatamaraner, här har vi knappt sett någon charterbåt alls – kanske ett par stycken under hela tiden. Här är 80-90% av båtarna traditionella enskrovsbåtar.

Om någon timme går vi tillbaka till paradisön Culebrita, och i morgon går vi österut mot St. Thomas. Tvätt och diverse inköp står på agendan, kanske får kaptenskan till och med sin frisyr fixad. Senast jag var hos en frisör var i mitten av juli, så jag ser onekligen något vildvuxen ut. Sen går vi vidare till St. John – här vill vi vandra omkring lite mer på de vackra vandringslederna, kanske också besöka någon vik vi tidigare aldrig varit i. Väldigt gärna också återvända till Lameshur Bay, en av våra favoritvikar.

Vindarna snurrar lite hur som helst här, de stadiga ostliga passadvindarna som borde blåsa har vi inte sett röken av. Just nu är vinden nordvästlig. Nordvästlig vind har vi inte upplevt på snart fyra år. Det var väl på Nordsjön om jag minns rätt, när vi skulle gå mot väster… (i kuling!) I morgon väntas det bli sydlig till sydvästlig vind – medvind när vi går österut!

Den här seglingssäsongen har – så här långt – varit mycket annorlunda mot de första åren. Vi seglade västerut till Bonaire och Curacao – roligt att ha varit där, men det var verkligen med blandade känslor vi upptäckte öarna. Jobbigt, jobbigt, jobbigt med moskiterna, hettan, åskan, de häftiga regnen…Så kom vi hit upp, till Spanish Virgin Islands. Så skönt! Svalare väder, inga moskiter alls! Så vackert! Men regn, regn; och hårda vindar. (Verkar som om det nu regnat färdigt, vi har bara haft vackert väder senaste tiden. ) Vi är mycket nöjda med att ha kommit hit, men nog hade vi viljat segla omkring mer och upplevt ännu mer i stället för att ligga inblåsta en stor del av tiden.

Svalare väder, skrev jag… Faktum är att vi inte upplevt dessa temperaturer sen vi lämnade Skottland. På morgonen när vi stiger upp är det 18-19 grader, mitt på dagen ca 25 grader (i stället för normala 28-32 grader. ) I vattnet är det 24-25 grader i stället för normala 28-29 grader. Det är lite småkyligt i blåsten, och man kan inte ligga i och snorkla hur länge som helst. Efter första simturen med undervattenskameran vid Tamarindo Beach huttrade jag rejält, och huttrat, samt längtat efter en tröja, det har jag inte gjort på drygt 3 år. (Undantaget när vi varit i Sverige.) Vi har funderat på om det är närheten till Nordamerika som är orsaken till det svala vädret, men Anders hörde sen på radion att det  faktiskt är ovanligt kyligt för den här årstiden.