Skrivet av: sytacoma | 2017-06-03

2/6, dag 21

2/6, dag 21   Vi är ju vana vid att slängas hit och dit och uppåt och neråt, men nu vet jag också hur det är att liggandes slängas framåt och bakåt. När jag lagt mig i går kväll (låter enkelt, men det är det inte. Jag får med fötterna ta spjärn mot Anders säng och sen göra ett skutt uppåt med baken för att komma förbi en vägg av kuddar. Det gäller att göra det här skuttet i exakt rätt ögonblick, annars hamnar man på golvet i stället.) Jag har en bred och skön bädd och sover för det mesta väldigt gott i den. När det gungar skjuter jag in tjocka kuddar under ena halvan av madrassen så att jag ligger inkilad mellan denna vägg av kuddar och Tacomas skrov. Så också i natt. Men, vågorna som fortsatt att braka in i Tacoma hela natten måste ju ta vägen nånstans, och det gör dom genom att lyfta upp Tacoma underifrån och sen när dom kommit förbi kasta ner aktern (där jag ligger). Nu händer det att jag liggandes raklång på rygg häftigt skjutsas bakåt ca en halv meter tills fötterna tar emot den aktre väggen, några sekunder senare skjutsas jag lika häftigt framåt igen tills huvudet tar emot den främre väggen. Och så fortsätter det då så, ungefär var tionde sekund.Efter en halvtimme gav jag upp och flyttade ut till soffan, en erfarenhet rikare. (Soffan har precis rätt längd för att man inte kan ta vägen någonstans. Jo, det förstås, man kan ju få bordet på näsan, som en världsomseglare en gång fick.)

Det blåser fortfarande 9-11 m/s, men vinden har under dagen vridit så tillvaron har blivit något bekvämare. Den kommer att fortsätta vrida så att vi från någon gång i natt får medvind resten av seglingen. Allt blir så mycket enklare då.

Nu går det snabbt mot Azorerna! Lite för snabbt – vi siktar på att nå fram under måndag morgon-förmiddag, och förmodligen får vi bromsa farten sista dygnet eller segla en liten omväg. Vi seglar just nu öster om vår ruttlinje, detta på grund av att det nordväst om oss som vanligt är områden med kraftigare vind. Det är visst ett omfattande lågtrycksområde nordväst om oss (har vi fått veta, vi ser det inte) och detta lågtrycksområdes frontsystem når ner till oss.

De allra flesta seglar till Horta på Faifal, det är den stora mötesplatsen för alla seglare. Vi går i stället först till Flores, som ligger lite norrut, och först senare till Faifal. Flores lär vara en mycket vacker ö, men hamnen är liten. Hoppas vi får plats…

Efter 20 dygns segling hade jag i natt en liten down. När Anders sover och jag sitter ensam i den hårda vinden och hemska vågorna och vinden bara ökar och ökar, till 11 m/s och till 12 m/s och man inte vet om den ska öka ännu mer… Då känner jag mig väldigt ensam.

Position kl. 20.45 UTC: 36 22N, 36 03W/


Lämna en kommentar

Kategorier