Skrivet av: sytacoma | 2017-06-04

3/6, dag 22

3/6, dag 22    Ändrade planer! Efter att under natten sett senaste Grib-filen så beslöt vi oss för att gå direkt till Horta på Faifal, och alltså inte till Flores. Det ska blåsa hårt under tisdagen, och vi är väldigt tveksamma till den lilla hamnen på Flores under de förhållandena.

Blåsvädret är ännu en av alla de otaliga fronter som kommer från nordväst, men denna är lite elakare än de andra. Vi fick vetskap om den redan för en vecka sen, att den var något att hålla ögonen på.

Beslutet att gå till Horta innebär att vi nu fått bråttom – det är 80M längre sträcka till Horta än till Flores, och vi vill vara framme helst senast kl. 16 på måndag. Det kan dröja innan man får sig en plats i hamnen, först måste man lägga till vid en angöringsbrygga och kanske blir vi också tvungna att ankra innan dess, på en botten med dåligt ankarfäste. Hamnen är förmodligen tämligen full med båtar.

Vi seglar nu med fulla segel och har som mål att gå med 6K, men det är lite si och så med det. Lite för svag vind. Det kommer att bli ännu mindre vind, då får vi motorsegla eller kanske bara gå för motor.

Annars går allt sin gilla gång. Vi spanar ihärdigt efter val, det är ganska vanligt att se val när man närmar sig Azorerna. Men havet är lika tomt och ödsligt som vanligt.

Vi har med ögonen knappt sett några båtar alls på 2½ vecka – 4 stycken om jag minns rätt.
Vad som är väldigt märkligt är att alla gångerna har vi varit på kollisionskurs med det andra fartyget. (Och när jag säger kollisionskurs så menar jag att vi förmodligen skulle ha krockat med varandra om ingen åtgärd vidtogs – detta ser man tydligt på AIS:en.) Det har varit en segelbåt, ett lastfartyg och två oljetankers. Segelbåten passerade alldeles framför oss, de stora fartygen väjer för oss så fint i god tid. Man ser väldigt tydligt när de väjer, åt vilket håll och med hur många grader. Sen vänder de tillbaka till sin gamla kurs igen.

Det blir allt mer kyligt. Vi sitter nu ute med fleecebyxor, sockor, tröja, väst och softshelljacka. På natten är det både täcke och filt som gäller. Igår tog vi en dusch på akterdäck. På väg dit fick jag mig en dusch från havet, och inte var det 29 grader på det vattnet inte, som vi vant oss vid. Väl framme vid duschen var det snabba ryck som gällde, för jisses vad kallt det var i vinden!

Position kl. 23.00 UTC: 37 22N, 33 14W

Responses

1. Härligt! Snart land i sikte! Ni väljer rätt hamn. Trevligt ställe med alla facoliteter. Nu har vi plottat er senaste position