Skrivet av: sytacoma | 2017-08-11

Nordsjön, Skagerack, Sverige…

Sträckan Farsund-Inverness tog 2013 fyra dygn. Samma sträcka men i motsatt riktning tog nu bara drygt 2½ dygn.

Vi hade bestämt att gå iväg fredagen den 4:e från Inverness, samtidigt som vår tidigare navigationslärare Stina med besättning. Vi träffades kvällen innan ombord på Tacoma och gjorde upp en strategi för Nordsjön, men efter att på fredag morgon ha tittat på senaste vindprognosen blev vi väldigt tveksamma. Vi bestämde oss för att gå iväg under lördagen  i stället, vi hade ju ingen tidspress, men under hela förmiddagen velade vi fram och tillbaka. Klockan 11.45 då den senaste prognosen väntades skulle vi definitivt bestämma oss. Vi har helt klara, hade till och med lagt om linorna och tagit bort fendrar, men prognosen dröjde. När klockan var 12.30 kunde vi inte vänta längre – skulle vi ge oss i väg och passa tidvattnet och få medström i stället för motström fick vi ge oss iväg på stubinen!

DSC_0006

Så det gjorde vi, tillsammans med några lyckligt lottade båtar som halvt i hemlighet sluppit ut från kanalen. I fyra dygn hade en bro i kanalen varit trasig på så sätt att den inte gick att öppna maskinellt, och det var väl kanske lite smått kaos där inne. Det finns inte så många ställen att förtöja sin båt på i kanalen. Flera båtar i Inverness marina som skulle söderut till Västindien eller Irland kunde inte gå iväg, inne i kanalen fanns många båtar som inte kunde ta sig ut. En del av dessa båtar hade ett datum då de bara måste vara hemma. Bron öppnades manuellt två gånger, med två dagars mellanrum, men denna procedur får egentligen bara göras en gång, på grund av att räddningstjänsten måste kunna ta sig fram på bron. Denna manuella öppningsprocedur tar 1½ timme. Vi var väldigt glada över att vara på rätt sida av den sista slussen. När vi gav oss iväg så var bron efter fem dygn fortfarande inte lagad, trots att tillkallade mekaniker installerat en ny motor.

Färden över Nordsjön blev väl som väntat, luttrade som vi är. Vågor på upp mot 3 meter, kanske mer – korta branta vågor – lite slalomsegling mellan alla oljeplattformar och oberäkneliga fiskefartyg, och kallt, kallt…Underställsbyxor, fleecebyxor, vattentäta seglarbyxor, underställströja, fleecetröja, tjock fleecekofta, sjöställsjackan, halsduk, mössa… Två gånger blev vi uppropade av olika plattformar – den första ville bara upplysa oss om att vi nästan tangerade gränsen för deras säkerhetsområde, vilket vi visste, den andra varnade oss mitt i natten om att vi var på väg in mitt i ett område med 4 stycken riktigt stora fartygsbojar, vilket vi inte visste. Vi blev rådda att ändra kurs kraftigt åt styrbord.

DSC_0026

Ett intressant foto, tycker jag. Den röda linjen är vår seglade kurs nu 2017. Vi lyckas ganska väl hålla oss ifrån oljeplattformarna. Rätt framför oss har vi en ”vägg” av fiskebåtar. Den lila linjen är vår seglade kurs 2013 – vi har motvind och mycket hög sjö rätt emot oss, någon som vi senare träffade  uppgav att det var upp mot 6-7 meter höga vågor. Nere i högra hörnet kan man se att vi tvingas göra en avstickare mot öster – sjön var helt enkelt för svår, så vi fick vända helt om.

Under söndagen, sent på eftermiddagen efter 2 dygns segling, lyckades vi ta in en vindprognos. Den var 11 timmar gammal när vi fick den, men det var ju bättre än ingenting. Prognosen visade att det från måndag morgon/förmiddag skulle komma rätt så kraftig vind, rätt emot. (Senare fick vi också på VHF:en en stormvarning …) Vi beslöt att motorsegla för att förhoppningsvis hinna fram till Farsund innan det värsta skulle komma. Ökade väl inte farten med mer än ca 2 knop, men om det skulle innebära några timmar mindre av kulingvindar eller stormvindar i totalt fel riktning fick det vara värt detta.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Under de sista timmarna in mot Farsund ökade vinden, men inte mer än att det kändes helt okej. Klockan 5 på morgonen förtöjde vi på samma plats som drygt fyra år tidigare, när vi tillsammans med Tir Na Noir förberedde oss för Nordsjön. Vi gick sen direkt och la oss, när vi vaknade var klockan faktiskt 10. Jag visste att det hade blåst hårt under natten, men nu verkade det ha lugnat sig.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Så här glada var vi 2013 över att ha klarat av det kämpiga Nordsjön

Efter att ha ätit fick vi bråttom till biblioteket för att kunna ta in senaste vindprognosen. Det visade sig att det var ganska bra att gå iväg på eftermiddagen, det skulle visserligen fortfarande blåsa lite för mycket för att vara bekvämt, men det skulle lugna sig så småningom. Vi hade varskott båten utanför oss att vi förmodligen skulle gå iväg klockan 3, och vid den tiden var de också på plats så vi kunde gå iväg.

024 - Kopia

Gryning på Skagerack 2013 – lugnt och stilla

Som väntat blev det gungigt – väldigt gungigt. Höga vågor, lika höga som på Nordsjön, ca 3 meter, kanske mer. Klockan 20 gick jag som vanligt och la mig, Anders satt sen uppe ända till klockan 03.30. Jag hade varit uppe några gånger under natten och visste att det var ganska tufft. Dessa höga vågor, regn av och till, dessa helt hopplösa fiskebåtar… När Anders väckte mig hade jag nog inte sovit ordentligt mer än 2-3 timmar, och det var absolut inte trevligt att gå upp och klä på sig alla dessa kläder och gå ut och sätta sig med dessa vågor och knäppa fiskebåtar.

006 - Kopia

På öppet vatten väjer både lastfartyg och oljetankers så fint för oss, i god tid. Vi kan på vår AIS se exakt i vilket ögonblick de väjer och med hur många grader. Ofta gör de det 15-30 minuter innan den uträknade mötestidpunkten, det räcker med 2-3 grader för att vi ska gå fria från varandra. Men fiskebåtarna… Vi vet ju att de flesta har en trål efter sig, en trål som kan vara längre än man kan tro. Alltså anpassar vi vår kurs för att kunna gå antingen framför dem eller också långt bakom dem eller långt vid sidan av. Problemet är bara att de ju inte går rakt framåt… Rätt som det är ändrar de kurs och går åt totalt motsatt håll. Är det då flera fiskbåtar intill varandra som ändrar kurs på detta sätt så vet man nästan inte vart man ska ta vägen.

Frampå morgonkröken kommer ett fiskefartyg rätt emot oss, från babordssidan. Den går snabbt, i 6,5 knop, så den har ingen trål efter sig. Den håller rak kurs mot Tacoma, visar ingen tendens till att vika av. Efter en stund blir jag nervös och startar motorn, drar upp den kraftigt i varv. Vi kommer undan lite, men fiskebåten ändrar kurs så den återigen går rakt mot oss. Allt detta ser jag väldigt tydligt på AIS:en. Anders kommer upprusande, väckt av det höga motorvarvet, och undrar vad som händer. ”Den är väl inte så nära”, tycker han, men jag protesterar vilt och säger att jag tycker att den är jättenära. Anders tar sig en närmare titt (det är lite disigt) och plötsligt får han fart och ställer sig bakom ratten. Kommer inte ihåg vad vi sen gör, men inte förrän fiskebåten är helt nära oss viker den av.

Ingen av oss tvivlar på att de har helkoll och vet precis vad de gör. Men varför måste de skrämmas så här? Är det någon slags maktdemonstration?

DSC_0041

Tacoma på Skagerack – inte så långt kvar till Skagen

Någon timme senare ser jag ett stort fiskefartyg som går sakta framåt jämsides med Tacoma, en bra bit ifrån. Strax intill det stora fiskefartyget ligger en mindre fiskebåt, som också går i ca 2,5 knop. Plötsligt får den mindre fiskebåten fart – det sätter kurs direkt på Tacoma med ca 6 knops fart, snabbare än vad vi går. Vi går fortfarande för motor, och jag styr undan samtidigt som jag ökar farten. Jag kan se att vi kommer undan lite, men fiskebåten ändrar återigen kurs rakt mot mig. Det ser nästan ut som om det är samma båt som tidigare, och det känns klart obehagligt. Men, en bit ifrån så saktar den in och viker undan.

Varför håller de på så där? Det är väldigt obehagligt och man blir rädd. Vi låg en gång för ankar i ankarviken vid Union Island då en färja körde rakt emot oss, i full fart, i fullt dagsljus, helt avsiktligt. Den träffade oss också. Denna händelse har jag aldrig skrivit om eftersom den ligger i korgen med ”Censurerat”. Kanske skriver jag om den senare någon gång. Men, efter den händelsen kan vi aldrig vara helt säkra på vad andra fartyg som är i närheten av oss har för avsikter. (Läste senare i en guide att skepparna på de små färjorna just i den här delen av Karibien kan bli något sura, och att det inträffat ”incidenter”. Jag kommer inte ihåg den exakta ordalydelsen.)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I Skagen stannade vi i två nätter innan vi satte kurs mot Göteborg. I stället för regn och 3 meter höga vågor hade vi knallsol, medvind på 2-5 m/s och små söta vågor på 2-3 dm. I stället för att vara påbyltade med så mycket kläder att man nästan kände sig som ett paket hade vi nästan ingenting på oss. För första gången på tre månader kunde jag sitta på däck i bara bikini.

Så är vi då i Sverige, på en liten fin …Vi hänförs av den sköna värmen, alldeles lagom, och det helt strålande vädret. Männen har shorts, kvinnorna kjol eller klänning. Vi har knappt sett en enda kjol eller klänning eller shorts sen vi lämnade Västindien. (Träffade i Caledonian Canal på en man som lämnade Sverige i mitten av maj och sen har seglat omkring i Skottland i tre månader. Den dagen var den andra gången på tre månader han hade shorts på sig.)

Vi är i Sverige sedan knappt ett dygn, men vi är ännu inte ”hemma”. I morgon går vi iväg till ”vår” brygga, inte så långt härifrån. Jag hoppas att någon står där för att hjälpa oss förtöja Tacoma ordentligt, så hon känner sig som hemma i denna ovana miljö. Vi längtar så väldigt efter alla våra nära och kära…

Nedan några av alla de blombuketter Anders kommit  med till Tacoma de senaste åren. De är plockade i Sverige, Norge, Irland, Skottland  och så nu återigen i Sverige.

50. Midsommarbukett

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Irland

 Skottland

Björnbär på Mönster

Annonser

Responses

  1. Välkomna hem Det har varit kul att läsa om ert äventyr. VH Erik Sundén I Halmstad

  2. Roligt att du följt oss!

    • Hej på er har ni vägarna förbi är ni alltid välkomna in till Erik och Birgitta i Tylösand.
      0707912020 Vore kul !


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: