Skrivet av: sytacoma | 2017-04-26

Förberedelserna fortskrider

Här kommer den utlovade listan på allt vad vi håller på med, att ta del av för den intresserade. (Jag vet att det är flera som planerar sin långsegling som tar del av innehållet på Tacomas hemsida). Punkterna kommer väldigt huller om buller. Förmodligen tycker en och annan att vi är lite för nitiska, men med vetskap om hur förhållandena på seglingen mot Azorerna kan vara är vi gärna lite extra noggranna just när det gäller säkerheten på denna sträcka. Det jag skrivit med kursiv stil är kommentarer till punkterna. (Säkert har vi glömt att skriva upp en del av vad vi gjort.)

Detta är fixat och klart:

Kontrollera allt på däck

Byta linor till vindroder, genua samt uthal genua

Köpa ny livflotte Den gamla livflotten är från 1999. Det kanske är okej om man lyckats packa om den vart tredje år, som man ska göra. Detta har vi inte lyckats med, och vi vet andra som inte heller klarat det. Av någon anledning är det – som vi och andra har upplevt – helt omöjligt att hitta någon firma som vill packa om en livflotte i container. Kanske har det med vaccuumpackningen att göra. Vi har också anledning att tro att vaccuumpackningen av vår gamla flotte är skadad.

Gå igenom alla stuvutrymmen+skåp. Slänga! När vi gav oss iväg sommaren 2013 hade vi ännu inte bestämt oss för hur länge vi skulle vara borta och om vi skulle stanna i Karibien eller segla jorden runt. Vi hade därför med oss massvis av ”bra att ha-grejor”, men också en hel del saker att använda som bytesobjekt, om man nu gärna ville ha lite frukt på någon avlägsen ö. Alltså hade vi med oss en hel del gamla urvuxna barnkläder, kasserade vuxenkläder av olika slag samt småsaker som vi läst att befolkningen på avlägsna platser blir väldigt glada för. (Till exempel gamla glasögon) En del köptes nytt, som till exempel tio stycken JULA-kepsar för tio kronor styck. Vi har slängt massor, massor; men vi har också skänkt massor till en torgmadam på marknaden. Så nu säljs barnens gamla urvuxna kläder och mina linnen som jag aldrig använder plus en del annat smått och gott på en marknad i Västindien.Vi har även bytt plats på en hel del, så det som kan tänkas behövas ligger lätt åtkomligt.

Köpa ny fender + bollfender När vi lämnade Sverige hade vi nya, stora, dyra fendrar. Ett onödigt köp, de blev dåliga ganska direkt här nere i värmen, och vi har succesivt bytt ut dem. Det enda som duger här nere när det gäller jollen är hypalon, när det gäller fendrarna vet jag inte vad materialet heter.

Köpa ytterligare fyra dieseldunkar Överallt får vi rådet att ta med riktigt mycket diesel på vägen mot Azorerna. Vi har nu 395 liter diesel i tankarna och ytterligare 200 liter i dunkar.

Kontrollera epirben Den är OK!

Fylla på gasol

Lägga ut en mycket preliminär rutt på papperssjökortet för storcirkelnavigering

Kontrollera sjökorten på plotter samt navigationsdator. Lägga ut en mycket preliminär rutt

Klättra upp i masten och se att allt är okej

Skaka och säkra brandsläckarna

Kontrollera alla spärrband till spis, lådor och kojer

Testa värmaren Vi vet att man ska låta den gå lite grann ibland, men av någon anledning här nere där det ibland är ca 35 grader inne är detta något som totalt glömts bort. Följaktligen trilskades också värmaren lite till en början, det blev rökutveckling i motorrummet så vi fick avbryta testet. Nästa gång och gången därefter gick det bättre.

Lägga extraankaret i sittbrunnsförrådet Tacoma är ganska framtung med två ankare och 80 meter 10mm-kätting. Anders hade även funderingar på att kroka av kättingen och lägga den på annan plats, men den funderingen har vi lämnat.

Ta fram aktuella guideböcker.

Köpa motorolja + olja till dingemotorn

Av vaxduk klippa till fyra skydd för ventilerna. Lägg i plastpåse tillsammans med band. Att sätta på ventilerna om det skulle bli riktigt busväder

Impregnera Anders sjökläder samt jackorna

Ta bort kläderna i ”hänggarderoben” och i stället lägga in sjökläderna där

Ta fram de gamla sjökläderna att ha som reserv

Skriva matsedel och inköpslistor.

Handla mat. Vi har ägnat mycket tid åt att proviantera och stuva all mat på ett bra sätt

Laga färdiga maträtter och frysa in

Tandläkarbesök för kontroller

Förbereda Grabbags, nödtunnor och nackväskor. (Använda en tunna till sopor?)

Boka vinteruppläggning för vintern ej helt klart. Efterom Tacoma har teakdäck vill vi ha vinterförvaring inomhus

Informera Pantaenius (+ före avfärd.) Förlänga sjukförsäkringen hos Gouda till första augusti

Uppdatera Erik om väderinfo.

Testa om Erik kan posta till hemsidan

Putsa propellern

Lägga nödraketer, wirekapare, brandsläckare, plexiglaslucka samt kuvös lätt åtkomliga i sittbrunnsförrådet Vi har en två-delad trälucka med ”galler” till Tacoma. Innan vi lämnade Sverige lät vi tillverka en plexiglaslucka i ett stycke, med lås för att kunna låsa både invändigt och utvändigt. Denna lucka är det meningen att vi ska använda om riktigt busväder väntas. Vi lät också tillverka en ”kuvös” i kapelltyg (Umbrella) som vi kan fästa i sprayhooden. Denna kuvös gör att man kan sitta helt skyddad för väder och vind och  vid behov bara sträcka ut en arm om man behöver ändra kurs. Vi använde den en hel del på vägen mot Skottland.

Ta fram täcken och filtar, vädra, lägga i vaccumpåsar i klädskåpet

Ta fram varma kläder, mössor, vantar, stövlar, tofflor Behövs kanske inte så mycket på vägen mot Azorerna, men senare mot Irland kan det garanterat vara skönt att ha kläderna lätt åtkomliga.

Stuva undan en del muggar och glas

Förpacka en del fina böcker jag är rädd om i dubbla tjocka plastkassar.

Necessär med tandborste, tvål och dylikt i kök När det gungar mycket är det betydligt lättare att till exempel borsta tänderna i köket än framme på toan.

Kraftiga plastpåsar till hands att lägga kameror i

Kvar att göra:

Lämna in tvätt

Repetera hur man gör med epirb, danaboy och andra säkerhetsgrejor

Lägga datorer i sina väskor. Placera var? Vaccumpåse tillgänglig

Köpa och vaccumpacka ost. Vi har en vaccuumsealer från OBH Nordica. Denna har vi haft mycket glädje av, för att få mat av olika slag att hålla sig riktigt länge. Ost klarar sig i ett par månader i kylen.

Tvätta kyl, isa ur frys. Plats över till mer mat i frys?

Göra i ordning mjölpåsar till brödbak  Mycket lättare att baka bröd när man bara behöver ta fram en påse mjöl blandat med salt och kryddor och sen bara blanda i jäst och degvätska.

Ordna med fastsättning av ny livflotte

Surra fast två tunnor på akterdäck

Putsa mera på propellern?

Låna sex böcker varje vecka Tänk att vi kan sitta här och låna böcker från Göteborgs bibliotek, att använda på våra helt oumbärliga läsplattor av märket NOOK. Vi har sen fyra veckor på oss att läsa böckerna. NOOK-plattan har belysning, så vi kan läsa i mörker utan att behöva slösa med ström till lampor. 

Byta batterier? Denna punkt kräver ett separat kapitel. Anders har ägnat hur mycket tid som helst åt våra batterier (40 timmar? 50? 60?)

Att göra två sista dagarna:

Dieseltankar och vattentankar helt fulla Vi har 450 liter vatten i tankarna, 40 liter i dunkar på däck samt 60 liter i 5-litersdunkar inne. Dessutom har vi watermaker med kapacitet 50 liter i timmen. Varför så mycket vatten om vi nu har watermaker, kanske någon undrar? Svaret är att man inte kan förlita sig på watermakern, den kan trassla eller rent av gå sönder. Inte heller kan man förlita sig på vattentankarna – vattnet kan bli förorenat, eller någon kan av misstag lämna en kran öppen så allt rinner ut. Man måste ha med sig extra vatten så det räcker till dricksvatten. (Dessutom kan elen slås ut, och då fungerar inte den elektriska vattenpumpen. Om detta skulle hända oss kan vi koppla om fotpedalpumpen vi har till saltvatten och i stället använda den till vattnet i tankarna.)

Köpa frukt och grönt, samt sista färskmaten att ha i kyl

Laga ytterligare ett par middagar att förvara i kyl

Lägga stora soltygen under Anders koj

Väska i sittbrunnen med nötter, russin,hårt bröd, tonfisk, konservöppnare med mera

Låna böcker

Klarera ut

Lägga in det sista i nödväskorna

Surra jollen på däck. Ta ut ungefär hälften av luften.

Säkra luckorna i sittbrunnen

Ankaret upp! Slå av ankarströmmen

Sätta i plugg till ankarbox

Länspumpslarmet på

Detta bildspel kräver JavaScript.

Annonser

Responses

  1. Imponerande och genomtänkt. Om jag får lägga till några punkter så blir det att kolla motorkuddar/fästen och att batterierna sitter fast.

    • Viktiga punkter! Fast vi diskuterade lite hur man kollar motorkuddarna på bästa sätt – har ni något tips?


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: