Skrivet av: sytacoma | 2017-05-27

26/5, dag 14

26/5, dag 14
Tacoma glider långsamt fram på den solglittrande oceanen. Allt är blått – havet, himlen. Vi har sällskap av otaliga portugisiska örlogsmän, de små maneter med ett litet halvmånformat segel på vattenytan. De är vackra, ser ut som små gnistrande glödlampor där de guppar förbi. Jag har försökt ta foton på dem i närbild, men det är svårt, de glider förbi så snabbt.

Vindarna är mycket svaga, 2-4 m/s. Vi lyckas ändå göra en fart av ca 4 K, kanske har vi lite medström. Vi seglar rakt österut i den norra kanten av högtrycket. Havet är nästan platt, bara små krusningar på ytan.

Det är fortfarande bara Anders och jag, inget annat liv alls. Men för några timmar sen såg vi faktiskt en båt, den första på en vecka. Det var den stora segelyachten Kiwi Spirit 2, på väg till Americas Cup på Bermuda. Vi vet inte så mycket om den, men tror att den är australiensisk.

Det är 18 timmar sen vi såg en väderprognos, men det väntas nu mer vind under ett par dagar då en front passerar. Det kan bli så mycket som 10-13 m/s – vi får se vad den aktuella prognosen säger när vi fått den. Kanske borde vi vika av lite söderut under natten, vi får se hur vi gör. Vi tror inte vinden blir jobbig, däremot kan sjön bli hög.

Nu har Anders vaknat, och jag ska laga middag. Idag serveras kycklingwok med nudlar. Jag trodde alla grönsaker var slut, men så hittade jag en förpackning sockerärter i kylen. En liten överraskning så här på sena eftermiddagen!

Vår position kl. 20.15 UTC: 32 36N, 51 43W


Lämna en kommentar

Kategorier